30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)
  • Q:

Bijdrager
    inair

macbook pro 2013 dicht maar blijft aan en loopt leeg

Ik heb een Macbook Pro Retina uit 2013 (i7,16GB,1TB-SSD), voelt nog steeds als een nagelnieuw apparaat en dus helemaal verguld mee.

Echter heb ik er de laatste maand last van dat m’n macbook heel vaak niet meer in sluimerstand gaat als ik ‘m dicht klap. Ik kan volgens mij niet controleren of hij daadwerkelijk gaat sluimeren als hij dicht gaat. Als ik dan mijn hoes later open maak, voel ik al dat hij warm is (omdat hij aan is blijven staan) en bij het openen van het scherm zie ik dan dat mijn batterij leeg of bijna leeg is. Heel irritant natuurlijk. Ik heb het SMC al opnieuw ingesteld, maar dit heeft niet geholpen.

Heeft iemand een idee hoe dit kan komen ?

Reacties uiteraard zeer welkom !

Bedankt!

Bijdrager
    Shmoo

https://etrecheck.com

Vast een of andere rommel app die geactiveerd blijft.

Bijdrager
    inair

Bij deze de Etrecheck log:

Problem description:

macbook keeps running when lid is closed, draining the battery – macbook pro retina 2013

EtreCheck version: 2.1.8 (121)

Report generated 8 juli 2018 om 20:19:15 CEST

Download EtreCheck from http://etresoft.com/etrecheck

Click the [Click for support] links for help with non-Apple products.

Click the [Click for details] links for more information about that line.

Hardware Information: ℹ️

MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2013) (Technical Specifications)

MacBook Pro – model: MacBookPro11,1

1 2,8 GHz Intel Core i7 CPU: 2-core

16 GB RAM Not upgradeable

BANK 0/DIMM0

8 GB DDR3 1600 MHz ok

BANK 1/DIMM0

8 GB DDR3 1600 MHz ok

Bluetooth: Good – Handoff/Airdrop2 supported

Wireless:  en0: 802.11 a/b/g/n/ac

Battery Health: Normal – Cycle count 737

Video Information: ℹ️

Intel Iris

Color LCD

System Software: ℹ️

macOS 10.13.5 (17F77) – Time since boot: 5 days 14:27:18

Disk Information: ℹ️

APPLE SSD SM1024F disk0 : (1 TB)

EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB

disk0s2 (disk0s2) <not mounted> : 1.00 TB

USB Information: ℹ️

Apple Internal Memory Card Reader

Apple Inc. Apple Internal Keyboard / Trackpad

Apple Inc. BRCM20702 Hub

Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller

Microsoft Microsoft® Nano Transceiver v2.0

Thunderbolt Information: ℹ️

Apple Inc. thunderbolt_bus

Gatekeeper: ℹ️

Mac App Store and identified developers

Kernel Extensions: ℹ️

/Applications/ESET Cyber Security Pro.app

[loaded]    com.eset.kext.esets-kac (660.30.00f01 – SDK 10.9) [Click for support]

[loaded]    com.eset.kext.esets-pfw (660.30.00f01 – SDK 10.9) [Click for support]

/Library/Extensions

[not loaded]    expressvpn.tap (1.0) [Click for support]

[not loaded]    expressvpn.tun (1.0) [Click for support]

/System/Library/Extensions

[not loaded]    com.Cycling74.driver.Soundflower (1.6.6 – SDK 10.6) [Click for support]

Problem System Launch Agents: ℹ️

[loaded]    com.openssh.ssh-agent.plist [Click for support]

[failed]    com.apple.corespeechd.plist

Problem System Launch Daemons: ℹ️

[not loaded]    org.ntp.ntpd-legacy.plist [Click for support]

Launch Agents: ℹ️

[loaded]    com.adobe.AdobeCreativeCloud.plist [Click for support]

[failed]    com.divx.dms.agent.plist [Click for support]

