16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    MacMaccie

MacBook Pro 2019 i9 8core, 32Gb werkgeheugen of mac mini 6core- 32Gb

Hoihoi.

Ik ben bezig om voor de nieuwe Mac Pro te sparen, Maar helaas is de aanschaf van deze machine me te gortig en denk ook overkill, dus deze valt bij deze af.

Nu ben ik voor me zelf aan t bedenken wat wijsheid is.

Of voor de mac mini 2018 6 core gaan, of M’n huidige Mac Pro 2013 + mbp 2017 te vervangen voor de mbp 2019 ”zie onderwerp” en hierbij een Startech Dockingstation bij aan te schaffen voor m’n beide 4K schermen :StarTech Docking Station Thunderbolt, DisplayPort, 6xUSB ”deze ondersteunt 2x 4K schermen” zodat ik dan nog een computer heb i.p.v 2.

Of nog endere sugesties/tips, behalve de iMac, die kan ik niet kwijt.

Ik heb nog wel even de tijd om te sparen:-)

Wat is wijsheid…

Bijdrager
    Max_G

Wat doe je voor bewerkingen met die Mac(s)?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Die MacBook Pro 2019 is duidelijk een krachtiger machine dan de MacMini. Veel betere videokaart ook.

Bijdrager
    Jelle

Hoi MacMaccie, omdat je 2 mooie 4K beeldschermen gebruikt ga ik er voorzichtig vanuit dat je iets met videobewerking doet en daar al die rekenkracht voor nodig hebt. De Macs die je nu gebruikt lijken me eerlijk gezegd nog hele prima machines, die moeten toch nog wel even mee kunnen? Misschien kun je als je er nog een paar jaar aan vast plakt wel zo’n (nieuwe) Mac Pro tweedehands op de kop tikken, tegen een wat vriendelijker bedrag. Wat zonde dat Apple de steeds extremere bedragen als normaal is gaan zien. De nieuwe Macs die je op geeft zijn even zo goed behoorlijk aan de prijs. Al jaren werk ik met enorm veel plezier op Macs maar jaren geleden besloot ik gewoon zo lang mogelijk met m’n Macs (MacBook Pro uit 2011 en een Power Mac G5 uit 2005) te doen in plaats van mee te doen met de ‘gekte’ en dat bevalt me wel eigenlijk. Al begrijp ik ook wel dat als je afhankelijk bent van de nieuwste updates en software je sneller zou moeten overstappen. Succes met je keuzes, komt vast goed.

Bijdrager
    MacMaccie

<p class=”cite”>Max_G op 9 juni 2019 om 18:30</p>
    Wat doe je voor bewerkingen met die Mac(s)?

Ik gebruik deze voornamelijk voor fotobewerking ‘’Photoshop’’  en best wel grote rawbestanden’’Sony a7RIII.

Bijdrager
    MacMaccie

<p class=”cite”>Jelle op 10 juni 2019 om 02:12</p>
    Hoi MacMaccie, omdat je 2 mooie 4K beeldschermen gebruikt ga ik er voorzichtig vanuit dat je iets met videobewerking doet en daar al die rekenkracht voor nodig hebt. De Macs die je nu gebruikt lijken me eerlijk gezegd nog hele prima machines, die moeten toch nog wel even mee kunnen? Misschien kun je als je er nog een paar jaar aan vast plakt wel zo’n (nieuwe) Mac Pro tweedehands op de kop tikken, tegen een wat vriendelijker bedrag. Wat zonde dat Apple de steeds extremere bedragen als normaal is gaan zien. De nieuwe Macs die je op geeft zijn even zo goed behoorlijk aan de prijs. Al jaren werk ik met enorm veel plezier op Macs maar jaren geleden besloot ik gewoon zo lang mogelijk met m’n Macs (MacBook Pro uit 2011 en een Power Mac G5 uit 2005) te doen in plaats van mee te doen met de ‘gekte’ en dat bevalt me wel eigenlijk. Al begrijp ik ook wel dat als je afhankelijk bent van de nieuwste updates en software je sneller zou moeten overstappen. Succes met je keuzes, komt vast goed.

Hoi Jelle.

Ik doe niks aan videobewerking, alleen fotobewerkingen, dat had ik in m’n tekst moeten plaatsen, maar helemaal vergeten;-)

daarom is zo’n nieuwe mac pro me gewoon te duur, en overkiil voor alleen daarvoor.

Ik heb zelfs ergens gelezen dat men beter af ben als je een i7 of i9 processor kiest voor fotobewerking dan een xenon  processor’’mac pro’’

En tja, ik heb er normaal gesproken geen haast mee, maar nu brengt mn mac pro nog wat op, en overeen paar jaar zal dat wel een stukje minder zijn.

Dank je wel, enne, het komt zeker vast goed😉

Moderator
    Night

Adobe Photoshop CS6
    Graphics Card:
    Photoshop CS6 does utilize the graphics processing unit for enhanced performance.

Here is some detail from Adobe staff:
    Some features require a compatible video card to work; if the video card or its driver is defective or unsupported, those features will not work at all. Other features use the video card for acceleration and if the card or driver is defective those features will run more slowly.
    Additional info here.

