11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Jur010

Macbook Pro 2018 Topcase reparatie

Door een defect aan het toetsenbord van mijn nieuwe MBP 15″ 2018 was ik genoodzaakt om dit te laten repareren bij Apple. Bij de Apple Store Den Haag zou de reparatie €354,55 gaan kosten. Eerst heb ik er goed over nagedacht of ik dit het waard vond, maar uiteindelijk kon ik er niet omheen. Ik besloot om naar de Apple Store in Amsterdam te gaan om de Macbook daar in te leveren voor reparatie.

Eenmaal daar aangekomen werd mij allereerst verteld dat de geschatte kosten geen €354, zouden zijn, maar ineens werd het €512,- ! De gehele Topcase (“Topcase with Battery, ISO, Space Gray”) zou worden vervangen.
    Ik zou mijn data kwijtraken omdat deze Topcase vervanging ook zou zorgen voor een nieuwe Flash Storage (gelukkig had ik een backup).
    Eerst werd mij de belofte gemaakt dat het zeven dagen zou duren totdat de Macbook gerepareerd zou zijn. Daarna werd geconstateerd dat het onderdeel niet op voorraad was, maar dat mocht voor mij niks uitmaken!

Vijf dagen later kreeg ik een mail: De Macbook is gerepareerd. Ik ging naar Amsterdam om de laptop op te halen. Ik vond het al vreemd dat de laptop eerder klaar was terwijl mij daarvoor was verteld dat het onderdeel niet eens op voorraad was.
    Toen ik de laptop terugkreeg en opstartte, was het defect opgelost maar daarnaast stonden mijn gegevens tot mijn verbazing nog op de laptop.
    Ik heb de €512,- afgerekend en ben naar huis gegaan.

Ik ben thuis aan denken geslagen en eigenlijk vind ik het toch vreemd dat alle gegevens er gewoon nog op stonden terwijl mij in eerste instantie werd verteld dat ik de data zou kwijtraken. Ook verbaast het me dat de laptop na vijf dagen al was gerepareerd terwijl zeven werd geschat en vervolgens bleek dat het onderdeel niet eens op voorraad was.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken. Het gaat om een behoorlijke dure reparatie en ik heb nogal wat twijfels over de uitvoering ervan. Mochten er onduidelijkheden zijn, dan hoor ik het graag!

Bijdrager
    Shmoo

Had je vunzige spelletjes gedaan met je toetsenbord of …… ?

Een toetsenbord gaat toch niet zomaar binnen een jaar stuk, door toedoen van een consument. Als een toetsenbord stuk gaat heb je normaal toch gewoon garantie. Waarom jij niet?

Bijdrager
    Jur010

<p class=”cite”>Shmoo op 11 januari 2019 om 22:38</p>

Een toetsenbord gaat toch niet zomaar binnen een jaar stuk, door toedoen van een consument. Als een toetsenbord stuk gaat heb je normaal toch gewoon garantie. Waarom jij niet?

Volgens de Apple Store ging het om waterschade. Er zou frisdrank overheen zijn gevallen die vervolgens is opgedroogd met als gevolg kleverige toetsen. Ben zelf niet 24/7 bij de laptop geweest en ben ook niet de enige die er gebruik van maakt.
    Ik blijf het raar vinden dat de gehele Topcase voor dit probleem vervangen moet worden…

Bijdrager
    Moriarty

Het toetsenbord, de batterij en de trackpad zijn allemaal onlosmakelijk verbonden aan de topcase, die onderdelen zijn niet los verkrijgbaar.

Bij een vervanging van het toetsenbord zal de hele topcase vervangen moeten worden, dit is natuurlijk een onvoorstelbaar raar gekozen constructie van Apple en op deze wijze jagen ze hun klanten op onnodige kosten.

Met betrekking tot je data: deze geheugenmodules zijn op je moederbord gesoldeerd, zolang het moederbord niet vervangen gaat worden zal er niets met je data gebeuren, dat het er nog is klopt dus.

Het is echter wel vreemd dat ze eerst aangeven dat de data verloren zal gaan, wellicht hadden ze ook een moederbord exchange in gedachten m.b.t. de vochtschade, ik kan dat niet beoordelen – ik was niet de techneut die de reparatie heeft uitgevoerd:)

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

<p class=”cite”>Jur010 op 11 januari 2019 om 23:21</p>

Volgens de Apple Store ging het om waterschade. Er zou frisdrank overheen zijn gevallen die vervolgens is opgedroogd met als gevolg kleverige toetsen. Ben zelf niet 24/7 bij de laptop geweest en ben ook niet de enige die er gebruik van maakt.