[running]    com.eset.esets_gui.plist [Click for support]

[loaded]    com.oracle.java.Java-Updater.plist [Click for support]

[not loaded]    com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist [Click for support]

[loaded]    com.adobe.GC.Invoker-1.0.plist [Click for support]

[failed]    com.divx.update.agent.plist [Click for support]

[loaded]    com.epson.esua.launcher.plist [Click for support]

Launch Daemons: ℹ️

[running]    com.adobe.agsservice.plist [Click for support]

[running]    com.adobe.agmservice.plist [Click for support]

[loaded]    com.timesoftware.timemachineeditor.helper.plist [Click for support]

[failed]    com.expressvpn.tun.plist [Click for support]

[running]    com.eset.esets_daemon.plist [Click for support]

[loaded]    com.adobe.fpsaud.plist [Click for support]

[loaded]    com.adobe.SwitchBoard.plist [Click for support]

[failed]    com.expressvpn.tap.plist [Click for support]

[loaded]    com.microsoft.office.licensingV2.helper.plist [Click for support]

[loaded]    com.oracle.java.Helper-Tool.plist [Click for support]

[loaded]    com.adobe.acc.installer.plist [Click for support]

[loaded]    com.bourgeoisbits.cloak.cloakd.plist [Click for support]

[running]    com.bombich.ccchelper.plist [Click for support]

[loaded]    com.microsoft.office.licensing.helper.plist [Click for support]

[loaded]    com.bourgeoisbits.cloak.cloakproxyd.plist [Click for support]

User Launch Agents: ℹ️

[loaded]    com.google.keystone.agent.plist [Click for support]

[loaded]    com.adobe.ARM.[…].plist [Click for support]

[failed]    com.jdibackup.ZipCloud.autostart.plist [Click for support] [Click for details]

[loaded]    com.adobe.GC.Invoker-1.0.plist [Click for support]

[loaded]    com.valvesoftware.steamclean.plist [Click for support]

[failed]    com.jdibackup.ZipCloud.notify.plist [Click for support] [Click for details]

User Login Items: ℹ️

Eddie    Programma  (/Applications/Eddie.app)

iTunesHelper    Programma  (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)

IOTA Wallet    UNKNOWN Hidden (missing value)

Internet Plug-ins: ℹ️

AdobeAAMDetect: Version: 3.0.0.0 – SDK 10.9 [Click for support]

FlashPlayer-10.6: Version: 27.0.0.187 – SDK 10.12 [Click for support]

QuickTime Plugin: Version: 7.7.3

AdobePDFViewerNPAPI: Version: 11.0.23 – SDK 10.6 [Click for support]

AdobePDFViewer: Version: 11.0.23 – SDK 10.6 [Click for support]

OVSHelper: Version: 1.1 [Click for support]

Flash Player: Version: 27.0.0.187 – SDK 10.12 Outdated! Update

SharePointBrowserPlugin: Version: 14.5.6 – SDK 10.6 [Click for support]

Flip4Mac WMV Plugin: Version: 2.4.4.2 [Click for support]

Silverlight: Version: 5.1.50901.0 – SDK 10.6 [Click for support]

JavaAppletPlugin: Version: Java 8 Update 151 build 12 Check version

3rd Party Preference Panes: ℹ️

Flash Player  [Click for support]

Flip4Mac WMV  [Click for support]

FUSE  [Click for support]

Java  [Click for support]

Time Machine: ℹ️

Skip System Files: NO

Mobile backups: ON

Auto backup: NO – Auto backup turned off

Volumes being backed up:

Destinations:

Data [Network]

Total size: 2.00 TB

Total number of backups: 4

Oldest backup: 2018-06-13 15:00:26 +0000

Last backup: 2018-06-13 18:19:57 +0000

Size of backup disk: Excellent

Backup size 2.00 TB > (Disk size 0 B X 3)