Processor:

From Adobe:
    Photoshop CS5 and CS6 require a multicore Intel processor (Mac OS) or a 2 GHz or faster processor (Windows). Photoshop generally runs faster with more processor cores, although some features take greater advantage of the additional cores than others.

Voor een optimale update van je huidige systeem moet je dus kijken naar een processor met zoveel mogelijk cores en een goede videokaart, liefst met minimaal 4GB VRAM.

Geheugen is van ondergeschikt belang, maar 16GB geeft je wel armslag om Photoshop lekker de ruimte te geven.

Bij een 6-core Mac mini zit je dan op slechts € 1700. Nadeel is dat deze niet echt mobiel is.

Bij een MacBook Pro zou in jouw geval, omdat je al twee 4K schermen hebt een 13″ al volstaan. Nadeel is dat deze een matige videokaart hebben t.o.v. het 15″ model die zelfs een VEGA 20 kan herbergen. Ook komt een 13″ niet verder dan quad-core. Dan zit je al op € 2600,- neem je een 15″ met 8-core i9 en Vega 20 videokaart, zit je met bijna 4000 euro op ruim het dubbele van de Mac mini.

Verkijk je niet teveel op de snelheid van de processoren, die verschillen onderling zo weinig dat je daar (zeker bij fotobewerking) in het dagelijks gebruik nauwelijks iets van zal merken.

Voor fotobewerking zou mijn keuze dan toch (ondanks dat deze niet mobiel is en een zeer matige videokaart heeft) op de Mac Mini vallen. Voor het prijsverschil kan je zelfs later nog een externe GPU overwegen. Kies wel altijd voor SSD opslag.

Bijdrager
    Max_G

Wat is er eigenlijk mis aan je huidige Mac’s?

Ik denk persoonlijk dat je qua snelheid niet wezenlijk opschiet met nieuwe machines, nog los van het geld dat je eraan moet uitgeven. Ik zou lekker mijn MBP houden voor ‘on the go’ en als ‘tweede rekenkracht’. En de MP het RAM geven dat het nodig heeft en er een externe SSD aan hangen. Het gaat erom je foto’s te krijgen zoals je ze wilt hebben. En niet of je die een paar seconden eerder klaar hebt dan nu:)

Bijdrager
    Richele

Als je de MacMini overweegt dan heb je wel veel aan een externe videokaart (eGPU), die via thunderbolt aanluit, omdat de videokaart van de MacMini met name voor filterbewerkingen te licht is. Je kunt die van Appel zelf nemen echter zijn er alternatieven die intern dezelfde videokaart hebben (met 8GB) zoals de RX 50 Gaming Box: https://www.gigabyte.com/us/Graphics-Card/GV-RX580IXEB-8GD#kf

Bijdrager
    MacMaccie

Dank jullie wel voor de tips, ik ga er over nadenken:-)

Bijdrager
    Melle

Photoshop is vooral CPU, dan geheugen, GPU helemaal niet belangrijk, toch in mijn ervaring en kennis van het programma.

Ben je zeker dat jij een sterke GPU nodig hebt?

Zoja – MacBook pro
    Zonder – Mac mini + eventueel iPad pro als aanvulling (voor op verplaatsing)

Bijdrager
    MacMaccie

Nou, dit heb ik nooit verwacht, maar iemand heeft me een tip gegeven over een iMac Pro, ik ben aan t schuiven gegaan op m’n bureau, en deze zal ik er nu gewoon naast kunnen plaatsen.

En zag ook gelijk een voordeel ivm mn tb & tp, die ben ik gelijk voor m’n Wacom Cintiq kwijt, dus gelijk alle vrijheid om met mn Wacom te werken zonder dat mn tb & tp in de weg liggen.

Conclusie, er gaat een iMac pro komen:-)

Bijdrager
    Daan Muller

Dan zou ik eerst even naar de gewone iMac 2019 kijken. Als je het topmodel neemt met de i9, 32GB en de Vega48 zit je op €4300 en die doet niet veel onder voor de instap iMac pro van 5500. Zeker voor photoshop werk ga je het verschil van 1200 niet merken.

Bijdrager
    MacMaccie

<p class=”cite”>Daan Muller op 16 juni 2019 om 12:22</p>
    Dan zou ik eerst even naar de gewone iMac 2019 kijken. Als je het topmodel neemt met de i9, 32GB en de Vega48 zit je op €4300 en die doet niet veel onder voor de instap iMac pro van 5500. Zeker voor photoshop werk ga je het verschil van 1200 niet merken.

Heb ik idd ook naar gekeken, en heb de Pro versie gister via Amazon.de gescoord, en dat scheelde behoorlijk in prijs, dus dat gat is een stuk kleiner geworden 😊 maar dank je wel voor de tip

As woensdag staat ie op mn bureau😊

Moderator
    Night

De iMac Pro is wel een prachtige machine. Gefeliciteerd met je aanschaf!

Bijdrager
    MacMaccie

<p class=”cite”>Night op 16 juni 2019 om 12:42</p>
    De iMac Pro is wel een prachtige machine. Gefeliciteerd met je aanschaf!

Dank je wel😊 tja t oog wil ook wat, en ik heb de centjes ervoor, dus dacht in mn zelf ach waarom niet, ik moet weten waar ik voor werk, en leef maar 1x , dus geniet er lekker van😉

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.