10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    ifamily

MacBook Pro 2009

Hallo allen, even een vraagje.

Ik wil voor mijn jongste zoon een eerste macbook kopen voor wat schoolwerk enzo te doen, en heb nu een aanbod gekregen om een macbook pro over te kopen een MBP 13” i2 2,26 GHz, upgrade naan 8 mb werkgeheugen en SSD 240 GB voor de prijs van 200,00 euro, doen of niet ?

Bijdrager
    computer space

nieuwstaat met verse accu?. Ik denk dat betere deal kan. 15 inch met 2.6ghz moet ook zeker kunnen voor dat geld, scherm 13 is klein. Let ook op dat max OSX 10.11 gaat, ik vind dat heel fijn OS, maar niet alles werkt. Teams bijv draait weer wel, net als alle react based apps als discord, atom, etc. Doordat het een 45nm Penryn bak is, kun je niet heel lang met de accu doen, denk 3 uur.

maar het is ook een heel goede windows 10 bak. Daar draait echt ales nog op. Maar voor windows zoek je beter een mooie Thinkpad.

Bijdrager
    ifamily

<p class=”cite”>computer space op 31 oktober 2020 om 18:11</p>
    nieuwstaat met verse accu?. Ik denk dat betere deal kan. 15 inch met 2.6ghz moet ook zeker kunnen voor dat geld, scherm 13 is klein. Let ook op dat max OSX 10.11 gaat, ik vind dat heel fijn OS, maar niet alles werkt. Teams bijv draait weer wel, net als alle react based apps als discord, atom, etc. Doordat het een 45nm Penryn bak is, kun je niet heel lang met de accu doen, denk 3 uur.

maar het is ook een heel goede windows 10 bak. Daar draait echt ales nog op. Maar voor windows zoek je beter een mooie Thinkpad.

Accu weet ik nog niet, de OS is Yosimite dat er nu opstaat, en ik heb zelf ook een 13 inch en vind dit lekker handig, hij heeft thuis via bednet (een organisatie die ervoor zorgt dat kinderen die langdurig afwezig zijn op school door ziekte, ongeval, handicap oid online les kunnen volgen met hun klasgenootjes) een Windows laptop maar hij is er geen fan van (niet van Windows, noch van een Windows laptop) en gebruikt nu vooral mijn MBP voor zijn schoolwerk.

Bijdrager
    nieuwsgroepen

Voor het serieuzere werk ga je wel tegen beperkingen aanlopen. Zelf heb ik een iMac staan met een core to duo en die heb ik in de eerste corona golf voor mijn kinderen opgetuigd zodat ze via Facebook contact konden onderhouden met hun klasgenootjes. Na een paar weken stond de computer onder de tafel met het scherm naar de muur omdat het allemaal stroperig of niet lekker werkte. Ik zou eerst de programma’s die je zoon gebruikt eens proberen op de macbook, werkt het soepel is het een leuke deal, werkt het niet lekker dan geeft dat alleen maar frustratie en zal hij weer naar de MBP van papa grijpen.

Arjan

Bijdrager
    ifamily

<p class=”cite”>nieuwsgroepen op 31 oktober 2020 om 18:56</p>
    Voor het serieuzere werk ga je wel tegen beperkingen aanlopen. Zelf heb ik een iMac staan met een core to duo en die heb ik in de eerste corona golf voor mijn kinderen opgetuigd zodat ze via Facebook contact konden onderhouden met hun klasgenootjes. Na een paar weken stond de computer onder de tafel met het scherm naar de muur omdat het allemaal stroperig of niet lekker werkte. Ik zou eerst de programma’s die je zoon gebruikt eens proberen op de macbook, werkt het soepel is het een leuke deal, werkt het niet lekker dan geeft dat alleen maar frustratie en zal hij weer naar de MBP van papa grijpen.

Arjan

goed idee

Bijdrager
    ifamily

goed idee

Bijdrager
    Geldersscheepje

Het is een beetje vloeken in de kerk maar je kunt ook een chromebook van die oude machines maken. Het werkt verrassend goed..

@ifamilie lijkt me prijzig. Voor minder kun je een macbook air scoren op Ebay, heb je denk ik meer aan.

Bijdrager
    computer space

<p class=”cite”>Geldersscheepje op 31 oktober 2020 om 19:18</p>
    Het is een beetje vloeken in de kerk maar je kunt ook een chromebook van die oude machines maken. Het werkt verrassend goed..

@ifamilie lijkt me prijzig. Voor minder kun je een macbook air scoren op Ebay, heb je denk ik meer aan.

eerste generatie MBA is niet veel beter, misschien zelfs trager. Scherm is ook bagger in eerste MBA’s

Bijdrager
    MegaChriz

Ik heb dit type MacBook, met SSD en 8 GB werkgeheugen. Voor heel veel dingen werkt het nog prima: internet, muziek luisteren, tekst verwerken, licht programmeerwerk, Blender 3D (modellen maken gaat prima, renderen duurt wel erg lang). Voor YouTube gebruik wel liever een ander apparaat omdat ik soms de fans hoor op deze Mac.

Video-calls gaat ook, alleen bij sommige programma’s voor video-calls hoor je wel de fans blazen. Bij Zoom valt het mee. Microsoft Teams heb ik niet geprobeerd. Een video-call in de browser werkt minder prettig: de fans zijn dan een stuk luider.

Ik gebruik deze Mac ook voor webontwikkeling, met een lokale webserver. De websites die ik lokaal ontwikkel zijn in de loop der jaren wel zwaarder geworden en ik vind de laptop hedendaags te langzaam voor deze sites. Ik ben daarom aan het kijken naar een nieuwe Mac.

Ik ervaar geen problemen met fotobewerking en vectorbewerking in de programma’s van Affinity. Maar ik werk dan ook niet met grote bestanden in deze programma’s.

Ik speel ook af en toe een game op deze Mac, veelal oudere games of minder processorintensieve games. Adventuregames zoals Deponia en Gabriel Knight doen het prima (Gabriel Knight op de laagste grafische instellingen).

Inderdaad kan deze Mac officieel niet verder dan El Capitan. Ik heb gelezen dat het via een omweg wel mogelijk is om er een nieuwer OS op te zetten. Het is wel handig om zo’n upgrade eerst uit te proberen op een andere schijf. Er is namelijk geen garantie dat alle programma’s feilloos blijven werken.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door MegaChriz. Reden: Witruimte tussen alinea's plaatsen
    Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik heb geen specifieke kennis van dat model, maar ik zou zelf geen geld uitgeven aan een computer van 11 jaar oud. Computers van die leeftijd zijn afgeschreven en verouderd. Je gaat vroeg of laat dingen tegenkomen die niet meer werken.

Als je hem gratis kan krijgen prima, anders niet.  Uiteraard slechts mijn mening, niet iedereen hoeft het daar mee eens zijn.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.