BLACK [Local]

Total size: 0 B

Total number of backups: 0

Oldest backup: –

Last backup: –

Size of backup disk: Excellent

Backup size 0 B > (Disk size 0 B X 3)

Top Processes by CPU: ℹ️

6%    WindowServer

2%    AppleSpell

1%    esets_tray

0%    Eddie

0%    esets_gui

Top Processes by Memory: ℹ️

206 MB    Mail

172 MB    Safari

155 MB    Finder

120 MB    WindowServer

120 MB    Dock

Virtual Memory Information: ℹ️

136 MB    Free RAM

4.55 GB    Active RAM

10.31 GB    Inactive RAM

2.16 GB    Wired RAM

50.31 GB    Page-ins

4.61 GB    Page-outs

Bijdrager
    inair

Hopelijk kun je hier iets uit opmaken, het is echt vervelend. Gisteravond zette ik de macbook links bovenin handmatig in sluimerstand, vóórdat ik het scherm dicht klapte (batterij 100%). Nu haal ik ‘m net weer uit z’n hoes, voelt warm aan en inderdaad… nog maar 3% batterij…

Enige oplossing lijkt wel om de macbook helemaal uit te zetten, maar ja… dat is nou net het handige van die sluimerstand. Dit heeft altijd goed gewerkt, ik vraag me af of dit is gaan spelen sinds m’n High Sierra update, maar ik mij niet meer herinneren wanneer het precies begonnen is. In ieder geval sinds een paar maanden.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door  inair.

Bijdrager
    TheBigZ

macOS 10.13.5 (17F77) – Time since boot: 5 days 14:27:18

Ik zou eens beginnen met je Mac af te sluiten en opnieuw op te starten.

Verder heb je flink wat meuk geinstalleerd waarvan je je af kunt vragen of je dat allemaal nodig hebt.

Bijdrager
    Shmoo

Precies, er staat echt een hoop software op die computer dat ik nog niet stiekem bij @goeiedag op zijn Mac zou willen installeren. 😾

– Plugins
    Silverlight
    Flip4Mac WMV
    Flash Player

Dat soort dingen zijn toch allemaal niet meer nodig in 2018 ? Volgens mij kon je in 2014 al heel goed zonder deze plugins. Niet dat dit het probleem zal oplossen dat zal mee zitten is alles dat daar boven staat weergegeven maar het gaat maar het gaat om je aanwennen om niet van alles te installeren om het installeren.

Bijdrager
    inair

<p class=”cite”>Shmoo op 8 juli 2018 om 20:48</p>
    Precies, er staat echt een hoop software op die computer dat ik nog niet stiekem bij @goeiedag op zijn Mac zou willen installeren. 😾

– Plugins
    Silverlight
    Flip4Mac WMV
    Flash Player

Dat soort dingen zijn toch allemaal niet meer nodig in 2018 ? Volgens mij kon je in 2014 al heel goed zonder deze plugins. Niet dat dit het probleem zal oplossen dat zal mee zitten is alles dat daar boven staat weergegeven maar het gaat maar het gaat om je aanwennen om niet van alles te installeren om het installeren.

Hai,

Bedankt voor jullie reacties.

Tav TheBigZ: na reboot blijft het probleem bestaan, dus daar ligt het niet aan. Ik ga er vanuit dat ik juist m’n macbook niet iedere dag hoef te rebooten maar ‘m gewoon kan openklappen, zoals ik de afgelopen 5 jaar probleemloos heb kunnen doen. Dit probleem is recent begonnen.

