26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Vilscon

Macbook Pro 2012(NonRetina – Met SSD) vs Macbook Pro 2014 (15")

Hey guys,

Ondanks dat dit een persoon tot persoon verschillende discussie gaat worden, hoop ik toch dat ‘we’ eruit komen.

Ik ben nu in het bezit van een macbook Pro (15″) van de 2012 lijn en ik twijfel heel erg of ik nou in 2014 de nieuwe Macbook Pro (Welke in welk seizoen dan ook gelanceerd zal worden) moet kopen of (performance vs money) beter uit ben met een SSD en Ram upgrade van m’n huidige Macbook.

M’n Huidige Macbook Pro
    2012 Macbook Pro 15″ – Non retina; i7-3610QM(2.3Ghz); 8GB Ram, HDD, Nvidia 650m (512MB), 1680x1050px scherm

Alleen een SSD/Ram (8->16gb)
    M’n huidige Macbook is op zich voldoende, maar ik heb toch behoefte aan een performance upgrade. Nu weet ik dus dat een upgrade van een SSD sowieso de performance een geweldige boost geeft en 16GB ram totaal ook niet verkeerd is. Dit al met al (zelf erin zetten) ben ik zo’n ~€200,- kwijt.

Nieuwe Macbook (2014 model)
    Echter kan ik ook wachten tot in 2014 er een nieuwe reeks aan MacBooks wordt gelanceerd (zij het 1e, zij het 3e kwartaal; dat weet niemand). Deze hebben dan Haswell of zelfs nieuwe generatie processoren, SSD’s standaard, Retina graphics, nieuwe GPU, betere koeling, dunner, lichter, enzovoorts. De upgrade van macbook naar een nieuwe Macbook (huidige verkopen, nieuwe via BV kopen -> geen BTW) is een impact van een ruwe €1000,-

Bottomline:
    Ik kan nu al m’n Macbook een boost geven met extra RAM en SSD of wachten tot de 2014 release lijn (niet die van eventueel deze/volgende maand) met een volledige upgrade, zoals CPU, GPU, koeling, scherm, etc. Het verschil is ~€800,-

Met m’n huidige tasks, waarin ik (persoonlijk) vaak tegen traagheid/te weinig RAM kom, waar heb ik meer aan; €200eu SSD/RAM upgrade of een volledig nieuw model(~1000,-). Of met andere woorden: Zijn de upgrades van een nieuw model éécht die 800extra euro’s waard?

Nogmaals, ondanks dat dit een persoon tot persoon gebonden discussie gaat worden, hoop ik toch dat ‘we’ eruit komen.

Bijdrager
    computer space

De nieuwe wordt hws amper sneller.
    Je kunt PCI SSD, HD graphics op de instappers en “gigabit” Wifi verwachten. In basis is de Haswell net zo rap als de Ivy, misschien een paar procent sneller, maar vooral beter in staat naar lagere kloksnelheden te gaan bij niksdoen zodat de batterij langer vol blijft.
    Ik ben ook erg benieuwd wat Apple in die PCI SSD’s stopt. Als het een soort Samsung 840 SSD is, dan krijg je ineens 1000MB/s read en nog steeds 200MB/s write.

Geblokkeerd
    Anoniem

Zal ik de nieuwe bmw kopen die volgend jaar uit komt of mijn huidige bmw upgraden?
    Doelloze vraag. Je weet niet wat er gaat komen.
    En wat maken die paar maanden ineens uit ? Of zijn alle 4 je banden acuut lek gegaan?
    Je hebt het over een macbook van een jaar oud en dan al een boost nodig ?

Sommige mensen snap ik echt totaal niet.
    Dit is tobben om te willen tobben.
    En wat is nu 200 euro ? Doe beide

Bijdrager
    MrHammond

Ik sluit me een beetje bij MEEUW aan (typende op een Early-2009 MacBook Pro, die vind ik nog lang niet aan vervanging toe is).

