11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Jeroen

MacBook Pro 2017; camera werkt niet

Zoals de titel al zegt werkt de camera mijn MacBook (10.14.5) niet. Ik gebruik de camera amper, dus ik weet niet wat er wanneer gebeurt is. In februari deed hij het en nu niet. Bij de systeem voorkeuren -> privacy, staan geen programma’s vermeld. Als ik Skype installeer komt dit daar wel te staan.

Ik heb overal gezocht, maar geen oplossing gevonden. Alle mogelijke oplossingen draaien om het programmaatje VDCAssistant. Deze is alleen niet aanwezig bij mij.

Heeft er iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen voor een oplossing?

Bijdrager
    Arjenn

Hi, dit klinkt naar mijn idee als een hardware issue. Als je macbook uit 2017 komt dan maak je nog een hele goede kans om dit onder de consumentenwetgeving te laten repareren door Apple. Zelfs als deze ouder dan 24 maanden is.

Je zou ook deze test even kunnen draaien om eventuele hardware problemen op te sporen. Informeer jezelf even over de consumentenwetgeving omtrent garantie voordat je je aanvraag voor reparatie doet, zo voorkom je dat je jezelf laat afschepen. (Informeer je bijvoorbeeld hier)

Zelf heb ik bij de apple store na 3,5 jaar nog een moederbord + trackpad reparatie van mijn MacBook (2013) met kosten a la €1000,- gratis gerepareerd gekregen.

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op 2 jaar ‘wettelijke garantie’. In de Europese regels staat inderdaad een wettelijke termijn van 2 jaar. Maar in Nederland spreken we niet van wettelijke garantie. In plaats daarvan staat in de wet dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Bijdrager
    Shmoo

Zit er geen privacy afdekkapje op? 🤓

Bijdrager
    Shmoo

En als je FaceTime app opent, gaat de cam dan niet meteen aan?

Bijdrager
    Moi

<p class=”cite”>Arjenn op 4 juni 2019 om 19:05</p>
    Hi, dit klinkt naar mijn idee als een hardware issue. Als je macbook uit 2017 komt dan maak je nog een hele goede kans om dit onder de consumentenwetgeving te laten repareren door Apple. Zelfs als deze ouder dan 24 maanden is.

Je zou ook deze test even kunnen draaien om eventuele hardware problemen op te sporen. Informeer jezelf even over de consumentenwetgeving omtrent garantie voordat je je aanvraag voor reparatie doet, zo voorkom je dat je jezelf laat afschepen. (Informeer je bijvoorbeeld hier)

Zelf heb ik bij de apple store na 3,5 jaar nog een moederbord + trackpad reparatie van mijn MacBook (2013) met kosten a la €1000,- gratis gerepareerd gekregen.

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op 2 jaar ‘wettelijke garantie’. In de Europese regels staat inderdaad een wettelijke termijn van 2 jaar. Maar in Nederland spreken we niet van wettelijke garantie. In plaats daarvan staat in de wet dat een product moet bieden wat u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product.

Klopt gedeeltelijk, na 1ste jaar moet hij naar het verkooppunt.  Nu doe ga je er vanuit de dat de topic starter de computer bij Apple heeft gekocht. Als dit niet zo is dan zal hij bij Apple moeten betalen voor reparatie.

Niet elk verkooppunt laat de computer door Apple repareren, dit kan ook gebeuren door een Authorized Service Provider.

Het is anders als het een door Apple erkend probleem is en hier een Quality Program voor is gemaakt, dan maakt het niet uit waar de computer gekocht is.

Bijdrager
    Jeroen

Bedankt!

Ik zal de hardware test nog even gaan doen en dan in ieder geval contact opnemen de verkopende partij. Eens kijken wat daar uitkomt.

Bijdrager
    Jeroen

<p class=”cite”>Shmoo op 4 juni 2019 om 19:13</p>
    En als je FaceTime app opent, gaat de cam dan niet meteen aan?

Als ik de app open krijg ik een zwart beeld te zien. Het signaal lampje gaat daarna knipperen.

Bijdrager
    nnsa

Is dit toevallig niet gewoon een privacy instelling in systeemvoorkeuren, om de camera toegang te geven tot gebruik in diverse applicaties ?

Bijdrager
    Moi

Maak eens een nieuwe gebruiker aan en kijk of het dan wel werkt.

doe eens een pram/nvram/smc reset

Bijdrager
    Jeroen

<p class=”cite”>nnsa op 4 juni 2019 om 23:00</p>
    Is dit toevallig niet gewoon een privacy instelling in systeemvoorkeuren, om de camera toegang te geven tot gebruik in diverse applicaties ?

Daar worden de apps niet vermeld.

Bijdrager
    Arjenn

<p class=”cite”>Moi op 4 juni 2019 om 20:44</p>

Klopt gedeeltelijk, na 1ste jaar moet hij naar het verkooppunt.  Nu doe ga je er vanuit de dat de topic starter de computer bij Apple heeft gekocht. Als dit niet zo is dan zal hij bij Apple moeten betalen voor reparatie.

Niet elk verkooppunt laat de computer door Apple repareren, dit kan ook gebeuren door een Authorized Service Provider.

Het is anders als het een door Apple erkend probleem is en hier een Quality Program voor is gemaakt, dan maakt het niet uit waar de computer gekocht is.

Ik deed inderdaad onterecht de aanname dat deze bij apple zelf is aangeschaft. Ondanks dat heb je natuurlijk nog net zoveel recht op reparatie/vervanging.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.