@shmoo

Ik zal de plugins idd verwijderen, zal wel merken wanneer er weer om gevraagd gaat worden als ik bepaalde content wil zien of afspelen. Maar ook deze plugins zijn al jaren geleden geinstalleerd en het lijkt mij dat deze dus niet het probleem veroorzaken wat hooguit pas enkele maanden speelt. Het is ook niet zo dat dit probleem zich onopgemerkt kon voordoen, aangezien echt m’n macbook zonder stroom staat terwijl hij normaal gesproken met minimaal 80 maar meestal 100% wordt weg gelegd. Over het algemeen laad ik ‘m tijdens het laatste deel dat ik ermee aan het werk ben, bij zodat hij als ik klaar ben, op of vrijwel op 100% battery staat.

Ik ga de plugins verwijderen en ander suggesties nog steeds welkom hoor !

Bijdrager
    inair

Vraagje:

Zou de iCloud Drive op enige wijze hier iets mee te maken kunnen hebben ?

Als ik naar de periode kijk, zou het zomaar kunnen zijn dat het begonnen is toen ik de iCloud Drive activeerde.

Als dit aannemelijk is, zou ik uiteraard graag horen hoe ik hiermee wel kan werken, ipv alleen maar te horen: weggooien die rotzooi ; )

Moderator
    Night

Je kan kijken of je voordeel hebt bij het uitvinken van de optie ‘Ontwaken voor netwerktoegang’ in het Apple Systeemvoorkeurenpaneel Energiebesparing.

Ook kan je eens kijken of je wijs kan worden uit de Windowserver wakeups_resource.diag inhoud (te vinden in Console.app > Systeem Rapporten)

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door  Night.

Bijdrager
    inair

<p class=”cite”>Night op 8 juli 2018 om 22:46</p>
    Je kan kijken of je voordeel hebt bij het uitvinken van de optie ‘Ontwaken voor netwerktoegang’ in het Apple Systeemvoorkeurenpaneel Energiebesparing.

Ook kan je eens kijken of je wijs kan worden uit de Windowserver wakeups_resource.diag inhoud (te vinden in Console.app > Systeem Rapporten)

Dank je, ga ik proberen.

Update: bij energiebesparing op batterij staat de netwerktoegang niet  als optie en andere vinkjes staan er al of niet zoals het mij juist lijkt.

Ik heb die diag-files gevonden, maar helaas… dat is way above my level om te kunnen begrijpen.

Ik heb op advies van een ander forum wel een bepaal de plist file gewist en gereboot… dat zou daar het probleem hebben verholpen, ware het niet dat het echt al jaren geleden is gepost… ik kom er morgenochtend wel achter dan : )

Moderator
    Night

Als dat geholpen heeft, moet je nog wel even zeggen wélke .plist je hebt verwijderd. Dat is handig voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Ik zat nl. nog aan andere mogelijk oplossingen te denken zoals het opnieuw instellen van de Hibernation Mode en het verwijderen van een mogelijk corrupte sleep image.

Bijdrager
    Shmoo

Mij lijkt het sterk dat het verwijderen van een .plist dit zal oplossen.

Je moet echt eens gaan kijken naar de Kernel Extensions die worden ingeladen op jouw systeem. Of wel aanwezig zijn maar niet kunnen starten omdat de software nergens meer te vinden is terwijl je systeem ze wel nog steeds wilt opstarten.

In dit gedeelte (en dat is nog een stukje langer dan mijn plaatje) daar staat zoveel tussen dat je gewoon moet verwijderen of al eens afvragen of je dit echt überhaupt nodig hebt om je ding te doen. Ga gewoon eens regel voor regel kijken van welke software deze extensie is en of je dit echt nodig hebt. Als je dat lijstje zou opruimen dan is je probleem (uit ervaring) na een herstart waarschijnlijk voor 85% zeker opgelost.

En dat begint al bij de eerste regel: ESET Cyber Security Pro app. Denk je werkelijk dat je dit nodig hebt op je Mac?

Bijdrager
    inair

<p class=”cite”>Night op 9 juli 2018 om 06:33</p>
    Als dat geholpen heeft, moet je nog wel even zeggen wélke .plist je hebt verwijderd. Dat is handig voor mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Ik zat nl. nog aan andere mogelijk oplossingen te denken zoals het opnieuw instellen van de Hibernation Mode en het verwijderen van een mogelijk corrupte sleep image.

