12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    illuvattarr

Macbook pro 2010 start niet meer op

Sinds vandaag start mijn Macbook pro model uit 2010 opeens niet meer op.
    Vanmorgen heb ik hem gewoon normaal gebruikt en dichtgeklapt.

Toen ik hem vervolgens weer open deed bleef het scherm zwart, welke knoppen ik ook indrukte.
    De powerknop lang vasthouden zorgt er wel voor dat de macbook helemaal uitgaat.
    Als ik hem daarna weer aanzet, blijft constant het geluidje dat de dvd-drive maakt zich herhalen zonder dat er iets op het scherm te zien is (dit geluidje hoor je normaal 1x waarna de macbook zich gewoon opstart).

Ik geprobeerd in safe mode op te starten door shift ingedrukt te houden, maar zonder succes; het scherm blijft gewoon zwart en het dvd-drive geluidje blijft zich herhalen.

Wat kan ik hieraan doen? Er is niks met de macbook gebeurd sinds vanmorgen, nergens tegenaan gestoten of wat dan ook.

Bijdrager
    illuvattarr

Intussen heb ik m’n macbook ter reparatie aangeboden en kreeg terug dat het logic-board defect is.
    Reparatiekosten zouden 832 euro bedragen :-?.

Iemand een advies wat ik hier het beste mee zou kunnen doen?

800 euro in een 5 jaar oude macbook stoppen lijkt me niet echt de moeite. Zou ik ergens anders een goedkoper logic board vandaan kunnen halen? Of de macbook verkopen voor onderdelen en een andere kopen?

Bijdrager
    Hydræ

Je geeft zelf terecht aan dat het niet rendabel meer is om €832 in een 5 jaar oude MacBook te stoppen. Zou ik ook niet doen. Als je handig bent, kun je misschien nog goedkoop aan een tweedehands moederbord komen, en deze zelf monteren om tot een werkend geheel te komen. Maar deze kans is gering, gezien de leeftijd van het beestje.

Beter is om je centen in een recent model te stoppen, en deze laptop als defect te verkopen.

De 2010 MacBooks zijn wel een van de beste modellen naar mijn mening, gezien de vele aansluitingen, de ingebouwde superdrive, en de upgrade mogelijkheid van geheugen en harde-schijf.

Bijdrager
    IGBA

Tweedehands moederbord zou ik niet doen: dat gaat vroeger of later ook weer stuk. Het is de NVidia GPU die het begeeft – of eigenlijk de soldering ervan.

Eventueel kun je het bord door een computerreparateur laten reflowen/reballen. Als je deze termen in combinatie met MacBook googelt, kom je vanzelf bedrijfjes tegen die dat voor je kunnen doen.

Bijdrager
    Jeddes

Je kan wel bij een goede onderdelenshop proberen een moederbord te kopen en mbv goede tutorials het te fixen…..
    Volgens mij moet je het onderdeel voor 300-500 kunnen krijgen en als je het zelf/handige kennis laat doen kan het voor veel minder……maar het is een risico natuurlijk. Wat zijn de precieze specs van je Macbook 2010?

Bijdrager
    SunKeeper

Ik gok dan 15”.

Al is het wel zo dat het GPU-probleem toch in de Mid 2009-versie zat? 9600M GT & 9400M.

In de Mid 2010 zit HD Graphics & GT330M-chips.

Bijdrager
    Hydræ

Ik dacht juist alleen in de 2011 MacBooks met de AMD Radeon GPU.
    Zie topic hier.
    Zo te lezen schijnt het ook voor te komen bij de midden 2010 met nVidia chips.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 8 maanden geleden door  Hydræ.

Bijdrager
    illuvattarr

Het gaat bij mij om een Macbook pro uit medio 2010 met inderdaad een Nvidia GT330m. Verder zit er een 2,53Ghz i5 in en heb ik er zelf nog een SSD en 8GB RAM bijgedaan.

De reparatieprogramma’s gaan dus vooral om de 2011 modellen?
    Als ik zou willen proberen hier aanspraak op te maken, moet ik dus langs de Apple store in Amsterdam of wat is dan de procedure?

Bijdrager
    KarelT

Voor de MacBook Pro 15 inch modellen van 2011 tot 2013 geldt het volgende Apple serviceprogramma:
    https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

Voor de MacBook Pro 15 inch modellen van 2010 was er een paar jaar geleden ook nog een serviceprogramma, maar die is beëindigd.
    https://support.apple.com/nl-nl/HT203554

Ps, ik had toen ook zo’n model uit 2010 en dacht ook in aanmerking te komen via dat programma, maar helaas.
    Ik heb toen de macbook pro verkocht aan Macdefect voor 200 euro.
    http://www.macdefect.nl

Overigens reflowen heeft geen zin, dat werkt namelijk niet en is blijkbaar gewoon onzinnig.
    Dan kun je beter een nieuw moederbord vinden en die erin zetten; moet je wel weten wat je doet, kijk anders bij ifixit
    http://www.ifixit.com

Bijdrager
    SunKeeper

Dus de grote vraag is nog steeds: heeft de TS een 13”, 15” of een 17”??

Formaat is bepalend voor welke chips en repair programs er beschikbaar zijn.

Bijdrager
    illuvattarr

Het gaat om een Macbook van 15inch.

Ik heb het ondertussen het probleem op kunnen lossen.

Het probleem wat zich voordeed was het zogenaamde GPU kernel panic probleem, wat veel voorkomt bij macbooks uit 2010 en 2011.
    Nadat ik de macbook had aangeleverd voor reparatie bij een Apple reseller, kwam ik er dus achter dat er een vervangingsprogramma is geweest wat inmiddels afgelopen is.

Toen heb ik Apple gebeld en uitgelegd dat ik met het welbekende GPU probleem zit en dat ik dit graag gerepareerd zou hebben aangezien Apple zelf dus heeft erkend dat er een fout in deze macbook-lijn zit. Na een beetje aandringen en me beroepen op consumentenrecht (aangezien ik de macbook toentertijd ook direct bij Apple heb gekocht en niet een reseller (altijd doen!)) hebben ze besloten om het hele moederbord en GPU kosteloos te vervangen. Ik heb de macbook afgeleverd bij de Apple store in Amsterdam en hij wordt momenteel gerepareerd!.

Dus aan iedereen met hetzelfde GPU probleem; bel Apple, beroep je op je consumentenrecht en probeer het kosteloos gerepareerd te krijgen.

Bijdrager
    SunKeeper

Mooi.(y)

Er loopt nog een ander topic met dit probleem. We wachten het af morgen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.