Overigens moet ik erbij zeggen dat ik bij deze MBP al 2x de harde schijf heb vervangen (1x vanwege te weinig ruimte, de volgende ging op een gegeven moment kuren vertonen, ik heb ‘m maar vervangen vóórdat-ie mogelijkerwijs kapot zou gaan), en ook het RAM verdubbelt van 4 naar 8 GB. Dat laatste gaf de machine een enorme boost, en kostte mij toen maar 70 frank (ca. €50), enerzijds omdat net op dat moment de prijs van mijn type RAM laag was, anderzijds omdat ik het gewoon bij de PC-boer heb gekocht en niet bij Apple.

RAM upgraden kan ik je dus zeker wel aanraden, ernstige traagheid komt eerder omdat er te weinig RAM is en de computer dan moet gaan swappen naar de harde schijf dan dat de processor werkelijk te traag is, zeker bij zo’n gloednieuwe machine als die jij hebt.

Wellicht nog een tip: misschien moet je een beetje aangeven waarvoor je je computer gebruikt, ik heb bijv. ook 8 GB geheugen, maar loop zelden in het swappen en draai toch de laatste OS X versie. Wanneer je echt een krachtpatser nodig hebt, zou ik eerder afvragen of je wel met een notebook moet werken, met een iMac of een Mac Pro heb je voor hetzelfde geld veel meer power.

Bijdrager
    Nic
    Blackvibes op 11 oktober 2013

Nieuwe Macbook (2014 model)
    Echter kan ik ook wachten tot in 2014 er een nieuwe reeks aan MacBooks wordt gelanceerd (zij het 1e, zij het 3e kwartaal; dat weet niemand). Deze hebben dan Haswell of zelfs nieuwe generatie processoren, SSD’s standaard, Retina graphics, nieuwe GPU, betere koeling, dunner, lichter, enzovoorts. De upgrade van macbook naar een nieuwe Macbook (huidige verkopen, nieuwe via BV kopen -> geen BTW) is een impact van een ruwe €1000,-

Je gaat uit van een hele hoop aannames, waarvan sommigen zelfs vergezocht.
    · Nieuwere processor? – Hoogstwaarschijnlijk een Haswell inderdaad. Nog nieuwer? Ik voorspel dat er tussen nu en 3 jaar inderdaad een nog nieuwere processor in zal zitten!
    · SSD’s standaard? – Zoals de nieuwe iMac zeker? Haha, neen: alleen in de Air en retina MBP.
    · Retina graphics? – Alleen in de retina MBP. What’s in a name?
    · Nieuwe GPU? – Dikke kans dat het een Iris Pro wordt, die qua prestaties vergelijkbaar is met de kaart die je in je huidige MBP hebt.
    · Betere koeling? – Tenzij je een geheel nieuw design verwacht…. Nee.
    · Dunner? – Tenzij je een geheel nieuw design verwacht… Nee.
    · Lichter? – Wellicht als je de batterij uit de MacBook haalt? Nee dus. Tenzij, jawel, je een geheel nieuw design verwacht.
    Uiteraard hoop ik wel dat je gelijk krijgt op al deze punten, maar een realiteitszin stemt me somber.;)

€1000 uitgeven om een anderhalf-jaar-nieuwere laptop te bemachtigen is echt een vraag die alleen jijzelf kunt beantwoorden.
    Interessant leesmateriaal om je op weg te helpen… .

