21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Cas

MacBook Pro 2017 vs 2018

Goedenavond,

Ik ga Informatiekunde studeren en hiervoor  wil ik een MacBook Pro 13 inch gaan aanschaffen. Nu ben ik enorm aan het twijfelen tussen het 2017 model zonder touchbar en het 2018 model met touchbar. Is dit verschil daadwerkelijk die paar honderd euro extra waard? En ga ik het verschil tussen een i7 7th gen processor en een i7 8th gen merken? Wat ik er voornamelijk mee zou doen is programmeren en verslagen maken. Wat zouden jullie doen/aanraden?

Bijdrager
    Shmoo

Programmeren hoe?

Ik bezit een MacBook Pro 2017 (instap) en de machine is extreem snel maar of je er serieus Xcode op zou kunnen draaien en apps compileren?

Das allemaal heavy en lompe shit. Ik heb ooit een op mijn Mac mini 2014 ( ook Dual Core ) Xcode geïnstalleerd om een beetje te leren programmeren maar dat was geen succes. Ik stond echt verbazend te kijken wat voor ‘m krachtige computer je nodig hebt om apps te bouwen in vergelijking tot een code editor en websites/apps bouwen.

Als ik even kijk naar de Mac developers die ik ‘ken’ dan gebruiken zij allemaal een 15 inch MacBook Pro. Misschien heeft dat een reden, de Quad Core processors en het grotere display.

Bijdrager
    Cas

De 2018 13 inch modellen hebben ook een quad core processor. Met programmeren bedoel ik in eerste instantie het licht programmeerwerk: HTML, PHP, Python,JavaScript. En een groter display zal inderdaad fijner werken maar een monitor lijkt me ook wel een goede oplossing daarvoor.

Bijdrager
    Shmoo

Met programmeren bedoel ik in eerste instantie het licht programmeerwerk: HTML, PHP, Python,JavaScript.

Geen twijfel mogelijk, het instap 2017 model voldoet meer dan prima.

Enig puntje van kritiek dat ik heb op Apple is dat ze geen fatsoenlijk toetsenbord meer maken. Dat gezeur met de cursor-toetsen (pijltjes omhoog en omlaag) dat zijn tegenwoordig halve toetsen geworden om ruimte te besparen. Ik kan daar niet aan wennen en ga binnenkort een setje externe (fatsoenlijke) toetsenborden kopen.

Als je iets veel gebruikt dan is het wel pijltje omhoog en omlaag, om van regels te wisselen in je broncode.

Verder TOP machine!

Bijdrager
    Cas

Ik heb van anderen gehoord dat 16gb aan RAM in ieder geval wel aan te raden is. En zou een i7 processor aan te raden zijn voor de dingen waar ik hem voor zal gebruiken of is een i5 ook voldoende?

Bijdrager
    syltheboy

Een i5 is zeker voldoende en meer RAM is altijd aan te raden. Al is 8GB voor veel mensen meer dan genoeg.

Bijdrager
    Shmoo

Das allemaal zonde van het geld en het voordeel ga je nooit eruit halen. Ik zou eventuele extra investeringen die je wil doen steken in een goed stukje monitor met USB-C aansluiting.

Ik durf te wedden dat je na twee dagen verliefd bent op USB-C. Dat is een van de beste uitvindingen in jaren.

Bijdrager
    TheBigZ

Cas op 6 mei 2019 om 00:10

De 2018 13 inch modellen hebben ook een quad core processor.

Ik zou in jouw geval de 2018 (quad core) versie kiezen.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/785311;1213107/

Moderator
    Night

Voor een beetje code typen (sorry als dit denigrerend klinkt) is het 2017 model ruimschoots voldoende. Je hebt daar echt geen 4-core CPU voor nodig. Die 400 euro ‘winst’ kun je dan mooi investeren in een externe monitor of de stap van een 13 naar 15-inch scherm. Dan hoe je niet zo ingespannen naar die kleine lettertjes te turen.

Bijdrager
    Max_G

Uitstekende en goedkope 4k 27″ monitor voor aan je MBP.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Eens met iedereen.

En Touch Bar hoeft ook niet.

Bijdrager
    Cas

Bedankt iedereen, ik ga er nog even naar kijken.

