13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Anzeri

Macbook Pro 2015 vs 2016

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden maakte ik dit topic met hierin de vraag of het verstandig was om te wachten tot de nieuwe Macbook uitkwam.
    Nu is hij dus uit, maar ik twijfel nog steeds een beetje…
    Mijn budget is ongeveer €2600 en ik kom in aanmerking voor Apple studentenkorting.
    Ik zal hem vooral gebruiken voor school (ik volg een opleiding tot grafisch vormgever).
    Welk model zouden jullie kopen als je in dezelfde positie zat, en waarom?:)
    Misschien dat ik daar iets wijzer van word… Ga vandaag sowieso even langs de Apple store om daar het een en ander te vragen.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Melle

De enige afweging die ik zou maken is: heb je al veel randapparatuur en heb je veel externe devices nodig on the move nodig? ( cardreader enzo?)

Las je antwoord twee keer nee is, dan zeker voor de nieuwe gaan!

Bijdrager
    fixar

Wat Melle zegt…

van het vorige model (2015) beschikt alleen het topmodel (de 2.5 of 2.8 QC i7 met 512GB oplag) over een dedicated videokaart (AMD Radeon R9 M370X)

Het 2016 model van de 15″ heeft ook in het “instapmodel” (Pfffft) óók al een dedicated videokaart (Radeon Pro 450 2GB of tegen een meerprijs €240 de snellere 4GB 460). Qua performance is deze een heel stuk vlotter dan de 2015 versie.

de 2015 met dedicated videokaart (best fijn bij divers grafisch werk) en 512GB opslag is nog steeds te koop bij andere partijen dan Apple (CoolBlue, Bol, BCC, Wehkamp, etc) voor circa 2599,00

de 2016 variant met 256 GB opslag kost bij Apple 2699,- en met onderwijskorting € 2483. Houdt je met je budget van 2600 nog 117 euro over om een externe HD aan te schaffen van 1,2,3,4 TB voor de opslag van grote hoeveelheden bestanden of het maken van backups. Kies dan wel voor een USB-C variant. Of koop voor die 117 euro een scala aan adapters die de komende tijd het aansluiten van oude randapparatuur mogelijk maken.

Bijdrager
    Anzeri
    Melle op 11 november 2016

De enige afweging die ik zou maken is: heb je al veel randapparatuur en heb je veel externe devices nodig on the move nodig? ( cardreader enzo?)

Las je antwoord twee keer nee is, dan zeker voor de nieuwe gaan!

Ik gebruik eigenlijk vrijwel nooit randapparatuur… Alleen af en toe een geheugenkaartje uit mijn camera legen, maar daar kan ik ongetwijfeld wel iets voor vinden. Bedankt!

fixar op 11 november 2016

Wat Melle zegt…

van het vorige model (2015) beschikt alleen het topmodel (de 2.5 of 2.8 QC i7 met 512GB oplag) over een dedicated videokaart (AMD Radeon R9 M370X)

Het 2016 model van de 15″ heeft ook in het “instapmodel” (Pfffft) óók al een dedicated videokaart (Radeon Pro 450 2GB of tegen een meerprijs €240 de snellere 4GB 460). Qua performance is deze een heel stuk vlotter dan de 2015 versie.

de 2015 met dedicated videokaart (best fijn bij divers grafisch werk) en 512GB opslag is nog steeds te koop bij andere partijen dan Apple (CoolBlue, Bol, BCC, Wehkamp, etc) voor circa 2599,00

de 2016 variant met 256 GB opslag kost bij Apple 2699,- en met onderwijskorting € 2483. Houdt je met je budget van 2600 nog 117 euro over om een externe HD aan te schaffen van 1,2,3,4 TB voor de opslag van grote hoeveelheden bestanden of het maken van backups. Kies dan wel voor een USB-C variant. Of koop voor die 117 euro een scala aan adapters die de komende tijd het aansluiten van oude randapparatuur mogelijk maken.

Ik heb op meerdere sites gelezen dat de snelheid van processoren op papier niet zo veel meer zegt. Klopt dit? Ik wil graag weten of ik met het instapmodel dan ook echt 4 jaar vooruit kan zonder dat het inladen van video’s, renderen etc. traag wordt. Als dit zeker het geval is dan is de kogel door de kerk hahaha.:)

Bijdrager
    Brombeer

Het aantal gigahertzen zegt inderdaad niet zoveel meer. Zeker niet met al die kernen, maar daar moeten de programma’s dan ook gebruik van kunnen maken. Zie voor een overzichtelijk vergelijk van de rekenkracht de benchmarks.

De eigenlijke MacBook of iMac is het middelste model. Dat wordt vervolgens uitgekleed tot een commercieel aantrekkelijke instapper, met een tragere processor, (te) weinig RAM, een -kleinere- 5400 rpm harddisk i.p.v. een SSD (en misschien ook een minder beeldscherm, maar dat laatste is mijn speculatie).
    En aan de andere kant een plusmodel waarbij alles juist een tikje meer mag zijn, maar of je dat echt nodig hebt is, zeker bij de processor, nog maar de vraag. Al snijdt die laatste opmerking van EagerB0bNerd wel hout.
    Het is ook verrekte jammer dat je tegenwoordig het geheugen niet meer later -als je beurs zich weer wat hersteld heeft- kunt uitbreiden. Het moet meteen bij aanschaf en oei, tegen wat voor prijs! Schofterig gewoon.