Bijdrager
    Ravenshield

Heb je ervaring met sleutelen aan laptops? En specifiek ook met Macs?
    Anders zou ik toch aanraden het door een professional te laten doen want anders loop je het gevaar hem naar de knopen te helpen en dan sta je door zonder Mac;)
    SSD en hopen RAM zijn must have’s voor performance. Maar wat doe je met je mac? Zijn er enkele zware programma’s die vlot moeten kunnen draaien of gewoon de algemene performance die je wil opkrikken? In dat laatste geval raad ik je aan je eens te informeren over een RAMdisk, hiermee maak je een partitie van je werkgeheugen en herkent je mac dit als harde schijf, en dan heb ik het over een erg snelle harde schijf. Ik heb het eens geprobeerd op een iMac met een partitie van 5gb. Via Blackmagic diskspeed (of zoiets, maar dat kennen jullie wel) kon ik de lees- en schrijfsnelheid meten. Het begon met een zeer welkome 600/400mb/s read/write en bouwde op tot 2700/2000 mb/s read/writel!! razendsnel dus. Ik ben er geen expert in, zoek het eens op want je moet ook kunnen zorgen dat het programma dat draait op je RAMdisk ook steeds automatisch opgeslagen wordt op je echte harde schijf (denk aan het vluchtige werkgeheugen!)

Dit terzijde, ik raad je aan zeker je ogen open te houden voor de eerstkomende update van de Macbooks. Het zal de eerste Major update zijn van de macbook retina, die nu een jaar op de markt is. De verwachte updates zijn energiezuinige haswell-processor (duuh), zware Iris Pro graphics, PCI-opslag ipv eSATA, thunderbolt 2 (hopelijk) en een nieuwe wifitechnologie (snelheidswinst 300% wordt verwacht). Heel misschien is de nieuwe, baanbrekende schermtechnologie van Sharp ook bij de updates. Deze IGZO-schermen zouden veel energizuiniger moeten zijn en zouden 4K-resolutie hebben.

Waarschijnlijk zijn deze schermen pas tegen februari voor massaproductie beschikbaar dus zullen ze deel zijn van de nieuwe update. Als je dan toch zou wachten tot de volgende update, neem dan niet de update van het 1e kwartaal. Die brengt toch meestal maar een kleinde ‘bump’ in processorsnelheid, maar nog steeds van dezelfde generatie (haswell) (ga ik vanuit als ik naar vorig jaar kijk)
    Wat wél interessant is, is de 5th generation processors van Intel, a.k.a Broadwell. Deze zouden -gekeken naar de vorige releases van Intel- in het 3e kwartaal moeten uitkomen.
    Ze zouden een volledig nieuwe prcessorarchitectuur moeten hebben, 14nm vs. 22 nm van de huidige Ivy Bridge en Haswell processors. Zeker een grote performanceboost.

Het is natuurlijk volledig aan jou om te beslissen waarop je wacht en waaraan je je geld wilt uitgeven. Laat me maar weten als je nog vragen hebt.

Bijdrager
    BoniMacX

Waar mensen een topic voor openen… my goodness…
    In ‘derde wereld landen’ vragen mensen zich af of ze morgen iets te eten hebben.

Bij ons stelt men zich andere vragen, getuige dit draadje.
    Nu ja, ‘first-world’ problemen zijn problemen als elk ander probleem.
    Ze hebben recht van bestaan en vragen (op fora) staat vrij.
    Ik hoop samen met de TS dat hij “eruit’ komt.

Bijdrager
    Ravenshield

Als het je niet aanstaat wat Blackvibes vraagt, stop dan met u tijd hier te verdoen en ga projecten gaan steunen ofzoiets, vooral niet klagen

Bijdrager
    BoniMacX

@Ravenshiel: mag ik ook even ‘onzinnige’ post plaatsen?
    Jij eigent jezelf je dat recht ook toe.
    Verdoe je tijd hier ook niet door te reageren, ga eveneens projecten steunen.
    Vooral niet klagen over posts die jou niet aanstaan zou ik zeggen.

Bijdrager
    Nic
    Ravenshield op 11 oktober 2013

Als het je niet aanstaat wat Blackvibes vraagt, stop dan met u tijd hier te verdoen en ga projecten gaan steunen ofzoiets, vooral niet klagen

Het gaat er om dat de vraag net zo goed had kunnen zijn of de OP in zijn badkamer liefst witte tegeltjes neemt, of crèmewit, die – ofschoon ze iets duurder zijn – natuurlijk toch wat chiquer ogen.

Bijdrager
    Ravenshield

Dat is jammer genoeg de mentaliteit van de 1e wereld, iedereen zondigt er in enige mate in.