De plist verwijderen heeft inderdaad niet geholpen, zojuist macbook opengeklapt (was weer warm) en nog maar 60% batterij over. Waar zou ik die sleep image kunnen vinden ? En ik zal ook eens kijken naar die hibernation mode.

PS tav Shmoo: ik ga er vanuit dat ik normale programmatuur gewoon kan gebruiken op mijn macbook, net zoals de afgelopen 5 jaar. Eset Cyber Security draait al vanaf het begin op mijn laptop en heeft nooit voor issues gezorgd. Als ik geen programma’s meer kan draaien, dan heb ik ook niet zoveel meer aan mijn laptop natuurlijk. Ik heb er volgens mij geen hele gekke dingen op staan namelijk. Ik zou overigens ook niet weten waar de apple.corespeechd.plist voor is en vind dat ik daarom ook wat deskundigheid mis om deze zomaar te verwijderen, snap je ? Desalniettemin waardeer ik je inbreng wel trouwens hoor : )

Moderator
    Night

CoreSpeech is een systeemonderdeel dat voor spraakherkenning wordt gebruikt. Denk hierbij aan Siri. De .plist is slechts een voorkeurenbestandje. Ik kan me niet voorstellen dat dat iets te maken zou het leeglopen van je batterij.

Hoe je je Hibernation Mode opnieuw kan instellen en tegelijkertijd een mogelijk corrupte sleep image kan verwijderen lees je stap voor stap hier.

Bijdrager
    inair

Dank je, ik ga ermee aan de slag

Bijdrager
    GoeieDag

Heb je al eens even een nieuw OS erop gezet. Lijkt me veel handiger dan dit gerommel in de marge.

Bijdrager
    inair

Ik update m’n macbook wanneer er updates zijn, en nu staat als OS High Sierra erop, is dat wat je bedoelt ?

Ik heb, qua tijdsspanne, het vermoeden dat de ontwakende sluimerstand misschien wel eens het gevolg kan zijn van het gebruik van mijn iCloud Drive, wat ik pas een maand of twee doe vanaf mijn macbook. Iemand bij wie dat een belletje doet rinkelen ? Echter kan ik nergens iets vinden over het instellen van sluimerstand in relatie tot iCloud Drive… Wellicht heeft het geen moer met elkaar te maken hoor, maar het is wel té toevallig… Misschien maar even m’n files offline halen en kijken of het over gaat ? Maar ja… ik wil (en heb het nodig om) de cloud-drive wel te gebruiken. Kan helaas zelf niets vinden over een relatie tussen de cloud-drive en sluimeren…

Moderator
    Night

Ik denk dat @goeiedag doelt op punt 9 stap 2 van de Algemene Troubleshoot pagina.

Bijdrager
    Tegenwind

Ik weet niet of je al wat stappen uit die troubleshoot pagina hebt geprobeerd, maar ik zou in ieder geval eens een SMC reset proberen.

SMC reset: Zet je MacBook uit en houd SHIFT+CTRL+ALT+PwrBtn een seconde of 15 ingedrukt. Zet je MacBook daarna weer aan.
    In de tijd dat je deze toetsen ingedrukt houd lijkt het alsof er niets gebeurt.
    De SMC (System Management Controller) beheert dingen als backlight, ventilatoren, laden van de batterij, en in dit geval het meest belangrijk; wat er gebeurt als je de klep opent of sluit.

Mocht je de “sleepimage” willen verwijderen open je een Terminal venster en typ (beter nog, kopieer) je, zonder de quotes: “sudo rm /private/var/vm/sleepimage”, gevolgd door een enter, je wachtwoord, en nogmaals een enter.

Ik vermoed eigenlijk dat dit niet nodig is en een SMC reset het euvel oplost..

