11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    SjorsSnoeren

MacBook-Pro 2011 na lion update 40 sec. extra boottijd

Hallo,

Ik heb 3 mnd geleden een MBP gekocht en daarna het up-to-date progamma gevolgt en gebruik nu al een paar weken met plezier lion. Het enige probleem is dat booten op SL ongveer 20sec. was en nu op lion 55sec. is dit normaal? kan ik dit verhelpen. Als ik de resume optie gebruik kan je er overigens nog 20 seconden bijtellen.

Weet iemand waar dit aan ligt? Is dit normaal?

Ook afsluiten van 5 naar 10 seconden.

Mvg, Sjors

Moderator
    unSOUND

Staat de juiste opstartschijf ingesteld in de Systeemvoorkeuren ?

Bijdrager
    SjorsSnoeren

Net ff gechecked, en ja idd, hoezo.

Moderator
    unSOUND

Als daar geen schijf, of een andere schijf staat ingesteld, gaat OS X bij het opstarten eerst kijken wat er aan schijven en netwerken is aangesloten voor hij daadwerkelijk doorstart. Vandaar.

Bijdrager
    SjorsSnoeren

dankjewel,

er staat bij mij Macintosh HD en Bootcamp,

En Macintosh HD staat als default.

Nog ideeen? iemand?

Moderator
    unSOUND

Je kunt meestal wel een idee krijgen door in de Console de logs van OS X door te lezen, als er iets fout gaat zou dat daar moeten staan.

Tijdens het opstarten heb je meerdere fases: het witte scherm met de gong, dan het appeltje, dan het appeltje met de draaiende gaspit, en dan het blauwe beeld voor het bureaublad. Gaat er één deel van die fases langzamer, of duurt het allemaal langer ?

Start eens op met de ALT toets ingedrukt, en start op van de Recovery partitie. Daar kun je de schijf controleren met het schijfhulpporgramma. Misschien is de bestandsindeling van de schijf wel beschadigd geraakt.

Bijdrager
    SjorsSnoeren

Bij het appeltje met de loader, duurt het langer. schijfhulpprogamma zit toch ook in mac os x zelf bij hulpprogammas?

Moderator
    unSOUND

Ja, maar OS X kan geen schijf controleren / herstellen als je van diezelfde schijf op dat moment OS X draait. Daarom moet het vanaf een andere schijf, of vanaf de herstelpartitie.

Bijdrager
    SjorsSnoeren

Ok, ga het proberen.

Bijdrager
    SjorsSnoeren

Mislukt, geen verandering.

Overigens ik heb zoals ik zei een MBP uit 2011 en kan geen vista bootcamp lopen,

Heb een legitieme vista versie, maar die kan niet vanwege drivers, kan ik die los ergens downloaden?
    en een pirated windows 7 nu lopen, maar die boot langzamer dan vista (ooit geprobeerd, werkte behalve drivers) en ik heb alleen windows nodig voor gaming.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    iep
    unSOUND op 21 augustus 2011

Ja, maar OS X kan geen schijf controleren / herstellen als je van diezelfde schijf op dat moment OS X draait. Daarom moet het vanaf een andere schijf, of vanaf de herstelpartitie.

Het controleren (verify) is geen probleem, het herstellen wel (disk permissions zijn te fixen, disk niet). Overigens gaat het ook alleen maar om hele simpele checks, niet de hele diepgaande (maar daar moest je toch al voor rebooten en de commandline gebruiken om te checken; ook de reden waarom permissions wel gaan en de disk zelf niet). Kortom, echt goede checks doe je wanneer de systeem schijf niet in gebruik is zoals wanneer je als single user mode (cmd-s) opstart. Moet je wel weten hoe iets als fsck werkt, daar zijn weer handleidingen op internet voor.

Wellicht handige links bij Apple:
    About Disk Utility’s Repair Disk Permissions feature
    Resolve startup issues and perform disk maintenance with Disk Utility and fsck

Het resetten van je PRAM/NVRAM en je SMC kan in deze ook vaak helpen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.