One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Macbook pro 2015 15" of 2017 13" zonder touchbar

Macbook pro 2015 15" of 2017 13" zonder touchbar

Profielfoto van Gendt

Gendt op 29 oktober 2017 #

Hey all,

Sinds een paar maanden ben ik opzoek naar een macbook pro die het beste bij mij past, ik twijfel alleen tussen twee macbooks.
De 2015 15″ macbook met 2,5ghz i7 quadcore en de standaard videokaart (nergens meer te configureren zie ik)
Of de nieuwe 2017 13″ zonder touchbar met dualcore. Ik zoek een laptop waar ik gewoon 4 jaar mee vooruit kan om voor school te gebruiken, en om gopro en iphone videos mee te bewerken. Nu is geeft het toetsenbord van het 2017 model nogal wat issues als ik het zo lees en is er met het 2015 model nagenoeg niks aan de hand.

Wat raden jullie mij aan?

Groetjes

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 29 oktober 2017 #

Video bewerken; 15″ MBP.

https://tweakers.net/pricewatch/446840/apple-macbook-pro-15-komma-4-inch-retina-(2015)-2-komma-2ghz-256gb.html

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 29 oktober 2017 #

4 jaar? Voor school, dan maak je volgens mij echt niet de meest ingewikkelde en zware content.

Zie dit. Dit is het 2016 model.

Profielfoto van Gendt

Nee ik bewerk gopro footage wat gewoon smooth moet draaien en daarnaast zit ik in het apple eco systeem. En volgens mij is 4 jaar redelijk rendabel voor een apple product?

Profielfoto van Gendt

Redelijk positief over het 2016 model, heeft iemand hier een paar maanden ervaring met een 2016/2017 mbp?

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 29 oktober 2017 #

Zeker is 4 jaar heel acceptabel voor een Mac maar ik zou alleen geen spulletjes kopen die voor je gevoel beter lijken omdat ze op papier beter uitzien.

Als jij nu met een 2015 machine gaat werken dan is deze machine na 4 jaar niet 4 jaar oud (fysiek ja) maar de specs in die computer zijn op dat moment minsten 6 jaar oud. Dat hoeft het hele gebeuren niet meten onmogelijk te maken voor wat jij wilt doen maar wanneer je die machine na 4 jaar wilt verkopen, wat normaal een leuke termijn zou zijn voor iedereen om een tweedehands MacBook op te pikken dan is die machine natuurlijk niet 4 maar 6 jaar oud voor alle potentiële aankopers. Zij zien namelijk de specs en het bouwjaar, de aankoopdatum boeit niet zoveel want garantie zit er toch niet meer op.

Je zou veel beter naar de prestaties en specs voor jou moeten kijken, het verschil tussen 13″ en 15″ zou voor mij al een groot verschil zijn wanneer ik geen externe monitor zou hebben waar ik ‘m aan kan koppelen. Dan zou ik al eerder geneigd zijn naar een 15″ model.

Alles dat bovenstaand filmpje heel goed aantoont is dat specs niet alles zeggen en dat je met een Mac het voordeel hebt dat je bepaalde software kunt ontwijken waardoor je betere performance kunt behalen en dus ook op het oog in eerste instantie een mindere computer kopen. Zo’n computer blijkt dan later helemaal niet zo slecht te presteren als dat iedereen zegt dat hij doet omdat er een beangstigde en bescheiden 2.0GHz processor (2016) inzit.

Specs zeggen niet alles.
Quad Core vs Dual Core is leuk en klinkt als een Mercedes vs Opel maar je moet ook software hebben die daar het maximale uit kan halen. Software van Adobe heeft dat volgens mij niet zo goed geregeld als native software van Apple. Daar gaat een hoop performance inzitten.

Profielfoto van Gendt

Hi shmoo bedankt voor je zeer nuttige opmerking. Ik ben het wel met je eens, ik hou alleen van zekerheid en de mbp 2015 heeft een bepaalde betrouwbaarheids status ontwikkeld waar ik van te spreken ben. Ik ben een beetje bang omdat de nieuwe mb 2017 al gedoe had met het toetsenbord dat er binnenkort weer iets tegen gaat vallen.
Hoe kijk jij daar tegenaan? Ik kan met black friday wel een externe monitor aanschaffen eveneens als de macbook dus dan zou een 13″ wel kunnen. En stel dat ik de mbp 2017 zou kopen is het dan aan te raden om te upgraden naar de i7 dual core?

Profielfoto van TheBigZ

Koop een Mac waar JIJ nu (de komende 4 jaar) met plezier mee vooruit denkt te kunnen.  De inruilwaarde over vier jaar moet daarbij zeker niet een doorslagggevend criterium zijn. Kijk liever naar zaken als schermgrootte, geheugen, SSD etc.

Profielfoto van Gendt

De 13″ mbp vind ik echt fantastisch ogen en zou deze graap hebben in combi met een 4k scherm. Alleen zoals ik net noemde is de 2015 “betrouwbaar” en met de 2017 weet je dat niet.. dilemma

Profielfoto van TheBigZ

Gendt op 29 oktober 2017

En stel dat ik de mbp 2017 zou kopen is het dan aan te raden om te upgraden naar de i7 dual core?

Alleen als je Apple/Intel wilt spekken.

Profielfoto van TheBigZ

Gendt op 29 oktober 2017

Alleen zoals ik net noemde is de 2015 “betrouwbaar” en met de 2017 weet je dat niet..

