30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 69)
  • Q:

Bijdrager
    dvischjager

MacBook Pro 2011 ziet SSD niet

Ik heb een Samsung EVO 850 500GB SSD gekocht, en mijn oude HDD overgezet met behulp van Carbon Copy Cloner. Als ik de SSD met een converter aansluit op de USB van mijn MacBook Pro, herkent mijn laptop hem en kan ik hem als opstartschijf kiezen. Zodra ik de SSD installeer in mijn laptop gebeurt er niets. Als ik met de alt/option-toets ingedrukt opstart krijg ik hem ook niet te zien.

Ik concludeer hieruit dus dat het aan mijn laptop ligt, en niet aan mijn SSD.

Dit heb ik geprobeerd:

Opnieuw gekloond met dezelfde software;
    Internet recovery (met SSD in de MacBook Pro);
    SSD ingesteld als opstartschijf en vervolgens geïnstalleerd.

Ik hoop dat iemand op dit forum mijn probleem herkent en kan oplossen!

Daniel

Bijdrager
    Mich

Als je internet recovery doet, ziet hij dan de SSD voor installatie of helemaal niet?

Heb je de SSD in plaats van de HDD gezet of in plek van de SuperDrive?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Mich.

Bijdrager
    bartje

Wordt de originele HD wel nog herkent als je deze terug plaatst?

Bijdrager
    dvischjager

@alpaca: Bij internet recovery ziet hij de SSD ook niet. Ik heb de SSD op de plek van de oude HD gezet, want ik gebruik de SuperDrive regelmatig.

@bartje: De oude HD wordt altijd gezien. Gelukkig wel…

Bijdrager
    makasa

Schone installatie op SSD wordt vaak geadviseerd om problemen te voorkomen. Daarna via TimeMachine alles terugzetten.

Bijdrager
    Mich

Heb enkele weken geleden ook een SSD geplaatst in een 2010 MBP en de herinstallatie was ook niet zonder problemen.

Heb het opgelost door een booatable usb te maken en daarmee de installatie te doen. Dat zou het kunnen oplossen.
    Zoals makasa reeds aangeeft. Sowieso clean install en daarna Back-up terugzetten moet je sowieso doen. Nooit fan geweest van klonen, geeft alleen maar problemen.

Bijdrager
    dvischjager

Een clean install is geen probleem voor mij. Ik maak standaard elke avond een back-up. Het probleem is dat mijn laptop de SSD niet kan vinden als hij in de laptop zit. Daar wil ik heel graag mee geholpen worden.

Bijdrager
    dvischjager

Aanpassing: Ik begreep jullie verkeerd. Ik begreep even niet dat jullie van die SSD een bootable USB hebben gemaakt. Zal het proberen en hier neerzetten hoe het is gegaan!

Bijdrager
    Mich

Nee, ik bedoel dat je ipv internet recovery een clean install moet doen door yosemite op een USB stick moet plaatsen.

Maar ik denk net aan het volgende. Is jouw ssd goed geformatteerd?

Als je internet recovery opstart, voor je begint met download kan je boven in de balk je programma’s kiezen. Open eens schikfhulpprogramma, en staat de
    Ssd daar tussen?

Bijdrager
    dvischjager

Wat ik heb geprobeerd hielp niet. Mijn laptop kan de SSD nog steeds niet vinden.

De SSD is goed geformatteerd. Hij staat op GUID.

Ook in Schijfhulpprogramma bij internet recovery kan mijn laptop de SSD niet vinden.

Bijdrager
    dvischjager

Niemand een oplossing..?

Bijdrager
    TheBigZ

Samsung terugsturen en een Crucial MX100 kopen.
    http://tweakers.net/pricewatch/391576/crucial-mx100-512gb.html

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    dvischjager

Oké. Ik heb die Crucial gekocht, en hij wordt gevonden door mijn MacBook Pro. Ik ben al een tijdje aan het wachten totdat de Time Machine backup wordt teruggezet. Ik zie al minstens drie kwartier hetzelfde scherm. Na een tijdje is de Time Machine schijf gestopt met ronddraaien. Hij maakt nu een veel zachter zoemend geluid.

Is het normaal dat ik zo lang moet wachten tot het terugzetten begint?

Bijdrager
    iMad

Heb je al eens SMC en PRAM reset gedaan?

Bijdrager
    dvischjager

Ik was van plan om dat te doen zodra ik weet dat alles werkt.