Geblokkeerd
    Anoniem

Heren, reageer niet op dit soort topics, anders krijg je steeds meer van dit soort gevallen.

Bijdrager
    Vilscon

Tijd voor een big quote, reply topic.

MEEUW op 11 oktober 2013

Zal ik de nieuwe bmw kopen die volgend jaar uit komt of mijn huidige bmw upgraden?
    Doelloze vraag. Je weet niet wat er gaat komen.
    En wat maken die paar maanden ineens uit ? Of zijn alle 4 je banden acuut lek gegaan?
    Je hebt het over een macbook van een jaar oud en dan al een boost nodig ?

Sommige mensen snap ik echt totaal niet.
    Dit is tobben om te willen tobben.
    En wat is nu 200 euro ? Doe beide

Tegen die tijd is de macbook 2 jaar oud (true that, dat een Macbook eenvoudig weg 5 jaar mee kan en dan nog lekker werkt) maar ik wil gewoon weten hoe groot het verschil is tussen de Non-retina en de Retina 2014 model. Waarom? Omdat ik dat kan aanschaffen en mijn geld graag voor opzij zet. Verdien er voldoende voor ~ Inderaad, 200 euro, doe beide. Eigenlijk wel ’t beste advies.:)

Nic op 11 oktober 2013

Je gaat uit van een hele hoop aannames, waarvan sommigen zelfs vergezocht.
    · Nieuwere processor? – Hoogstwaarschijnlijk een Haswell inderdaad. Nog nieuwer? Ik voorspel dat er tussen nu en 3 jaar inderdaad een nog nieuwere processor in zal zitten!
    · SSD’s standaard? – Zoals de nieuwe iMac zeker? Haha, neen: alleen in de Air en retina MBP.
    · Retina graphics? – Alleen in de retina MBP. What’s in a name?
    · Nieuwe GPU? – Dikke kans dat het een Iris Pro wordt, die qua prestaties vergelijkbaar is met de kaart die je in je huidige MBP hebt.
    · Betere koeling? – Tenzij je een geheel nieuw design verwacht…. Nee.
    · Dunner? – Tenzij je een geheel nieuw design verwacht… Nee.
    · Lichter? – Wellicht als je de batterij uit de MacBook haalt? Nee dus. Tenzij, jawel, je een geheel nieuw design verwacht.
    Uiteraard hoop ik wel dat je gelijk krijgt op al deze punten, maar een realiteitszin stemt me somber.;)

€1000 uitgeven om een anderhalf-jaar-nieuwere laptop te bemachtigen is echt een vraag die alleen jijzelf kunt beantwoorden.
    Interessant leesmateriaal om je op weg te helpen… .

Early 2011; Sandy Bridge – Late 2012, Ivy Bridge, Late 2013/early 2014 Haswell, ik sluit een 5e generatie met een release voor een late 2014 niet uit.
    SSD’s standaard; In Retina Macbook nu klopt. En dat is ook wat ik dan aan zal schaffen.
    Nieuwe GPU; mee eens. Was een quick guess waar ik geen onderbouwing voor heb
    – Betere koeling; De Retina Macbook, zij het de 2012 of late 2013/Early 2014 model zijn, dat is nog altijd een nieuw design dan de non retina 2012. My argument is valid.
    Dunner, lichter, same: Ik verander sowieso van design, dus zijn die dingen geldend.

Ik wil niet winnen; wil me enkel onderbouwen hiermee. Bedankt voor je feedback, op je laatste link na.;)

quote=Ravenshield url=http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-pro-2012nonretina-met-ssd-vs-macbook-pro-2014-15/#post-2607096 time=1381516784][/quote] Laat ik jou maar niet helemaal quoten; dan is deze post echt huge.:) – Ik heb weinig ervaren met sleutelen aan MacBooks, maar voldoende om de Optical Drive voor een SSD drive te vervangen – No problem;)

En dat wat je zegt over die speedbumb / hdd /ssd/ram gebeuren – Best vet en out of the box – Zal er over nadenken maar atm geen oplossing. Toch bedankt!:)

BoniMacX op 11 oktober 2013

Waar mensen een topic voor openen… my goodness…
    In ‘derde wereld landen’ vragen mensen zich af of ze morgen iets te eten hebben.