Bijdrager
    inair

Ik had al een NVRAM (oid) reset gedaan, en dacht dat ik die SMC ook al had gedaan, maar ik doe ‘m nog een keer. Ik moet er altijd even ‘een nachtje over slapen’ omdat ik dan pas weet of de volgende dag de macbook weer warm en leeg is haha…  Hartelijk dank voor jouw inbreng, als die SMC reset niet werkt, zal ik nog even goed naar de andere troubleshoot pagina kijken, deze was mij idd niet bekend.

Beiden bedankt dus en ik zal de uitkomst hier even melden !

Bijdrager
    inair

SMC reset heeft ook niet gewerkt.

Kan iemand mij omschrijven wat er gebeurt (vooral wat behoud ik en wat raak ik kwijt aan instellingen, documenten, files, programma’s) als ik opnieuw het OS ga installeren volgens de manier die wordt beschreven ? De situatie waarbij ik m’n macbook nu helemaal moet uitzetten is niet fijn, maar wel werkbaar en ik wil ook niet van de regen in de drup raken als het ware.

Moderator
    Night

Als je via Recovery Mode het OS opnieuw over de oude heen installeert, raak je niets kwijt. Maar ook hier geldt: voordat je eraan begint, maak je eerst een goede backup.

Meer info over de te bewandelen weg lees je hier:

https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlp1599/mac

of hier:

macOS (OS X) opnieuw installeren zonder je gegevens te verliezen

Bijdrager
    inair

Zojuist OSX High Sierra over de oude install heen geïnstalleerd. Ik ben heel erg benieuwd wat de macbook gaat doen als hij weer dichtgeklapt wordt. Morgen zal ik het weten, hij staat nu op 100% battery.

Als dit niet heeft geholpen ben ik bang dat ik maar moet accepteren dat ik de macbook vanaf nu steeds helemaal uit zet.

Bijdrager
    GoeieDag

inair op 10 juli 2018 om 16:45
    …is dat wat je bedoelt ?

Sorry, ik had je vraag niet eerder gezien. Maar Night heeft idd geantwoord met wat ik bedoelde.

En inmiddels heb je gezien hoe het werkt; nu hopen dat het ook voor je werkt en je probleem is opgelost.

Bijdrager
    inair

Helaas moet ik constateren dat de macbook, na de nieuwe install, en sluiten van het scherm, na een uur of 2 nog steeds warm aanvoelde en van 100% (toen hij gesloten werd) naar 90% (toen ik ‘m weer opende) batterij was gezakt. Ik ga dit nog een keer checken als ik ‘m langer heb weg gelegd, kan niet uitsluiten dat hij nog wat restwarmte had (al vermoed ik dat dit geen factor is geweest)…

Al met al betekent dit dus dat de herinstallatie van OSX HS waarschijnlijk het probleem niet heeft opgelost.

Ik sta nog steeds open voor adviezen, maar sowieso iedereen nu al heel erg bedankt voor de uitgebreide input binnen mijn topic !!

Moderator
    Night

Wat krijg je voor een respons als je de volgende regel kopieert en in Terminal plakt?

pmset -g | grep hibernatemode

Hier moet je een waarde 0, 1, 3 of 25 krijgen. Voor nieuwere laptops – zoals die van jou – zou de waarde 3 moeten zijn.

Mocht het bovenstaande ook tot niets resulteren dan blijft er wellicht niets anders over dan een clean install. Ik zou (als je dat nog niet eerder gedaan hebt) handmatig even een TM backup maken. Als die klaar is, koppel je de TM schijf helemaal van je Mac los, start je op in Recovery Mode, wist je interne disk en installeert daarna HS opnieuw. Tijdens de installatie wordt gevraagd of je een backup wil terugzetten. Dat gaan we niet doen. We gaan nu eerst kijken of het probleem zich blijft voordoen met een vers, kaal systeem zonder verdere installaties of apps.

