One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Macbook Pro 2017 13' vs 15' gedachte van mede 'power users' gevraagd.

Macbook Pro 2017 13' vs 15' gedachte van mede 'power users' gevraagd.

Profielfoto van Meneer Guggenheimer

Meneer Guggenheimer op 10 augustus 2017 #

Mijn 13′ MBP uit 2013 is aan vervanging toe. Maar ik zit heel erg te twijfelen over de opvolger. 13′ of 15′ inch. Het gaat uiteindelijk me niet om het budget aangezien het een zakelijke uitgave is.

Ik reis heel veel en vind de 13′ gewoon fijn om mee te nemen. (twijfel soms wel eens over de 12′ MB)

Al vind ik het voor echt werken wel aan de kleine kant, de 13′.

Ik ben een producer regisseur die in in FCP X en FCP 7 voorwerk doe voor editors en rushes bekijkt. Het is mijn email, internet machine waarop ik ook in staat moet zijn om in FCP X en FCP 7 te kunnen werken. Ik zal nooit een project op de MBP afwerken

Ik heb nu een 128GB SSD en dat is te klein.

Ik wil nu minimaal 256GB opslag maa naar 512GB is waarschijnlijk verstandiger.
Processor is voor mij niet heel erg relevant aangezien ik weinig echte power editing doe op de machine. Daar heb ik de ‘max-ed out’ iMacs voor.

Geheugen weet ik niet. Ik heb nu 8GB en dat voldoet voor wat ik doe.

Ik draai nooit virtual machines en ik ben iemand die weinig taps open heeft staan.

Touch Bar zal ik short cut junky waarschijnlijk niet echt gaan gebruiken.

Mijn vraag is dan ook aan 13′ of 15′ inch gebruikers die spijt hebben van hun aankoop en waarom.

Ik vind het een lastige keuze voor mijn 13 inch heb ik altijd 15inch gehad.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door Profielfoto van Pete.Z Pete.Z. Reden: Verplaatst uit OMT forum
Profielfoto van Koezel

Koezel op 10 augustus 2017 #

Ik ben van een 15 inch naar een 13 inch Retina gegaan.
Ik gebruik hem vooral voor audiorecording (multitrack), internet en mail.
Ben er veel mee onderweg, doe er ook wat voorberreidend werk ermee.
Was even wennen maar ik zou niet meer terug willen naar een 15 inch.
De compactheid i.c.m. het Retinascherm zijn ideaal.
Dus totaal geen spijt hier.

Meneer Guggenheimer op 10 augustus 2017 #

Dat was mijn reactie ook na de overstap van 15 naar 13. Maar nu met de nieuwe machines twijfel ik wel weer. Echter het valt me ook op dat in mijn wereldje iedereen bijna op een 13 inch zit tegenwoordig.

Profielfoto van McPim

McPim op 10 augustus 2017 #

Het is uiteraard heel persoonlijk, maar ik vind 15” echt te groot om veel mee te reizen. Hier al jaren een 13” Retina MacBook Pro maar wel op de hoogste resolutie. Dat is voor mij (niet-professioneel FCP X en XCode, fotobewerking en ‘the usual stuff’)  een mooie balans tussen draagbaarheid en toch zoveel mogelijk schermruimte, hoewel de fonts wat aan de kleine kant zijn :nerd: .

Als het budget ondergeschikt is zou ik zeker de grootst mogelijke SSD nemen, zelfs 512 GB raakt hier vol. Processor iets minder van belang, 16 GB wel doen als het kan aangezien upgraden geen optie meer is.

Profielfoto van Rickje

Rickje op 10 augustus 2017 #

Ik heb al 3.5 jaar een 15″ MBP Retina Late 2013. Regelmatig denk ik aan het vervangen van deze machine, maar daarbij weet ik wel dat ik 15 inch wil behouden. Afgelopen maand de machine mee gehad op reis in m’n backpack en dat ging helemaal prima. De 15 inch machines zijn vandaag de dag helemaal niet zo zwaar meer en het gemak van een 15″ scherm vind ik ook ook wel zo fijn.

