9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Eric de Noorman

Macbook Pro 2010 vervangen of opknappen

Beste Mac gebruikers,

Mijn MacBook Pro van 2010 is nog in prima staat maar is traag en heeft onvoldoende schijfruimte. Vervangen, upgraden bij Amac of een nieuwe MacBook Air kopen? Wij surfen, mailen en verwerken wat foto’s voor de familie met de McBook. Meer niet.

Mijn idee was een nieuwe MacBook Air van 2017 128 Gb met een Time Capsule 2 Tb om zo voldoende ruimte te hebben en niet te hannesen met externe schijven en snoertjes.

Groet Eric-Jan

Bijdrager
    Shmoo

Draait nog op het laatste OS. Zien jullie dat mensen. Computer van 8 jaar oud, gewoon supported qua software release.

Ik weet niet hoeveel opslag er nu inzet maar laat er een 256GB of 512GB SSD inleggen – beetje laat om die upgrade nog te doen maar oké. Nu is het sowieso niet de tijd om een nieuwe MacBook te kopen en al helemaal geen MacBook Air dat al sinds 2015 niet meer een echte upgrade heeft gehad. Als je zo’n computer zou kunnen kopen voor 700,- dan is het een heel ander verhaal maar een Air kost nog steeds hetzelfde als dat die in 2015 kostte.

Je kunt beter een SSD upgrade doen en er nog een jaartje of twee op werken, daarna voor een nieuwe computer gaan. De taken die je uitvoert zijn relatief eenvoudig en dat trekt 4GB Ram nog net. Enige nadeel is, wanneer je het niet zelf kunt doen dan moet je daar ook weer voor betalen en die dat maakt het allemaal nog duurder. Elke euro die je investeert in zo’n machine is een beetje kansloos en zonde van het geld omdat je dit nooit meer eruit krijgt.

Bijdrager
    penseel

Hier zie je hoe je de hardeschijf moet vervangen voor een ssd schijf; https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2010+Hard+Drive+Replacement/4305

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 1 week geleden door  penseel.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

ik zeg ook SSD erin zetten. Is de beste manier om een mac die al met één been in het graf stond weer tot leven te wekken.

Koop er een van Crucial, is net paar tientjes goedkoper dan Samsung. Met behulp van een datakabeltje, torx- en kleine kruiskopschroevendraaier doe je het eenvoudig zelf.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Installatievideo:

https://eshop.macsales.com/installvideos/macbookpro_15_unibody_mid10_hd/

Het is niet moeilijk en het zal achteraf aanvoelen alsof je een nieuwe machine hebt.

Bijdrager
    pruus

SSD erin, iets meer memory, kost ook niet veel voor dit model. En dan draait het nog best wat jaartjes mee.

Bijdrager
    Eric de Noorman

Beste Allen,

Hartelijk dank voor de support. Ik ben blij te lezen dat het oude beestje nog een paar jaartjes meekan. Die SSD erin bouwen gaat me vast lukken. Moet ik zoals ik lees eerst een OS High Sierra Install Drive installeren? Op een USB stick of externe HD? om de MacBook weer op te starten?

Alvast dank!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Omdat High Sierra traag opstart onder APFS bij non Apple SSDs zou ik die SSD formatteren onder HFS+ en je oude harde schijf met High Sierra clonen met Carbon Copy Cloner naar die SSD. APFS zou ik ook zeker niet gebruiken als je schijf 85-90% vol is, bvb als je een 256 GB SSD zou gebruiken, want na legen van de prullenmand komt niet alle schijfruimte vrij. Zelf heb ik goede ervaring met Samsung EVO, maar anderen zullen misschien Crucial aanbevelen.

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 1 week geleden door  Mac Hammer Fan.

Bijdrager
    Geldersscheepje

Heb een macbook white van volgens mij 2006, met ssd nog steeds bruikbaar….

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.