15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    MaxVanRingen

MacBook Pro (2011) start niet meer op (zie foto/video)

Ik heb sinds vrijdag een heel groot probleem met mijn MacBook Pro. Ik heb zelf eerst het e.e.a. uitgeprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar, vandaar dat ik jullie hulp inroep.

Mijn MacBook gaf donderdag tijdens het opstarten herhaaldelijk drie pieptonen. Ik dacht dat het aan de kou lag, heb de MacBook even laten rusten en heb het later weer geprobeerd, waarna hij na enkele malen nogmaals drie pieptonen, in eens weer prima werkte. Vervolgens crashte de laptop met een kernel panic na enkele uren gebruik met een harde pieptoon die constant bleef. Daarna krijg ik bij het opstarten dit te zien:

– Video van het opstarten: http://db.tt/U5ohvFMn
    – Foto van het scherm, na het opstarten: http://db.tt/vtYDQbKE

Ik heb zelf geprobeerd om de laptop te starten met (afzondelijk) enkele toetsen ingedrukt, zoals hier beschreven: http://support.apple.com/kb/ht1533 Niets van dat alles mocht baten.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is en hoe dit op te lossen is? Het gaat om een 13\’ inch MacBook Pro uit april 2011. Ik heb nog garantie én ik heb een handmatige én TimeMachine-backup. Repareren is een goede optie en ik ben géén gegevens kwijt omdat ik heel consequent handmatig en TimeMachine-backups maak op meerdere externe harde schijven.

Ik hoor graag van jullie!

Max

Bijdrager
    pepijn-paans

probeer eens op te starten terwijl je cmd + r indrukt, en via daar diskutility runnen en de schijf controleren.

Bijdrager
    MaxVanRingen

Het opstarten gaat langzamer dan op de video, met cmd + r ingedrukt, maar uiteindelijk verschijnt hetzelfde scherm (duurt ongeveer 20 seconden). Alleen bij het opstarten met ALT ingedrukt krijg ik geen kernel panic en kan ik één van de twee harde schijven kiezen. Bij het kiezen van beide schijven (‘gewoon’ opstarten én de Rescue-schijf) krijg ik ook uiteindelijk de kernel. Helaas. Bedankt voor je reactie / evt. oplossing!

Bijdrager
    iNicky

Lijkt mij een probleem met de geheugenreepjes. Kun je die er eens uithalen en dan weer terugplaatsen? Of met 1 reepje….

Bijdrager
    MaxVanRingen

Ik heb beide ‘reepjes’ geheugen getest, ik heb gisteravond beide ‘reepjes’ afzonderlijk en in elk slot gestoken (geheugen 1 eruit en geheugen 2 in slot 1, geheugen 1 eruit en geheugen 2 in slot 2, etc. etc.). Het probleem blijft echter aanhouden.

Bijdrager
    Haike
    MaxVanRingen op 05 februari 2012

Alleen bij het opstarten met ALT ingedrukt krijg ik geen kernel panic en kan ik één van de twee harde schijven kiezen. Bij het kiezen van beide schijven (\’gewoon\’ opstarten én de Rescue-schijf) krijg ik ook uiteindelijk de kernel. Helaas.

Als je vanaf ALT opstart, en je kiest dan voor de recovery schijf, kan je daarna dan niet kiezen voor schijfhulpprogramma?

Bijdrager
    MaxVanRingen

@Haike: Nee. Als ik voor de Recovery-schijf kies, krijg ik 20 seconden na die keuze wederom een kernel panic. Opvallend is wel dát ik uberhaupt een keuze kan maken, zonder dat al eerst de laptop crasht. Ook kan ik zonder problemen een WiFi-netwerk instellen. Maar na de keuze voor één van de twee schrijven (‘gewoon’ of Recovery) klapt de boel.

Bijdrager
    Haike

Tja dan zal een USB recovery stick denk ik ook niet (meer) gaan helpen, maar je kan het natuurlijk nog ff proberen als je zo’n ding hebt…. en internet recovery is natuurlijk nog niet van toepassing.

Heb je nog een andere Mac waarmee je deze kan benaderen? gewoon via een firewire kabel? Slachtoffer mac opstarten+T toets ingedrukt houden, zodat hij als externe harde schijf gaat functioneren. Ander mac eraan via de kabel en kijken of je dan de schijf kan benaderen…

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je er zelf al eens ander geheugen in gezet?

Heb je bij je bestelling aangegeven meer RAM te willen dan dat er standaard in het model zit?

Verder lijkt me het gewoon DOA-geheugen, en moeten ze dat onder garantie oplossen. Goed dat je back-ups hebt!:thumbsup:

Bijdrager
    MaxVanRingen

@Haike: Nee, ik heb geen andere Mac. Alleen een iPad / iPhone.

Ik heb de laptop inmiddels aangemeld bij een (erkende) Apple reparatieservice in mijn woonplaats. Ik heb ’t zelf getracht op te lossen, ik heb hier om hulp gevraagd maar ondanks alle inspanningen houdt ’t nu een beetje op. Het is nu aan Apple…

Bedankt allemaal!

Bijdrager
    Haike

OK laat je ons ff weten wat het was? Ben er wel naar benieuwd naar..

Bijdrager
    MaxVanRingen

Dat zal ik zeker even doen. En om nog op de laatste vraag van SunKeeper terug te komen: de MacBook was een standaard-uitvoering van de 13′ inch MacBook. Tot gisteravond heb ik ‘m nooit open gehad en de 2x 2GB-geheugenmodules waren origineel.

Bijdrager
    MaxVanRingen

Het was een kapotte harde schijf. In eerste instantie werd gedacht aan het geheugen, zoals hierboven ook geopperd werd (i.v.m. de drie pieptonen). Dat bleek het echter niet te zijn. De harde schijf is vervangen en de MacBook Pro draait weer als een zonnetje! Nadeel: Snow Leopard was weer geïnstalleerd en kon van voren af aan beginnen met installeren. Voordeel: ik ben, mede dankzij mijn backup-drang, geen gegevens kwijt!

Dank allemaal voor jullie reactie en BLIJF BACKUPPEN, mijn OMT-vrienden!:-)

Bijdrager
    Haike

En ik mag toch aannemen dat die nieuwe HD niks gekost heeft?:grin:

Bijdrager
    MaxVanRingen

Behalve een ijskoude fietstocht van zo’n 30 minuten (enkele reis)? Nee…:-)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.