13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    DifferentVisions

Macbook pro 2015 of 2017 (of wachten)

Hoi,

Momenteel heb ik een iMac mid 2011 2,5Ghz (quad core). Deze zou ik willen vervangen voor een Macbook Pro (met extern scherm). Nou twijfel ik tussen een nieuwe 13″ 2017 model met i5 2,3Ghz (dual core), non-touchbar, 256GB of een tweedehands 15″ 2015 i7 2,2Ghz quad core).

Ik gebruik Lightroom, Photoshop en voor de rest niks bijzonders. De foto’s zelf komen niet op de MB. De Externe HDD die ik heb is een WD DUObook firewire 800 dus een verloopje heb ik sowieso nodig (ja oud maar werkt nog prima..).

Help! Wat is wijsheid? Mijn hoofd gaat steeds heen en weer.. Dan komt er nog ineens een oude Mac Pro (2010) om de hoek kijken en begin ik weer te twijfelen.. Toch blijft mijn voorkeur bij een Macbook omdat ik anders alsnog een (oude) macbook zou willen aanschaffen voor erbij (ik wil ook gewoon lekker met een laptop op schoot wat kunnen aanklooien).

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou altijd voor die nieuwe 13″ gaan. Garantie, betere specs enkel een kleiner canvas maar goed ooit een externe monitor kopen.

En wachten ja.. dat is de eeuwige wip waar je op en af kunt stappen. Klooien op je schoot kun je ook met een iPad, die zijn daar ideaal voor. Al moet je niet echt te serieus willen werken.

Bijdrager
    Afroman

Al moet je niet echt te serieus willen werken.

Ik gebruik mijn iPad pro best serieus voor foto bewerking moet ik zeggen.

Moderator
    Night

Als tekstverwerker is de iPad (zonder apart toetsenbord) toch nét wat minder geschikt;-)

De ‘Pro’ in iPad Pro is dus een beetje gebonden aan wáár je ‘Pro in bent.

Bijdrager
    DifferentVisions

Het schermformaat is voor mij niet perse het belangrijkste, maar het verschil in dual (nieuwer) en quadcore (ouder) (wat alleen maar mogelijk is als je naar 15″ gaat en 15″ nieuw gaat mij te ver qua budget).

Ga ik daar veel verschil in merken? Ik weet dat Lightroom sowieso met een flinke database niet de snelste is..

iPad heb ik (weliswaar ook een oudje) en voldoet voor de simpelste dingen prima maar ik mis gewoon regelmatig iets van een laptop :-).

En ik ga geen 600 RAWfoto’s van een concert op een iPad pro bewerken:P

Moderator
    Night

De nieuw uit te komen MBP’s zullen naar alle waarschijnlijkheid allemaal voorzien zijn van quad- of hexacore Coffee Lake processors. In dat geval zal even wachten dus wel lonen.

Toch kan het zijn dat je dan langere tijd moet wachten omdat Apple deze stap misschien helemaal wil overslaan en gelijk doorstoomt naar de opvolger Cannon Lake, die op dit moment nog met vertraging kamp. De reden waarom dat zou kunnen is, omdat Cannon Lake processors wél LPDDR4 geheugen ondersteunt, in tegenstelling tot de Coffee Lake’s. Hierdoor kunnen MBP’s meer intern geheugen met eenzelfde stroomverbruik aan boord krijgen. Dan slaat de term “pro” ion MacBook Pro ook weer ergens op.

Lightroom staat erom bekend dat het erg graag processorkracht lust. Daarna is voldoende RAM fijn. Een krachtige GPU is voor Lightroom niet nodig.

Bijdrager
    DifferentVisions

Kijk dat is een goede, ik vind het zo jammer dat ze de quadcores alleen in de 15″ hebben gestopt maar misschien gaat daar dus verandering in komen. Dan zou afwachten op de WWDC misschien nog even lonen om te kijken wat er gaat gebeuren dus. Gaat daar niks gebeuren kan ik altijd nog bedenken wat ik ga doen. Thanks! En RAM is altijd inderdaad wel iets om op te letten. Het 15″ model uit 2015 heeft namelijk 16GB RAM naast die quadcore. Ik ga nog even op mijn handen zitten en afwachten haha.

Moderator
    Night

Besef wel dat je na de processor upgrades wéér en verschil gaat krijgen tussen de 13″ (4core) en de 15″ (6core) modellen. Ik zou altijd voor een 15″ kiezen, omdat deze gewoon meer te bieden hebben voor datgene wat jij ermee wil doen. Alleen al het kijkgemak bij foto’s is het grotere scherm waard. prijstechnisch is het dan misschien interessanter om een 2017 15″ 4-core te nemen als de nieuwe serie uitkomt. Het snelheidsverschil zal nauwelijks opwegen tegen het prijsverschil.

Bijdrager
    THX-1138

Met een beetje mazzel zullen nieuwe MacBooks weer een fatsoenlijk toetsenbord hebben. Met het huidige toetsenbord blijken nog al wat problemen te zijn. Dat alleen al zou voor mij reden genoeg zijn om te wachten op een nieuwe.

Bijdrager
    hans dorsman

Probeer het laatste model 2e hands te vinden, dus bijv 13 inch 3,1 GHz. Zelf heb ik dat gedaan met een MacBook 2017. Is nog steeds het laatste model, maar koste een stuk minder.

Bijdrager
    TheBigZ

Night op 27 mei 2018 om 13:22

De nieuw uit te komen MBP’s zullen naar alle waarschijnlijkheid allemaal voorzien zijn van quad- of hexacore Coffee Lake processors. In dat geval zal even wachten dus wel lonen.

Vandaag is de dag….

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Vandaag zijn er inderdaad nieuwe MacBook Pro’s verkrijgbaar in de Apple Store.
    Pluspunt: 6 core, krachtige processor, uitbreidbaar tot 32 GB RAM geheugen, krachtige grafische kaart met 4GB VRAM. Minpunt: peperduur en geen optie voor 15 inch model zonder touchbar.

Hopelijk hebben ze het toetsenbord verbeterd.

6 core, dat belooft in elk geval voor de komende iMac.

Moderator
    Night

TheBigZ op 12 juli 2018 om 22:15

Night op 27 mei 2018 om 13:22

Vandaag is de dag….

lang leve mijn glazen bol:-P

En verder:
    Het toetsenbord is verbeterd, alleen is onduidelijk in welke mate….. En de prijs (peperduur of niet) is toch het zelfde gebleven als de vorige generatie?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.