Weet de persoon die erachter zat je computer zat niet wat er precies gebeurd is?

Moderator
    Night

Moriarty op 11 januari 2019 om 23:45

Het is echter wel vreemd dat ze eerst aangeven dat de data verloren zal gaan, wellicht hadden ze ook een moederbord exchange in gedachten m.b.t. de vochtschade, ik kan dat niet beoordelen – ik was niet de techneut die de reparatie heeft uitgevoerd:)

In bepaalde gevallen kiest Apple (en/of het repaircentre) voor de makkelijkste en dus goedkoopste oplossing: vervanging door een ander (refurbished) model. In dat geval is het dus logisch dat de data verloren zou gaan.

Bijdrager
    Hansi2124

<p class=”cite”>MoNdO GeNeRaToR op 12 januari 2019 om 15:54</p>
    Weet de persoon die erachter zat je computer zat niet wat er precies gebeurd is?

Inderdaad! En dan zou je hem daarvoor aansprakelijk kunnen stellen via zijn WA-verzekering.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Inderdaad! En dan zou je hem daarvoor aansprakelijk kunnen stellen via zijn WA-verzekering.

Eh, weinig kans. Als iemand anders, met jouw toestemming of medeweten, gebruik maakt van jouw laptop is er sprake van “opzicht”.

De meeste aansprakelijkheidsverzekeringen sluiten opzicht uit.

Bijdrager
    Hansi2124

“Opzicht in de praktijk.
    In de praktijk gaan verzekeraars echter wel iets soepeler om met de regels voor opzicht. Omdat veel mensen verwachten van hun verzekeraar dat schade aan spullen die zij lenen gewoon gedekt is, komen de meeste verzekeraars hierin tegemoet. Zij vergoeden opzichtschade tot een bepaald maximum, meestal 12.500 euro.”

Bron: https://www.geld.nl/inboedelverzekering/service/opzicht

Bijdrager
    Jur010

<p class=”cite”>MoNdO GeNeRaToR op 12 januari 2019 om 15:54</p>

<p class=”cite”>Jur010 op 11 januari 2019 om 23:21</p>

Ging om een familielid dus aansprakelijkheidstelling niet echt van toepassing.
    Verzekering ben ik mee bezig, maar het blijft natuurlijk een aanzienlijk bedrag voor een – in mijn ogen – niet heel groot probleem.

Bij de Apple Store in Den Haag is het probleem geconstateerd. Ze hebben daar een rode opgedroogde substantie (duidt volgens hen op frisdrank) tussen bepaalde toetsen gevonden en deze vervolgens verwijderd. Het probleem was toen al voor 80% verdwenen en om het volledig op te lossen zou een reparatie noodzakelijk zijn. In eerste instantie leek het mij niet nodig gezien de hoge kosten van de reparatie. Echter kwam het probleem terug en werd het op den duur gewoon heel vervelend om mee te typen. Door het nieuwe – vlindermechanisme waarbij je de toets maar heel zacht indrukt – toetsenbord werkt het heel vervelend als bepaalde toetsen blijven kleven of harder moeten worden ingedrukt.

Bijdrager
    Jur010

<p class=”cite”>Moriarty op 11 januari 2019 om 23:45</p>
    Het toetsenbord, de batterij en de trackpad zijn allemaal onlosmakelijk verbonden aan de topcase, die onderdelen zijn niet los verkrijgbaar.

Bij een vervanging van het toetsenbord zal de hele topcase vervangen moeten worden, dit is natuurlijk een onvoorstelbaar raar gekozen constructie van Apple en op deze wijze jagen ze hun klanten op onnodige kosten.

Met betrekking tot je data: deze geheugenmodules zijn op je moederbord gesoldeerd, zolang het moederbord niet vervangen gaat worden zal er niets met je data gebeuren, dat het er nog is klopt dus.

Dat klinkt heel duidelijk, bedankt daarvoor! Ik had geen idee uit welke onderdelen deze Macbook bestond. Omdat mij in de Apple Store werd verteld dat het om een heel groot onderdeel ging en dat de data hoogstwaarschijnlijk verloren zou gaan, nam ik aan dat de opslag zich ook op de Topcase bevond.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.