22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    juwlez

Macbook Pro 2010, battery gaat snel achteruit.

Hallo,

Ik heb sinds medio mei mijn MBP 13. Dus zeg maar de laatste die uitgekomen is.
    Toevallig keek ik laatst via coconutBattery naar de capaciteit van mijn batterij. Deze is na 84 (in 7 maanden) oplaadbeurten 91% geworden.

Ik ga er heel zuinig mee om, en laat het alleen op als deze echt bijna leeg is. Dus 2/3% of soms zelfs totdat deze uitvalt.

Is dit juist slecht wat ik doe of hoe kan ik het beste met het opladen omgaan?

Hoor het graag, want moet er nog 2 jaar mee doen. P.s. verder werkt ie top! Heb alleen per ongeluk het programma ‘mail’ verwijderd. Kan ik dat weer ergens kopen ofzo? Want als ik die cd erin stop. (die je erbij hebt gekregen) zegt ie dat het een te oude software is. Dus hij installeert het wel maar kan het niet openen. Nee, software update helpt ook niet.

Bijdrager
    Vtenvoorde

Haal het programma Mail anders gewoon terug uit een TimeMachine Back up.

Dat van die batterij is wel schokkend. Heb er net een gekocht in oktober.

Bijdrager
    juwlez

Haha, ja makkelijker gezegd dan gedaan. Heb geen back-up gemaakt. Geen idee hoe ik dat ook zou moeten doen..

Bijdrager
    juwlez

Ja idd, want las net in een andere topic dat iemand ook een MBP heeft uit begin ’09 en die heeft nog 90%.. vandaar..met 670 loadcycles..

Bijdrager
    hansiedejong

Gewoon niet zo druk om maken. Mijn batterij was ook op 91% en is nu gewoon weer 100%. Gewoon gebruiken zoals je hem wilt en niet zo naar die rare cijfertjes kijken, batterijen zoals die van mij kunnen ook zomaar weer een betere health krijgen. En heb je je batterij al eens gekalibreerd (helemaal leeg laten lopen, en dan helemaal volgooien)?

Bijdrager
    juwlez

ja in principe doe ik dat redelijk vaak. Dan laat ik em helemaal leeglopen, dus dan valt deze zelf uit en dan helemaal opladen. En ik probeer eigenlijk om em altijd volledig op te laden, dus niet steeds 50%..

Bijdrager
    KingAchille

Wat je batterij betreft, heb je hem al eens gekalibreerd? Het gaat je capaciteit niet terugbrengen tot 100%, maar het kan wel verschil maken.
    Trouwens, programma’s zoals CoconutBattery zijn niet echt heel betrouwbaar. Ze geven je hoogstens een indruk van de status van je batterij.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Hitte en warmte zijn dodelijk voor de levensduur van een batterij. Zorg dat je zo min mogelijk de MacBook op schoot neemt en indoen mogelijk op een koel oppervlak werkt!

Bijdrager
    juwlez

Ja nja daarom, ik werk aan een tafel of dan neem ik het wel is op schoot maar heb een speciaal ding waar ik het op zet. zodat de laptop en mn benen niet warm worden. Hmm echt vaag dit.

Bijdrager
    hansiedejong

Je moet je er gewoon geen zorgen over maken. Dan komt het vanzelf meestal wel goed. En inderdaad eens je batterij kalibreren.

Bijdrager
    Elbertox

Heel raar mijn MBP is 1,5 jaar en heeft na 230 laadcyclussen nog 92%.

Bijdrager
    diedrikringenier

Mijn macbook is 3 jaar en heeft een health van 98%. Soms zakt het naar 90-91% en dan is hij weer terug op 98%. Niet opletten en gewoon gebruiken. Al neemt je health af, als ik zie hoe mijn leerlingen met andere laptops van nog geen jaar oud lopen te kloten, ze kunnen niet eens een lesuur op die apparaten, en dan is de batterij al leeg!

Geblokkeerd
    Anoniem

Kalibreren eens in de maand.
    en ik heb een macbook van amper 1 jaar oud en die staat op 90% en vorige maand was het nog 99%

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Wat doe jij er dan wel niet mee? Mijn MacBook uit begin 2008 staat nog op 93%, en ik kalibreer eens elke 3 maanden.