Waar je je ook niet op moet verkijken is de randapparatuur. Voor een soepel werkende Time-Machine back-up heb je een externe schijf* nodig die zeker twee keer zo groot is als de interne. Extra invoerapparatuur (toetsenbord, muis/tablet) is ook nooit weg. Afhankelijk van je eigen organisatiegraad kan een tweede oplaadadapter, die standaard in je tas zit, ook welkom zijn.
    En daar heb ik in vier regels tekst evenzoveel honderdjes aan bijkomende kosten opgesomd…

*een 2,5″ schijf kan via de usb gevoed worden, een 3,5″ heeft een eigen voedingsblok nodig.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    Melle

Zeker ook qua performance, zeker op gpu en disk speed zal je altijd veel beter al zijn met nieuwe versie, dan met de oude voor dezelfde prijs. CPU performance zal vrij gelijk zijn voor de dezelfde prijs, maar wel met veel minder verbruik. Wat ook fijn is.

En als je enkel af en toe een cardreader nodig hebt. Niet twijfelen – de toekomst is aan de USB-c en de nieuwe MacBook pro’s. Lijkt me zalig om nu te starten aan je Mac verhaal en vanaf nu heel je setup kunne bouwen rond USB-c thunderbolt 3.

Ik zou zelf ineens het 5k display overwegen moest ik van jouw zijn…

Bijdrager
    Melle

Trouwens – ik heb je vorige topic gelezen en even nog dit:

Performance is intussen al jaren geen zorg meer. Een MacBook air i7 of nu zelf de nieuwe MacBook 12″ kan met alle gemak fotoshop en dergelijke aan. Vroeger (7jaar geleden) had ik niet genoeg met de snelste iMac, nu doen we op het bureau al het grafisch (2D en 3D) op Mac mini’s en MacBook airs. Gaat perfect.

De meest vertragende factor is al lang niet meer de computer, maar net de persoon achter de Mac zelf!

Dus ik zou net proberen te gaan voor een groot scherm op je vaste werkplek. In die zijn denk ik zelf dat jij met de 13″ zonder touchbar + 4k scherm wel eens de perfecte combo kunt hebben… En dat allemaal binnen je budget en nog geld over! Gewoon even om je geest open te trekken.

De beste vormgevers hebben geen beest van een computer nodig. Inspiratie, tijd en creativiteit des te meer!

Bijdrager
    Melle

Ah en als Mac gebruiker is première qua performance echt wel een slak tov. Finaal cut pro of hoe noemt die video software op Mac? Dus ook daar – kijk naar de juiste programma’s gebruiken en aanleren op de juiste machines!

Bijdrager
    Niels

Ga gewoon voor het nieuwe model, betere performance, beter scherm, etc. En heb je randapparatuur, kijk dan even naar deze: http://www.lynqnow.com/?utm_campaign=TheGadgetFlow&utm_medium=TheGadgetFlow&utm_source=TheGadgetFlow

Bijdrager
    anoniem

Het spec sheet zeg natuurlijk niet alles. Waar weinig mensen rekening mee schijnen te houden en wat moeilijk objectief te kwalificeren is, maar wat ikzelf erg belangrijk vind als je een boel onderweg bent, is hoe de machine “aanvoelt”. Kun je werken met de trackpad en het toetsenbord (bij de MPB nogal een vraag)? Vind je de lichtheid prettig of heb je liever iets stevigers?* Dat zijn allemaal vragen die je alleen kunt beantwoorden als je de machine in “levenden lijve” hebt gezien en tenminste eventjes hebt uitgeprobeerd. En dat zou ik zelf wel doen voordat je twee mille of meer over de balk gooit.

* Voorbeeldje: de Air vind ik heel fijn licht maar toch solide, de Macbook “non-Pro” komt in mijn handen wat fragiel over en daardoor onprettig.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  anoniem.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  anoniem.

Bijdrager
    Shmoo

Het is zo jammer dat je nu in zo’n tussenfase zit waar geen enkele laptop bij Apple een eigen identiteit of betekenis heeft.

De rode draad is compleet zoek in de line-up. Wat, sterker nog, de poes die met het draad zou willen spelen is niet eens aanwezig maar is uit alle ellende buiten muizen vangen.

Bijdrager
    Brombeer

Alsof die arme poezen met de introductie van DECT-telefoons en flatscreens nog niet genoeg geleden hebben!

Bijdrager
    Buzz
    Shmoo op 12 november 2016

Het is zo jammer dat je nu in zo’n tussenfase zit waar geen enkele laptop bij Apple een eigen identiteit of betekenis heeft.

Heb je het einde van de Keynote gezien? Volgens Apple is de tussenfase juist voorbij nu. Van de 12″ tot de 15″ is de hele lijn over op USB-C en compacter dan de Air vroeger was. Laat de uitverkoop van de oude modellen dan wel buiten beschouwing. Die zullen volgend jaar wel verdwijnen. Qua gewicht, volume, prijs en performance zit er juist nu weer duidelijkheid in. Lijkt me dus dat dit wel de lijn is voor de volgende 5 jaar, en dat we in die tijd alleen nog maar spec bumps hoeven te verwachten.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.