Bij ons stelt men zich andere vragen, getuige dit draadje.
    Nu ja, ‘first-world’ problemen zijn problemen als elk ander probleem.
    Ze hebben recht van bestaan en vragen (op fora) staat vrij.
    Ik hoop samen met de TS dat hij “eruit’ komt.

Voor reacties als deze heb ik vrijwel geen reactie over. Succes met appels met peren vergelijken. Dank je:)

Dank je. Zo denk ik er dus ook over.

Nic op 11 oktober 2013

Het gaat er om dat de vraag net zo goed had kunnen zijn of de OP in zijn badkamer liefst witte tegeltjes neemt, of crèmewit, die – ofschoon ze iets duurder zijn – natuurlijk toch wat chiquer ogen.

Eerlijk gezegd is dat een situatie waar alleen jijzelf antwoord op kan geven. Dat is smaak verschillend. Kwaliteit van design mag je geen prijskaartje aan hangen en kan een ander dus niet bepalen of creme wit mooier is dan wit. Dit is een vraag die in feite vraagt ‘Hoe groot is de performance boost van een 2012NonRetina naar 2014 Retina.

MEEUW op 11 oktober 2013

Heren, reageer niet op dit soort topics, anders krijg je steeds meer van dit soort gevallen.

Dit is de lounge categorie, niet de Serious discussions. Wind je niet zo op. Fijne avond!:)

Bijdrager
    RobApple

@Blackvibes

“Alleen een SSD/Ram (8->16gb)
    M’n huidige Macbook is op zich voldoende, maar ik heb toch behoefte aan een performance upgrade. Nu weet ik dus dat een upgrade van een SSD sowieso de performance een geweldige boost geeft en 16GB ram totaal ook niet verkeerd is. Dit al met al (zelf erin zetten) ben ik zo’n ~€200,- kwijt.”

Ik begrijp niet hoe je aan ~ € 200,00 komt.

16 GB / 2 x 8 GB RAM 1600MHz van SAMSUNG kost ± € 160,00 (op dit moment, geheugen prijzen stijgen heel snel).

SSD SAMSUNG PRO EVO 250 GB erbij, zit je al gauw op ± € 325,00 totaal.

Bijdrager
    Vilscon
    RobApple op 12 oktober 2013

@Blackvibes

“Alleen een SSD/Ram (8->16gb)
    M’n huidige Macbook is op zich voldoende, maar ik heb toch behoefte aan een performance upgrade. Nu weet ik dus dat een upgrade van een SSD sowieso de performance een geweldige boost geeft en 16GB ram totaal ook niet verkeerd is. Dit al met al (zelf erin zetten) ben ik zo’n ~€200,- kwijt.”

Ik begrijp niet hoe je aan ~ € 200,00 komt.

16 GB / 2 x 8 GB RAM 1600MHz van SAMSUNG kost ± € 160,00 (op dit moment, geheugen prijzen stijgen heel snel in prijs).

SSD SAMSUNG PRO EVO 250 GB erbij, zit je al gauw op ± € 325,00 totaal.

Ik heb 1x 8GB (expres voor een single 8GB chip gekozen vw mogelijke 16GB upgrade) dus maar 1x8GB -> ~75 – Wel voorkeur voor Corsair Vengeance over Samsung
    SSD Samsung 840 – Daar ging ik voor ja, Twijfel nog 120/250GB -> 75 + 85of140 -> € 160/225
    Np.;)

Bijdrager
    RobApple

Corsair Vengeance type werkt niet in een MacBook Pro, verkeerde geheugen.

Corsair CMSA voor Mac werkt wel.

