19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Roel

MacBook Pro 2016 batterij goed?

Ik ben aan het twijfelen om een MacBook pro 15 inch te kopen maar twijfel door de batterij. Ik lees overal dat ze niet goed is. Zijn er mensen die wel goede ervaringen hebben?

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    Vilscon

Het ligt er maar precies aan wat je wilt. Slecht zijn ze niet, maar bijna niemand haalt de geadverteerde batterijtijd van 8 uur. Hier haal ik meestal 4-5 uur bij simpel werk, zoals Safari, tekst schrijven, mail, muziek, etc. Bij Design e.d. komt ie meer uit op 3-4 uur.

Over ’t algemeen niet slecht en verder een zeer geweldige machine. Gewoon doen, wordt alleen maar beter. Of voor de helft van’t geld een 2015 machine kopen.

Bijdrager
    Shmoo

Vrij simpel als je twijfelt is het meestal al niet goed.

Als je leest dat de meeste mensen ergens tussen de 3 – 5 uur uit een batterij halen voor dezelfde werkzaamheden waar ze op een 2014 en 2015 machine ergens tussen de 5 – 8 uur kunnen halen dan weet je gewoon dat er iets niet klopt. Dat zijn echt geen ‘problemen’ die je met software gaat oplossen. Met software (8 maanden verder) optimaliseer je hooguit een uurtje batterijgebruik want daar heb je eerst heel veel gebruikersdata (feedback) voor nodig dat je kunt analyseren.

Je koopt zo’n machine alleen als het batterijverbruik niet je belangrijkste aankooppunt is. Als jij bovenstaande verschillen kunt accepteren dan koop je zo’n ding gewoon en ruil je hem na 3 jaar weer in omdat het een eerste generatie van dit nieuwe model is. Kun je dat niet accepteren dan koop je een 2015 model, ben je iets meer veilig en vooral een stukje minder street-cool.

Eerste generaties van nieuwe modellen zullen altijd een klein ‘trouble’ -factortje houden. Het zijn meestal geen spulletjes die je gewoon 6 jaar zonder problemen kunt gebruiken, dat 5 a 6 jaar gebruik haal je pas bij generatie 2 of 3 van zo’n model. De eerste Air was ook een drama en werd pas echt een supercomputer in 2011, 3 jaar (generaties) later.

Geblokkeerd
    Anoniem

Erg wisselend, maar dit komt deels ook door software bugs. Als die nou eindelijk uitgewerkt worden haal je de normale tijden. Vorige model minus 1-2 uur ofzo.

Bijdrager
    GastonM

Zelf beschik ik sinds een maand ook over de Touch Bar 15-inch MacBook Pro. Mijn ervaringen over de batterijduur zijn in tegenstelling tot veel berichten juist wel positief, al is de batterijduur sterk afhankelijk van welke GPU gebruikt wordt. Wanneer alleen de integrated GPU gebruikt wordt en ik simpel werk doe zoals browsen in Safari en documenten typen in Word haal ik circa 8 à 9 uur. Dit wordt met zo’n 1 à 2 uur verkort wanneer ik programmeer in een IDE zoals Xcode, Visual Studio Code of IntelliJ Idea en regelmatig compileer (dat kost veel CPU-kracht).
    Bij programma’s waarbij continu de krachtigere GPU wordt gebruikt is de batterijduur gemiddeld 4 à 5 uur.

De geadverteerde 10 uur wordt relatief moeilijk gehaald, maar voor mij is de batterijduur prima.

Bijdrager
    CornelisPrul

Ik heb de 15 inch nu een maand in gebruik en ik ben zeer positief over de batterij! Werk veel met programma’s zoals office excel, sketchup en acrobat reader voor grote tekeningen en dat gaat heel goed. Ik weet dat dit niet de zwaarste programma’s zijn maar toch.

Bijdrager
    Hansi2124

Sinds 2 dagen heb ik deze nieuwe MBP 15″. Hij staat niet de hele tijd aan, maar over de batterij ben ik tot nog toe tevreden, zeker na de “negatieve berichten” die hierover de ronde doen.

Bijdrager
    Zwollywood

Welke cpu en gpu hebben jullie in de Macbooks zitten?

Bijdrager
    iep
    Shmoo op 12 januari 2017

Als je leest dat de meeste mensen ergens tussen de 3 – 5 uur uit een batterij halen voor dezelfde werkzaamheden waar ze op een 2014 en 2015 machine ergens tussen de 5 – 8 uur kunnen halen dan weet je gewoon dat er iets niet klopt. Dat zijn echt geen ‘problemen’ die je met software gaat oplossen.