Bijdrager
    intense megavis

Gaat je batterij ook merkbaar minder lang mee? zo nee, wat maakt dat cijfertje dan uit? die van mij zit na 240 cycles nog op 97%.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Merkbaar minder lang? Nee, niet echt. Ik stoor me er ook niet aan. Ik m’n MB meestal aan een extern 24″ scherm met toetsenbord en muis. Alleen als ik even beneden op de bank wil internetten (en geen zin heb in de iPad) of als ik ’s ochtends snel wil kijken wat het laatste nieuws is dan gebruik ik hem op de batterij. Anders niet eigenlijk. Echter heb ik nu 573 laad-cycli, met dus 92% capaciteit.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

<dubbelpost>

Bijdrager
    juwlez op 10 november 2010

Ja idd, want las net in een andere topic dat iemand ook een MBP heeft uit begin \’09 en die heeft nog 90%.. vandaar..met 670 loadcycles..

Volgens mij was ik dat.
    Maar goed, mijn nieuwe MacBook Pro van 4 weken oud heeft nu na 22 cycles 95 procent.

Bijdrager
    Ree

mijn eerste accu (heeft 18 maanden geleefd) in mijn macbook pro heb ik altijd “leeg” gebruikt en volgeladen.
    Na 18 maanden dus heeft-ie de geest gegeven en ben ik gaan googlen en daarbij kwam ik overmatig advies tegen de accu juist NIET leeg te gebruiken, maar hoogstens een percent of 15 (dus nog 85% vol) en slects eens in de zoveel tijd em een keer naar de 5% vol en weer terug.

Ik heb mijn nieuwe accu nu een half jaar en heeft met slechts 10 cycles nog 100% health.

het is jammer dat hier geen duidelijk advies is bij Apple vandaan, maar ik heb het idee dat mijn huidige manier van gebruiken toch de betere methode is. Ik heb altijd geleerd; netjes leeg en weer vol, maar ja….

Als je nog een jaar kan wachten, dan weet ik zeker of het geholpen heeft:)

Bijdrager
    d.denkers
    Ree op 11 november 2010

het is jammer dat hier geen duidelijk advies is bij Apple vandaan, maar ik heb het idee dat mijn huidige manier van gebruiken toch de betere methode is. Ik heb altijd geleerd; netjes leeg en weer vol, maar ja….

Als je nog een jaar kan wachten, dan weet ik zeker of het geholpen heeft:)

Apple geeft wel degelijk een duidelijk advies:

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Was heel simpel te vinden. ‘Apple’ en ‘Battery’ in Google intikken, en gelijk kwam die tevoorschijn….;)

Bijdrager
    Ree

Apple geeft wel degelijk een duidelijk advies:
    http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

sorry, maar ik vind niets duidelijk hieraan

An ideal use would be a commuter who uses her MacBook Pro on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing.

En hoelang zit die persoon in de trein? Wat wordt er met de notebook gedaan?

Met andere woorden, moet ik mijn accu slechts 15% gebruiken of 70%? Mijn buurman zit dagelijks 5 minuten in de trein. Ikzelf maak regelmatig ritjes van een uur. Dat is nogal een verschil.

Dit is dus geen duidelijk advies.

Bijdrager
    d.denkers

En hoelang zit die persoon in de trein? Wat wordt er met de notebook gedaan?

Met andere woorden, moet ik mijn accu slechts 15% gebruiken of 70%? Mijn buurman zit dagelijks 5 minuten in de trein. Ikzelf maak regelmatig ritjes van een uur. Dat is nogal een verschil.

Dit is dus geen duidelijk advies.
    .

Ik vrees dat je de clou van het verhaal compleet mist. Apple beschrijft een ‘ideaal situatie’, waarin de gebruiker onmiddellijk na belasting van de accu de notebook weer aan het stroom hangt.

Ik som het even voor je op:

1. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time.
    2. If you don’t plan on using your notebook for more than six months, Apple recommends that you store the battery with a 50% charge.
    3. . If you store a battery when it’s fully discharged, it could fall into a deep discharge state, which renders it incapable of holding any charge.
    4. onversely, if you store it fully charged for an extended period of time, the battery may experience some loss of battery capacity, meaning it will have a shorter life.
    5. Be sure to store your notebook and battery at the proper temperature.
    6. Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month.

De rest is duidelijk; laad wanneer je wilt, en gebruik zoals je het wil. Zo lang je je maar aan de bovenstaande regels houdt. Een duidelijk advies dus.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.