Waarom vind je de 2015 “betrouwbaar” en de 2017 niet? De 2017 is net zo betrouwbaar, en waarschijnlijk zelfs meer toekomstgericht.

Profielfoto van Gendt

Oke overbodig dus, dan klinkt meer ssd beter. Omdat dat gedoe met het toetsenbord zon hype is

Profielfoto van Gendt

Mn budget ligt sowieso rond de 2000, maar ik wacht nog even af op black friday. Maar jullie zeggen dus dat het 2017 model net zo betrouwbaar is ondanks het toetsenbord issue

Profielfoto van Arjan110

Arjan110 op 29 oktober 2017 #

Gaan voor die 2015. Uitstekende machine. Dat toetsenbord van de
Laatste versie is helemaal niets. Daarnaast is het 2015 type uitstekend
Te verkrijgen via marktplaats. Scheelt je zo 800-1000 euro

Profielfoto van Gendt

Gendt op 30 oktober 2017 #

En wat shmoo zei dan? Hij beeft zeker gelijk wat betreft de verkoop. Ik wil er sws 4 jaar mee kunnen doen

Profielfoto van Gendt

Gendt op 30 oktober 2017 #

Nou ik heb dus even gekeken maar stel dat ik de 2015 neem dan zit ik met een iris pro 5200 videokaart… is dit goed genoeg om videos te bewerken zoals gopro footage?
Ik vind het echt vervelend wat het 2017 model trekt me meer maar ik ben bang voor dat toetsenbord.

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 30 oktober 2017 #

Gendt op 30 oktober 2017

…dan zit ik met een iris pro 5200 videokaart… is dit goed genoeg om videos te bewerken zoals gopro footage?

Die is niet zo slecht hoor.
https://www.notebookcheck.net/Intel-Iris-Pro-Graphics-5200.90965.0.html

Profielfoto van Gendt

Gendt op 31 oktober 2017 #

Oke bedankt voor de input, ik heb besloten dat ik 15″ wil dus dan blijft het 2015 model over. Het enige wat ik nog tegenkwam is de staingate (altijd die gates weer) ik las dst dit tot oktober gerepareerd kon worden of drie jaar na aanschaf. Geld dit dan ook drie jaar nadat ik mijn mbp 2015 zou kopen?
Wat betreft het verkopen van de laptop, daar maak ik me geen zorgen over want dat zie ik dan wel weer. Als ik er maar 4 jaar mee kan werken en filmpjes kan bewerken en lightroom gebruiken is het goed.

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 31 oktober 2017 #

Ja. Drie jaar na aanschaf is… (even uit het hoofd)… drie jaar na aanschaf!:-)

Je kunt je natuurlijk over van alles en nogwat druk blijven maken; vergeet ook doubtgate niet!

Profielfoto van Gendt

Gendt op 31 oktober 2017 #

Haha doubtgate heb ik last van 😉 Maar idd ik ga voor de 2015, alleen bij de applestore is die 150 euro duurder dan bij coolblue! Zotten er nog voordelen aan de applestore?

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 31 oktober 2017 #

Als je tevreden bent met de standaard-opties zoals geleverd door Coolblue en anderen, voor €150 minder, dan is het simpel.

Profielfoto van Gendt

Gendt op 09 november 2017 #

Nog een aanvullende vraag: is het de moeite om een 2 jaar oude mbp 2015 tweedehands te kopen? (2 jaar gebruikt bedoel ik)
Of is die dan sneller ”op”?

Profielfoto van Gendt

Gendt op 09 november 2017 #

Liever koop ik nieuw maar er is geen AMD Radeon kaart beschikbaar in het 2015 model tenzij je hem 2e hands koopt. Reden waarom ik dit zou doen is dat hij sterk genoeg is om premiere op te draaien, iemand ervaring hiermee?

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 09 november 2017 #

Dat valt allemaal wel mee een computer van twee jaar oud is ook niet zo’n drama. Je moet alleen even kijken naar de batterij en hoe deze computer gebruikt is.

Stel iemand heeft dat ding gebruikt om echt onderweg mee te werken en de machine dus echt elke dag leeg en weer opgeladen wordt dan zal de batterij na 2 jaar wel wat slijtage beginnen te vertonen.

Batterijen in apple producten kun je testen via onderstaande app. Je kunt dus de verkoper vragen om deze app te installeren en op deze manier de gezondheid van de batterij te bepalen.

http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 09 november 2017 #

Ook van batterijen van laptops die de hele dag thuis aan de lader liggen wordt je meestal niet vrolijk…

(nagenoeg) helemaal leeg en weer helemaal opladen is juist goed voor een laptopbatterij en zorgt ook voor een correcte weergave van het ladings-percentage.

Profielfoto van Gendt

Gendt op 10 november 2017 #

oké, alleen de moeite als het echt geld scheelt dus, om nog even terug te komen op mijn laatste vraag: is de standaard grafische kaart goed genoeg voor mavic pro en gopro bewerking in resolve of adobe premiere bijvoorbeeld? kan hier niks over vinden opt internet…

Profielfoto van Gendt

Gendt op 06 december 2017 #

Toch de knoop maar doorgehakt en de mbp 13 inch 2017 gekocht met 256gb opslag. Heel blij mee:)

Over dit topic

Gestart op 29 oktober 2017 door Gendt

Laatste reactie door Gendt

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?