Als dit óók niets oplost dan is er iets mis met je MBP. Wellicht wordt dan door de sensors niet geregistreerd dat het deksel dicht is. En dat is dan een hardwarematig probleem dat alleen door een Apple Certified Repair Center verholpen kan worden.

Maar we zullen niet op de zaken vooruit lopen. Eerst maar even je slaap-instellingen bekijken.

Schiet me ineens te binnen dat je probleem mogelijk heel misschien zelfs een verlengstuk kan zijn van de bug die in 10.13.6 zit…🤔

Bijdrager
    inair

Hai, dank je…

Als ik met pmset -g de settings oproep, staat er bij hibernatemode inderdaad de ‘3’ die er hoort te staan.

Ik heb er wat langer tijd overheen laten gaan en de laptop nu 16 uur laten liggen met 100% batterij. Pak ‘m net en voelde aan de hoes al dat hij warm was en inderdaad… 46% batterij… Er is dus kennelijk ‘iets’ wat ervoor zorgt dat hij stroom blijft gebruiken. Is er wellicht een manier om erachter te komen wàt dat dan is ?

Ik vermoed ook niet dat het een hardware-probleem is (al hield ik hier eerst wel rekening mee) omdat zodra ik het scherm dichtklap, het apple-logo achterop de klep ook uit gaat. Precies zoals de macbook dat altijd al gedaan heeft als hij wel gewoon in sluimerstand ging en bleef.

Nu is het zo dat hij òf niet echt in sluimerstand gaat (ook al ziet het er aan de buitenzijde dus wel zo uit) òf hij ‘ontwaakt’ weer uit zijn sluimerstand terwijl hij dichtgeklapt in de hoes zit. Voor de duidelijkheid, als het goed is zijn mijn energie-instellingen dusdanig dat de laptop geen powernap heeft en geen andere reden heeft om uit z’n sluimerstand te ontwaken (zie afbeeldingen).

Een clean install zie ik nog even niet zo zitten en vooralsnog kies ik er dan maar liever voor om de macbook helemaal uit te zetten. De verwijzing naar de bug in 10.13.6 vind ik een interessante, ik weet niet meer sinds wanneer ik High Sierra heb geïnstalleerd, in ieder geval niet direct toen het uit kwam, maar de Macbook heeft het altijd voortreffelijk gedaan, tot onlangs dus. Mijn probleem is geen fatal-error gelukkig, dus ik kan er in principe ‘omheen’ werken… zal Mojave wel eens afwachten en kijken of dat het probleem oplost… ff paar maandjes geduld hebben dus, maar vooralsnog beter idee dan nu over te gaan tot de clean install.

Ook ben ik er benieuwd naar of jullie misschien willen meedenken of er enig verband kan zijn met het gebruik van iCloud Drive en het sluimerstand-probleem ?  Dat hij zichzelf steeds opdracht blijft geven om met de iCloud Drive te syncen ofzo ??  Ik heb geen idee maar ik zal dit ook even gaan testen door  alle files maar uit die map te halen en te kijken of hij dan nog wat doet. Wellicht nog even ergens een setting aanpassen dat hij ziet dat de Clouddrive niet meer gebruikt wordt.

energie instellingen

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 3 weken geleden door  inair.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 3 weken geleden door  inair.

Bijdrager
    GoeieDag

Heb je EC rapport nog even gescand.

– ESET?

– ZipCloud?

Vooral de laatste zou wel eens de veroorzaker kunnen zijn van jouw probleem.

Bijdrager
    GoeieDag

Heb je trouwens al de Console.app geraadpleegd direct nadat je het effect opmerkt?

Bijdrager
    GoeieDag

Dus…

Ik ben best benieuwd naar de follow-up. Want jij zoekt het bij de iCloud Drive, terwijl ZipCloud een foute broeder lijkt te zijn…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 52)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.