12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    DudeJoris

Macbook Pro 2011 Startup White Screen

Hallo iedereen!

Vandaag niets bijzonders gedaan, gewoon aan de studie gewerkt. Verder de Garageband update gedaan en alles verliep prima. Mijn wallpaper veranderd, het werd tijd voor iets nieuws. Dus ik zet hem uit en ’s avonds start ik hem weer op…..hij komt niet verder dan het witte scherm met appel logo en die wheel (laad-cirkeltje). Hij blijft maar rondspinnen, maar er gebeurd niets.

Heb dus gelezen dat je de Install CD erin moet doen en op C moet drukken. Heb de HD gechecked en hij zei dat er niets mis mee was. Gerestart vanaf de HD, en komt weer niet verder. Heb nu de CD eruit weten te krijgen (startup+mouse click) en staar nu nog steeds naar een wit scherm, met appel en wheel.

What’s going on? HD kapot? Hoe zit het met de garantie? Heb hem 2 weken terug gekocht en heb inmiddels APR-verzekering (geld is afgeschreven).

Echt enorm klote dit, net nieuw, en juist een MAC genomen om dit soort onzin te voorkomen. Ben er verder super voorzichtig mee..

Bijdrager
    Hansi2124

In de eerste plaats hoef je je Mac niet steeds uit te zetten. Hij kan met gemak een week of langer aanstaan en sluimeren als hij niet wordt gebruikt (Systeemvoorkeuren/Energiestand).

Start de MBP op met de D-toets ingedrukt totdat het radartje gaat draaien. Je start dan de AppleHardwareTest op. Kies uiteindelijk voor de uitgebreide test en laat het zijn werk doen.

Andere mogelijkheden zijn er ook, maar probeer eerst eens of hier iets bijzonders uit voort komt.

Bijdrager
    Pim.vd.Kleijn

Lijkt mij dat er gewoon softwarematig iets mis is gegaan, houdt tijdens het starten de shift toets ingedrukt, dan start je mac in veilige modus. Als dit lukt ligt het dus puur aan je osx install.

Bijdrager
    johnkeates

Het probleem is dat je een systeem update gedaan hebt die in een loop vast zit (waarschijnlijk moveAtStartup of cleanupatstartup onderdelen). Gewoon aan/uit inhouden. nog een keer aan doen, weer geen geluk->safe boot (shift inhouden zoals gezegd werd). Als het dan nog niet werkt, herinstalleren. Waarschijnlijk heb je van alles en nog wat zitten doen terwijl de update draaide, dat kan soms mis gaan.

Dit is verder software-only, dus maak je geen zorgen, er is niks stuk. Het komt ook niet veel voor, maar als het voor komt hoor je er altijd veel over;) Stel dat er 1000 mensen zijn die het hebben, dan kan je er de donder op zeggen dat ze op internet geklaagd hebben. 1000 lijkt veel, maar het is niets als het met de rest van de gebruikers vergeleken wordt;)

Bijdrager
    DudeJoris

@Hansi,

Als ik hem opstart met de D-toets dan zie ik alleen een wit scherm en gebeurt er niets, geen logo of wheel. Nu opgestart in safe mode (SHIFT) en nu zie ik een laadbalk onderaan, even kijken of dit iets uitmaakt.

Bijdrager
    DudeJoris

Sorry voor een double-post, maar ik zei net dat ik hem opgestart had in safe mode (SHIFT), hij is nu klaar met laden (laadbalk) en ik kijk nu al ruim 3 minuten naar wederom het logo en de wheel (net zoals ik beschreef in mijn eerste post).

Is het nog steeds een software-probleem, of is er wellicht toch iets mis met mijn hardware?

Bijdrager
    johnkeates

Het is een softwareprobleem.

Als je vanaf je Mac OS X DVD kan starten werkt je hardware.

Start vanaf je Mac OS X DVD en doe een ‘archiveer en installeer’ of ‘archive and install’.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hangen op het grijze scherm kan met randapparatuur te maken hebben. Koppel dat eens los (printer, scanner e.d.)
    Ook wil een PRAM reset wel eens helpen. (opstarten met cmd-alt-p-r ingedrukt tot na de tweede boing.)

Bijdrager
    SunKeeper

Al is het wel normaal dat met Shift ingedrukt opstarten lang kan duren, soms misschien wel 10 minuten. Over het algemeen wordt aangeraden dit niet te onderbreken.

Schijfbevoegdheden ook hersteld? Wat zegt ”Controleer schijf”?
    Dit doe je door van de DVD op te starten (houd C ingedrukt) en Schijfhulpprogramma uit ”Hulpprogramma’s” bovenaan de menubalk te kiezen.

Bijdrager
    voermanpj

Ik heb nu precies hetzelfde probleem als hierboven beschreven wordt. Heb alles al geprobeerd en zelfs al de installatie cd gebruikt, maar daar kan hij de harde schijf niet eens vinden. Ook heb ik er andere HD in gehad, maar die vindt hij ook niet.

Hoop dat iemand me kan helpen, want begin me nu wel ernstig zorgen te maken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je de installatie cd er in hebt, start dan eens op met de alt toets ingedrukt. Je zou dan een keuze menu moeten krijgen waarin je kunt kiezen tussen de cd of de hd. Als je nu alleen de cd ziet, is er iets mis lijk mij met de interface tussen computer en schijf gezien het feit dat ook een andere hd niet gezien werd.

Bijdrager
    voermanpj

Hendrik, bedankt voor je snelle reactie. Ook het opstarten van de cd is niet gelukt. Wel ben ik er nu achter gekomen waar het hoogstwaarschijnlijk aan ligt. Namelijk, het moederboard. Verwacht niet dat het moederboard kapot is, maar wel het kabeltje van mijn HDD naar het moederboard. Heb al via iFixit.com gezien dat dit simpel zelf te repareren is, dus ben benieuwd of iemand mij zou kunnen vertellen waar ik zoiets kan kopen. Denk dat dat honderden euro’s goedkoper is dan hem opsturen naar apple.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.