Dat klopt en in dit geval bleek het probleem voornamelijk de gebruiker te zijn. Vrijwel iedereen die een slechte accuduur rapporteerde baseert dat op de geschatte duur die macOS aangeeft en dus bijzonder onnauwkeurig is. Met de huidige hardware is deze onnauwkeurige manier (het is niet meer dan een ruwe schatting obv het gebruik van de afgelopen 5 minuten) zo onnauwkeurig geworden dat het compleet onbruikbaar is. Apple heeft het dan ook terecht in 10.12.2 weggehaald. Helaas hebben ze het wel in Activiteitenweergave laten staan waardoor gebruikers zich nog steeds baseren op onjuiste data. Hopelijk gaat dat ook nog een keer weg. Of er überhaupt iets nieuws voor in de plaats komt vraag ik me af. Een schatting van de accuduur maken met de huidige hardware is gewoon erg complex. Je zit dan al snel aan het bijhouden wat een user dagelijks doet met z’n machine wat dan weer lijnrecht tegenover het privacy argument van Apple staat afgezien van het feit dat dit ook een performance hit betekent. Voor zo iets simpels is dat een veel te hoge prijs. Dan kun je beter de batterij grafiek van Activiteitenweergave gebruiken want die laat het verloop van de afgelopen 12 uur zien. Zul je wel zelf een inschatting moeten maken maar je hebt tenminste betrouwbare data om dat te doen.

Wat je in ieder geval moet doen is kijken naar hoe men hun accuduur heeft gemeten. Als dat niet met een stopwatch, klok o.i.d. is gedaan en dat ook niet meer dan 1x waarbij een gemiddelde is gemaakt moet je die reacties vooral links laten liggen. De kans dat daar iets van klopt is namelijk nihil. De mensen die wel met stopwatch/klok meten en dat meermaals doen zien dan ook geen accuduur probleem. Bij de 15″ zien een aantal dat wel wat weer ingegeven is door 2 dingen: niet weten dat er geswitcht wordt tussen de Intel en AMD GPU waarbij de AMD stroom slurpt en het gebruik van software die de AMD inschakelt (gfxcardstatus is een beruchte, deze tool wordt al een aantal jaar niet meer ontwikkeld, is niet compatible met de nieuwe Macs en zorgt daar dan ook voor problemen; er is een fork die het beter zou moeten doen). De mensen met een 13″ hebben echter nergens last van. De accuduur is niet anders als met voorgaande modellen waarbij velen ook nooit de geadverteerde accuduur wisten te halen. Dat is ook niet zo raar want dat is iets wat ook nooit iemand zal gaan lukken; die test van Apple zoekt de randen op. Trek rustig 1 of zelfs 2 uur van de geadverteerde accuduur af om een realistischere waarde te krijgen (bij licht gebruik; je moet hier geen zware dingen gaan doen als Photoshop, virtuele machines, etc.).

Eerste generaties van nieuwe modellen zullen altijd een klein ‘trouble’ -factortje houden. Het zijn meestal geen spulletjes die je gewoon 6 jaar zonder problemen kunt gebruiken, dat 5 a 6 jaar gebruik haal je pas bij generatie 2 of 3 van zo’n model. De eerste Air was ook een drama en werd pas echt een supercomputer in 2011, 3 jaar (generaties) later.

In dit geval zijn de problemen fors overdreven wat vooral ingegeven is door complete onkunde, een gebrek aan inhoudelijke kennis en heel veel trolling (2016 is echt het jaar van de trol). Als je al niet eens weet hoe je op juiste wijze de accuduur meet…

Btw, realiseer je dat voorgaande modellen een proprietary connector hadden voor de oplader: MagSafe. De nieuwe notebooks hebben een universele connector: USB-C. Daardoor kun je de nieuwe modellen, itt de oude, wel aansluiten op dit soort batterijen (die je dan ook weer voor andere USB devices zoals je smartphone kunt gebruiken): Anker PowerCore+ 20100mAh USB C Powerbank. En je kunt de power adapter van iemand anders gebruiken, ook al heeft ie geen Mac. Kortom, de nieuwe MBP opladen is heel wat makkelijker dan bij de oude MBP’s. Als je dan ook nog eens een modern scherm hebt die ook USB-C heeft dan wordt je MBP ook meteen opgeladen wanneer je ‘m aan het scherm hangt en dat geldt nu ook voor het gebruik van een dock. Voor wie de MBP regelmatig zo gebruikt betekent dat deze vrijwel altijd met een volle accu rondloopt.

Mocht er al een mindere accuduur zijn dan is dit bij het 2016 model veel minder ernstig dan bij het 2015 (of ouder) model. Bij de oudere modellen zit je namelijk aan die proprietary power adapter van Apple vast en die kun je alleen in een wandcontactdoos stoppen. Dat moet je wel met de accuduur compenseren. Met het oude model ben je dus meer aan handen en voeten gebonden dan bij het nieuwe model.