Het is niet aan te raden om 2 verschillende merken en 2 verschillende groottes te installeren.

Chips kunnen verschillen, andere structuur, werkt niet samen.

Bijdrager
    Vilscon

Het is niet aan te raden om 2 verschillende merken en 2 verschillende groottes te installeren.

Out if the box zat er 2x2gb Apple in. Heb daar een corsair vengeance ingezet en die werkt gewoon voortreffelijk in de macbook pro. Beter zelfs dan de origineel die erin zaten. En hier komt dus een 2e Vengeance bij.

Dus dat werkt gewoon?:-)

Bijdrager
    Vilscon
    Blackvibes op 12 oktober 2013

Out if the box zat er 2x2gb Apple in. Heb daar een corsair vengeance ingezet en die werkt gewoon voortreffelijk in de macbook pro. Beter zelfs dan de origineel die erin zaten. En hier komt dus een 2e Vengeance bij.

Dus dat werkt gewoon?:-)

Edit: ik Denk dat jij dacht dat ik 1x8gb Apple had en wilde combineren met corsair. Klopt, das geen goede combinatie.:-)

Bijdrager
    MouseMighty

Is er ook koffie te krijgen in dit topic? Of gaat een verdwaalde Mod dit verplaatsen naar waar het hoort?

Geblokkeerd
    Anoniem

Het lijk me dat er genoeg te vinden is op google over dit onderwerp.

Bijdrager
    SunKeeper

Als je € 1200,- op de plank hebt liggen en je weet niet wat je er mee moet zou ik het zo doen:

– de SSD en RAM in je huidige MBP zetten en de machine zo netjes mogelijk maken
    – nieuwe MBP kopen
    – huidige MBP te koop zetten voor minstens de nieuwprijs die je er in 2012 voor hebt betaald
    – dan ben je uiteindelijk niet veel kwijt en heb je een gloednieuwe machine:)

Bijdrager
    Ravenshield

Hij heeft waarschijnlijk €1800 betaald voor zijn 2012 macbook pro. Knapt hij die op met SSD en RAM dan is hij MINSTENS €500 kwijt (+kosten als hij het er zelf niet gaat insteken). We komen nu op een totaalbedrag van ~2350 euro. Verkopen aan minstens de nieuwprijs? Vergeet niet, het is en blijft een tweedehandsproduct en hoewel macbooks hun waarde lang behouden, zal niemand hem voor die prijs willen kopen. Er is namelijk ook aan gesleuteld dus bestaat de kans dat de garantie vervalt.

Ik zou het alleszins niet doen.
    Verkoop, maar niet aan beginnen sleutelen. Tenzij je van een investering houdt en het risico erbij neemt;)

Bijdrager
    BoniMacX
    SunKeeper op 13 oktober 2013

– huidige MBP te koop zetten voor minstens de nieuwprijs die je er in 2012 voor hebt betaald
    – dan ben je uiteindelijk niet veel kwijt en heb je een gloednieuwe machine:)

Heb je kandidaten die voor een tweedehands dezelfde prijs willen neerleggen dan voor een nieuwe?
    Doorgeven dan, aan die niet-goed-snik kopers verkoop ik de mijne uit 2011 ook meteen!8-)

Bijdrager
    Ravenshield

Heb je kandidaten die voor een tweedehands dezelfde prijs willen neerleggen dan voor een nieuwe?
    Doorgeven dan, aan die niet-goed-snik kopers verkoop ik de mijne uit 2011 ook meteen!

Hij bedoelt nadat er een SSD en extra RAM ingestoken zijn. Ik zou het persoonlijk nooit kopen, geef mijn maar een gloednieuwe:p

Bijdrager
    BoniMacX

ah zo bedoelt hij.:-)
    nee, mijn ook niet gezien dan. Gloednieuwe ook mijn voorkeur.

Bijdrager
    MacKevin11

Volgensmij heeft hij ook 1333MHz geheugen nodig, geen 1600MHz, of wel? Scheelt ook in prijs uiteraard.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.