Ik ben student, maar gebruik de machine voor tal van zaken; het dagelijks gebruik, video-editing, indesign, administratie, games, etc. etc. Ik wil echt geen duo-core processor en kleiner schermpje meer:-P

Profielfoto van Oldekamp

Oldekamp op 10 augustus 2017 #

Ik ben eerst van een superdrive model 13″ Pro naar een 13″ Air gegaan. Super makkelijk mee te nemen. Ben echter een halfjaar terug van de 13″ Air overgestapt op een 15″ Touch Bar. Voor mijn idee niet zwaarder dan mijn 13″ Pro van “vroeger” en tevens qua afmetingen ook nauwelijks groter dan de 13″ Retina Macbooks van 2015 en ouder. Scheelt in breedte misschien een keer 4 centimeter. Ook wegen ze niet zoveel meer. Wat dat betreft zijn de nieuwere modellen Macbook Pro’s heel erg handzaam geworden. De grootste reden voor een 15″ is toch wel de quad-core processor (13″ = altijd dual-core). Daarnaast standaard 16GB werkgeheugen. Misschien is 8GB genoeg voor nu, maar voor een machine waar je toch een aantal jaren op wilt werken is de extra hoofdruimte toch wel erg prettig.

Aangezien je ook in FCP X wilt werken, raad ik je aan om een 15″ Touch Bar van 2016 of een van de 2017 modellen (zowel 13″ als 15″). Deze Macbooks hebben alles aan boord om goed te kunnen omgaan met 4K video en bijbehorende codecs.

Profielfoto van makasa

makasa op 11 augustus 2017 #

Ik heb een 15″ 2013 versie. vind het reizen geen probleem. Gebruik van mijn werk een kleinere 14″ windows machine. Zit normaal aan een dockingstation met een groot scherm. Wanneer ik op pad ben neem ik die mee. Merk eigenlijk weinig verschil met de grotere 15″ Macbook en de kleinere machine met betrekking tot het reizen. Voor mij geen reden om een kleinere aan te schaffen. 15″ werkt erg lekker en de prestaties zijn ook nog eens beter.

Profielfoto van sunapple

sunapple op 11 augustus 2017 #

Als budget niet uitmaakt en je 512GB opslag wil zou ik een basismodel 15″ nemen en dan de SSD uitbreiden, totaalprijs 3000 euro.

Je krijgt 16GB werkgeheugen, een videokaart en een quad-core processor, oftewel genoeg om FCP te draaien. Op een 13″ werkt het natuurlijk ook, maar het is wel zo lekker gewoon wat speling te hebben in rekenkracht. Dat geldt in mijn opinie ook voor het grotere 15″ scherm.

Een 13″ met 512GB (en 8GB RAM) kost 750 euro minder, dat is het enige argument voor de 13″ in dit geval. Portable is de 15″ genoeg als het aan mij ligt.

Profielfoto van guus

guus op 11 augustus 2017 #

macbook pro 2017 TB
fantastische machine

Profielfoto van javga

javga op 12 augustus 2017 #

Ben 2 maanden terug overgestapt van 24″ iMac naar 15″ MB pro mét touch bar. Ik twijfelde wel wat over het beeldscherm formaat aangezien ik veel (foto)grafisch werk doe. Maar heb er geen tel spijt van gehad want ik wou meer mobiel zijn ipv desktop. Het is een fine, handzame en krachtige machine en de touch bar begin ik (samen met short cut toetscombi’s) meer en meer te gebruiken. Heb de resolutie op 1920 gezet, dat geeft nog wat meer werkruimte zonder dat tekst te iel (voor mij) wordt.

Meneer Guggenheimer op 12 augustus 2017 #

Ga voor een fully loaded 13 inch. Ik reis echt heel veel en 15 inch ondanks het kleine verschil is toch groter. Bedankt voor de reacties!

Over dit topic

Gestart op 10 augustus 2017 door Meneer Guggenheimer

Laatste reactie door Meneer Guggenheimer

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?