Bijdrager
    Shmoo

Jij lult je toch ook gewoon helemaal suf op zo’n avond hè…

Kom je ook even langs op OMT en dan parkeer je hier gewoon een kilometertje of 20 aan tekst en dan vertrek je weer voor 2 weken. Je weet dat er ook sportscholen bestaan waar je je kunt uitleven.:wink:

Bijdrager
    SvS

Flauw. Het is goed geschreven waar anderen er wat aan hebben.:angel:

Bijdrager
    Facundo

???Die domme gebruikers toch. Gelukkig is daar Iep om alles voor ons te duiden.??????

Bijdrager
    Shmoo
    SvS op 13 januari 2017

Flauw. Het is goed geschreven waar anderen er wat aan hebben.:angel:

Prima toch.. maar ik ga het echt niet lezen. Meestal ben ik na een zinnetje of 8 wel klaar met de speech van de Apple-pastoor.

Hij doet dit overal en in zo’n beetje elk topic. Komt eens per twee weken langs op een avond dat andere mensen zich uitleven in de sportschool en dan grijpt hij een compleet onderwerp bij de strot met 26 quotes en snippets waar hij overal zijn mening en verbetering op heeft. Vaak ook nog quotes van meerdere gebruikers in een hele discussie, zo van.. Kijk mij eens. Ik verbeter jullie gewoon allemaal hoor.
    Je kunt het vergelijken met een leerkracht die met een rode pen over je proefwerk gaat alsof hij een seriemoordenaar is, 6 proefwerken van kinderen naast elkaar op het bureau en dan maar strepen op volle snelheid wat allemaal niet juist is.

Prima verder. Het zal vast wel heel relevant zijn maar je kunt er weinig mee want het enige waar dat naar toe gaat is 25 pagina’s aan welles, nietes discussies en haantjes gedrag over wie het meeste weet of al langer bepaalde producten gebruikt.
    Wat je dan ziet gebeuren als extra slagroom op het verhaal is dat dit soort mensen met loze termen strooien als trollen en wat niet allemaal, alleen om hun punt nog even aan te dikken terwijl als hij wat vaker langs zou komen dan zou hij gewoon een inschatting kunnen maken van bepaalde mensen en wat deze nog meer allemaal vertellen.

Let maar op, als hij nu terugkomt dan komen er vooral van die dingen uit als. Sommige mensen hebben een baan en kunnen niet 24/7 op OMT hangen, blablabla.. Van het ene extreme naar het andere uiterste en daar kan helemaal niets in het midden tussen zitten.

Bijdrager
    matthi128

Ik heb sinds een paar weken een macbook pro 15 inch met touchbar, ik heb goede ervaringen met de batterijduur (8-8,5 uur) indien ik de integratie gpu gebruik, wanneer de dedicated gpu gebruikt wordt zakt dit met ongeveer 2-3 uur in mijn geval. De 10 uur moet haalbaar zijn indien de helderheid en de toetsenbordverlichting verminderd zijn in mijn geval als ik enkel safari, tekstverwerking en wat muziek luister.
    Voor mij volstaat de batterijduur zeker, dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat ik overgestapt ben van een early 2011 macbook pro 15 inch.

Bijdrager
    Bugsy

Tsja, ik ben kennelijk een achterlijke gebruiker. De batterij van mijn “oude” pro, mijn air en mijn 12″, en mijn iPhone, presteren slechter dan wat Apple aangeeft, maar nog steeds uitstekend. De batterij van mijn 13″ pro met touchbar is ronduit slecht. En dat komt niet doordat ik een of andere obscure development dinges in safari zou gebruiken. De batterij gaat gewoon niet lang genoeg mee

Bijdrager
    iep

Volgens mij moeten een aantal mensen zich eens met die enorme angst om iets niet te weten of maar half te weten bij de psycholoog melden. Dat je iets niet of half weet is helemaal niet erg, it’s life en kom je wel vaker tegen. Wat wel erg is, is het continue betweter en fanboy gedrag hier waarbij Apple een magic fairy dust bedrijf is. Dat is het niet. Hun opgegeven accuduur is net als bij al die andere fabrikanten: vrijwel niemand haalt die in de praktijk; je zit er meestal 1 a 2 uur van af in het meest optimale geval. Die claims van lange accuduur die veel Apple gebruikers maken zijn dan ook veelal niet waar.

Over een leven gesproken…waarom posten al die lui hun problematiek op het forum hier ipv dat ze gewoon teruggaan naar waar ze het gekocht hebben en hun wettelijk recht uitoefenen? Je zou haast gaan denken dat ze liever defecte dan hele producten hebben. Je zou eens een dagje niet kunnen zagen op het internet…

Ik snoep in ieder geval verder van mijn popcorn8-)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.