Bijdrager
    RoyB

Ik gebruik zelf een MacBook Pro 2017 (15 inch) voor scripting in Python dat werkt meer dan prima. Ik heb destijds een 12 inch MacBook gehad voor school en ben toen geüpgraded naar een groter scherm omdat ik dat een stuk fijner vondt werken vooral op een ICT opleiding. Voor de MacBook 12 inch heb ik 2x Een Macbook Pro 13 inch gehad (Eind 2011 & Begin 2015) beide goede machines maar heb destijds voor de base 15 gekozen omdat daar al standaard een quad core processor in zat en 16gb werkgeheugen had. Ik moet zeggen dat ik dit de fijnste Mac vind die ik heb gehad dat komt mede door het scherm maar ook door de souplesse alles loopt hoe het moet en lekker vlot. Nu zie ik dat je twijfelt voor een 13 inch.. Mijn advies is om lekker voor een i5 model te gaan maar wel met 16GB werkgeheugen. Met programmeren ga je dat echt wel fijn vinden en mocht je ooit vm’s willen draaien is genoeg werkgeheugen een must.

Misschien heb je hier wat aan als mede student;)

Bijdrager
    Cas

Dan denk ik dat het een i5 16gb wordt.

Bijdrager
    Cas

Ik zie nu dat het verschil tussen het 2017 en het 2018 model maar 250 euro is. Dit is volgens jullie dus die 250 euro niet waard voor het gebruik voor een studie?

Moderator
    Night

Inderdaad. Dat prijsverschil kun je beter gebruiken voor een leuke monitor voor ernaast.

Bijdrager
    TheBigZ

Cas op 7 mei 2019 om 16:32

Ik zie nu dat het verschil tussen het 2017 en het 2018 model maar 250 euro is. Dit is volgens jullie dus die 250 euro niet waard voor het gebruik voor een studie?

https://tweakers.net/pricewatch/compare/785311;1213107/

Volgens mij wél, maar ik ben in de minderheid hier zo te zien.:-)

https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/macbook-pro-touch-bar-faq/differences-between-macbook-pro-mid-2017-mid-2018.html

Beter scherm, beter toetsenbord, betere graphics, quadcore ipv dualcore, hogere turbo (3.8GHz ipv 3.6Ghz), 4 ipv 2 Thunderbolt poorten en last but not least de vingerafdrukscanner.

Let op dat je ook in aanmerking komt voor studentenkorting bij aanschaf.

Bijdrager
    Tov

Ik zie regelmatig de vraag voorbij komen op dit forum over hoeveel geheugen te adviseren is op een nieuwe mac. Ik heb wel eens een reactie gezien (kan ik niet meer terugvinden helaas) dat geheugen niet meer zo’n issue is omdat de nieuwste SSD schijven enorm snel zijn. Als het geheugen volledig wordt gebruikt dan wordt er voor extra geheugenruimte gebruik gemaakt van de SSD schijf en omdat die zo snel is zou dat prima werken. Kan iemand vertellen of dit verhaal klopt? Ik kan me voorstellen dat je voor pro-applicaties echt wel veel gebaat bent bij veel geheugen, maar als je als niet-pro gebruiker sporadisch wat extra geheugen nodig hebt, klopt dat verhaal van de SSD schijf dan?

Moderator
    Night

Ja en nee.

Je verhaal klopt. Als er echt te weinig geheugen is, zal er intensief gebruik worden gemaakt van een SWAP file op de disk. Natuurlijk is een SSD veel sneller dan een harddisk, maar bij lange na niet zo snel als echt dedicated geheugen. Dus als Pro gebruiker heb je wel degelijk baat bij voldoende geheugen. Bij slechts incidenteel zwaar gebruik is de standaard 8GB ruim voldoende.

Dan komen we bij de ‘nee’. Zelfs als je ruim voldoende geheugen hebt – zeg 64 GB – zal er nog steeds een SWAP file aangemaakt worden. Hierop worden delen van het geheugen tijdelijk weggeschreven die niet gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan apps die niet gebruikt worden, maar wel opgestart zijn en de bijbehorende data. Zo houdt het systeem zoveel mogelijk geheugen toegankelijk voor taken die op dat moment worden uitgevoerd.

Bijdrager
    Tov

@ Night, dank voor de uitleg!

Bijdrager
    Shmoo

Ongeveer hetzelfde met een 2014 Mac mini en 16GB RAM.

MacBook Pro 2017 instep 8GB RAM

Mac mini 2014 2.6GHz 16GB RAM.

Beide processen zijn gemaakt op ongeveer 12,5MB aan .png optimaliseren.  Het maakt geen **** verschil dat 8GB vs 16GB RAM. Simpelweg omdat de dual core processor hier de bottleneck is.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.