Er staat volgens mij niks op de Crucial SSD die nu in m’n laptop zit. Kan ik dan alsnog zonder problemen die resets uitvoeren?

Bijdrager
    iMad

Ja hoor geen probleem.

Bijdrager
    dvischjager

De laptop gaat niet aan als ik het probeer. Ik heb deze pagina als hulp gebruikt.

Bijdrager
    iMad

Sorry dat was de verkeerde, hieronder de juiste.

De SMC opnieuw instellen op draagbare Mac-computers met een verwijderbare batterij
    Opmerking: lees hoe u de batterij verwijdert uit de MacBook en de MacBook Pro.
    Schakel de computer uit.
    Koppel de MagSafe-lichtnetadapter los van de computer als die is aangesloten.
    Verwijder de batterij.
    Houd de aan/uit-knop gedurende 5 seconden ingedrukt.
    Laat de aan/uit-knop los.
    Plaats de batterij terug en sluit de MagSafe-lichtnetadapter opnieuw aan.
    Druk op de aan/uit-knop om de computer in te schakelen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  iMad.

Bijdrager
    dvischjager

Ik heb geen verwijderbare batterij.

Bijdrager
    dvischjager

Oké. Ik word er nu echt moe van. Ik heb even de oude HD erin gezet omdat de SSD opeens niet gelezen werd. Met de SSD via USB verbonden ziet Schijfhulpprogramma de SSD wel, maar kan ik er niks mee doen.

Bijdrager
    Mich

Je hebt er geen partitie op.
    Zoals je ziet op je HDD heb je onder Macintosh HD nogmaals Macintosh HD.

Zoiets moet je ook hebben bij je SSD, dit kan je doen als je via internet recovery opstart en dan schijfhulpprogramma’s opent alvorens de installatie te beginnen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Mich.

Bijdrager
    dvischjager

Oké. Ik ga het proberen. Ik laat weten wat het resultaat is.

Bijdrager
    TheBigZ
    dvischjager op 11 april 2015

Oké. Ik heb die Crucial gekocht, en hij wordt gevonden door mijn MacBook Pro.

Dat is alvast goed nieuws.

Ik snap alleen nog niet waarom je iedere keer in de problemen raakt.

Als je de SSD wist, één partitie maakt, en daar OS X schoon op installeert vanaf een USB stick, zonder Time Machine, dan zou je een clean systeem moeten hebben. Als dat goed werkt kun je daarna je Time Machine backup terugzetten.

Bijdrager
    dvischjager

Als ik met alt opstart komt de internet recovery optie niet.

@thebigz: Dat wil ik wel doen, maar als ik niet bij internet recovery kom kan ik hem niet als schone installatie maken.

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt de OS X Installer op een 8GB USB stick zetten, en je SSD initialiseren hetzij als hij al in je Mac zit, hetzij als hij via een USB/SATA kabel is aangesloten.
    http://diskmakerx.com/

Bijdrager
    dvischjager

Dus een bootable USB maken, SSD in m’n Mac stoppen, en dan? Met alt opstarten en kijken of ik de SSD dan wel kan wissen?

Bijdrager
    TheBigZ

SSD met converter aansluiten op de USB poort van je Mac.
    USB 8GB stick met de OS X installler erop in een tweede USB poort.
    Opstarten met de alt ingedrukt, kies de OS X installer.
    Wis/formatteer de SSD.
    Start opnieuw met alt ingedrukt, en installeer OS X op de SSD.

Bijdrager
    dvischjager

Werkt ook niet. De SSD kan niet gewist worden. Ik snap echt niet waarom het zo moeilijk is.

Het terminal commando om de bootable USB werkt inmiddels ook niet meer. Geen idee waarom.

Bijdrager
    Mich

Het is echt niet zo moeilijk hoor. Dit is wat je doet.

1) je download Yosemite uit de app store.
    2) maak een bootable USB met http://liondiskmaker.com/
    3) start je Mac op met Alt ingedrukt en selecteer de USB ( zal de naam OSX Install hebben of iets dergelijks)
    4) start schikhulpprogramma op en maak 1 partitie op je SSD. (De SSD kan niet gewist worden als je er in opgestart bent, dus je moet op de USB opgestart zijn)
    5) sluit schikhulpprogramma en start de installatie.
    6) zet time machine reservekopie terug.

Bijdrager
    Mich

En doe de installatie als de SSD in je Mac geplaatst is. Heb al gemerkt dat het problemen kan geven als je op de SSD via USB installeert en daarna in de Mac plaatst.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 69)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.