28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    jaapoost

MacBook Pro 2.6 of 2.7?

Beste OMT-ers,

Gisteren heb ik geprobeerd wat research te doen naar welke MBP ik zou aanschaffen. In de winkel had de verkoper echter zo’n beperkte kennis dat ik hier mijn keuze niet op ga baseren.

Wanneer ik de 2.6 upgrade naar 512mb opslag verschilt hij alleen nog op de 2.6 processor (.1) verschil en de grafische kaart (450 ipv 455).
    Als ik kijk naar de prestaties op Geekbench vallen deze nog enorm tegen, echter las ik ook weer dat mensen verwachten dat de Geekbench software nog geupdate moet worden om de nieuwe modellen daadwerkelijk goed te kunnen testen.

Daarbij vind ik het nadelig dat de huidige line-up max 16gb RAM heeft. Ik had juist gehoopt hier wat meer op uit te breiden aangezien ik vaak een VM op de achtergrond heb meedraaien.

Als huidige laptop heb ik nu een 15-inch Retina, Mid 2014, 2,5 GHz Intel Core i7.

Hopelijk kunnen jullie mij wél adviseren.

Dank, vriendelijke groet,

Jaap

Bijdrager
    digilb

Wat wil je doen met een nieuwe MBP, wat je niet met je huidige MBP kan?
    En ik neem aan dat huidige MBP al een SSD heeft en je het RAM niet kunt upgraden?
    Kortom: tenzij je echt grootse dingen wil doen, is mijn advies: niks doen. Wachten. In 2018 weer ‘ns kijken. Of 2019.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  digilb.

Bijdrager
    jaapoost

Ik gebruik mijn MBP dagelijks voor werk.

Voornamelijk web development. Veel zware programma’s open.

Voor mij is een snel-werkende laptop veel waard. + de restwaarde van een MBP van 2 jaar is hoog genoeg om vaak te vernieuwen. Dus ik koop meestal iedere 2 jaar een nieuwe.

Bijdrager
    Montagekid

Kijk hier is naar. Goeie benchmark voor het zware werk:

http://barefeats.com/rmbp13v15.html

Succes!

Moderator
    Mac Daddy

Tussen de 2.6 en 2.7 zit een minimaal, maar ook echt minimaal verschil. Het zijn beide i7 Skylake processors. Je hebt nu al een 2.5 i7 en dat is een Ivybridge toch? Zit er nog meer verschil tussen de generaties processors? Ik weet het zo niet uit mijn hoofd.

Je zegt dat je vaak meerdere programma’s tegelijk open hebt staan, dus wil je vooral een multicore (hyperthreading) processor en veel RAM. Je hebt nu al 16GB ram denk ik?
    Dus als je merkt dat je processors nu een bottle neck is, dan zou een nieuwe MBP je een klein beetje winst daarin kunnen opleveren. Meer RAM helaas niet. Het snellere SSD geheugen zou ook winst kunnen zijn, maar vooral met opslaan en dergelijke en dat zijn dingen die je vooral zou merken als je met zware bestanden werkt. (video en foto)

Ik snap je verhaal over inruilen, maar de vraag is hoeveel snelheidswinst je met deze nieuwe MBP gaat krijgen. Ik zou een jaar wachten en dan hopen dat 32GB RAM wel mogelijk is en intussen USB-C ook meer mainstream is dan nu.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Mac Daddy.

Bijdrager
    digilb

Ik kreeg net een mail van Apple dat er vrijdag 25 november veel aanbiedingen zullen zijn. Maar of daar ook de nieuwe MBP bij zal zitten?
    Dan nog: de snelheidswinst t.o.v. een 2004 MBP zal verwaarloosbaar klein zijn. Ik zou wachten tot er 32GB in een MBP kan, en dan zal ook de vooruitgang van de CPU t.o.v. je huidige wat beter merkbaar zijn.

Bijdrager
    jaapoost

Hmm,

Ik begin nu toch een beetje te twijfelen om het te doen inderdaad.
    Ben meestal wel makkelijk met verkopen/vernieuwen, maar als de verschillen zo minimaal zijn en ik wel aan het dongel-feest moet gaan beginnen + 2 extra adapters etc…

@digilb ik stuitte zojuist op black friday van Central Point. Die prijzen zijn erg interessant…

Bijdrager
    jaapoost

Thanks @montagekid

Moderator
    Mac Daddy

Als deze MBP je 32GB DDR4 RAM had gegeven, dan had ik het in jouw geval gedaan. Maar alleen de processor die een klein beetje sneller is. Je betaalt nu voornamelijk voor de touch bar, grotere trackpad en dergelijke. Volgend jaar zit dat er allemaal nog steeds in, maar zit er hopelijk meer snelheidswinst in.

Bijdrager
    Montagekid

Het fijne zit volgens mij in de super snelle SSD.

Bijdrager
    digilb

Schijnt dat je nauwelijks het verschil tussen SSD’s onderling kunt merken. Natuurlijk wel tussen harddisks en SSD’s, maar daarbinnen eigenlijk weer niet. En had de MBP 2004 niet ook al een PCI-E SSD?

Bijdrager
    digilb

In een ver verleden ooit gelezen dat je ‘een snellere computer’ pas als sneller ervaart als de snelheidswinst tenminste 15% is. Geen idee of het ook echt zo is, maar het is wel bij me blijven hangen.
    Vroeger was na 2-3 jaar een nieuwe computer echt wel 15% sneller dan wat je had. Maar nu?
    En hoe vaak zit je nu tegen het maximale van je computer aan, waardoor snelheidswinst echt een verschil maakt?

Bijdrager
    Tykoen

Ik heb gehoord dat er ze met verschillende testen de 16 Gig niet vol wisten te krijgen. Dus zou met niet teveel aantrekken van die 16 Gigabyte Geheugen. Apple zou toch niet zomaar die beslissing nemen toch? Het zijn waarschijnlijk nu andere dingen die belangrijk zijn zoals de GPU?

Moderator
    Mac Daddy

Die beslissing is niet zomaar genomen, maar het had zeker wel gekund.
    De keuze voor de beperking is batterijverbruik. Maar daarentegen heeft Apple wel de MacBook dunner gemaakt en dus zorgt dat voor minder batterijcapaciteit. Dus als ie net zo dik was als de 2015 MBP was 32GB RAM ook niet zo’n probleem geweest. Daarnaast heeft Apple gekozen voor LP-DDR3, omdat ie geen LP-DDR4 RAM ondersteunt Gewoon DDR4 RAM wordt wel ondersteund, maar dat pas niet in de dunne behuizing van de nieuwe MacBook Pro.

Kortom, omdat Apple zo graag de MacBook Pro dunner wilde maken, past er niet meer dan 16GB in. Je kan je dus afvragen waarom deze Pro heet, want ze kiezen voor dunner i.p.v. sterkere hardware.

Apple zelf zegt ook dat ze niet bij Kabylake, maar pas bij de opvolger daarvan 32GB RAM kunnen gebruiken. Ik mag hopen dat Apple van die keuze afstapt en de volgende MBP weer iets dikker maakt voor normaal DDR4 RAM en een sterkere accu.

Bijdrager
    Shmoo

Voornamelijk web development. Veel zware programma’s open.

Wat zijn dan in godsnaam die zware programma’s waar jij het over hebt?

Ik doe die soort werkzaamheden op een 2014 Mac mini 2.6GHz dual core i5, 16GB RAM <– wat eigenlijk 8GB had moeten zijn maar ik heb mij verkocht. En er zit ook nog een standaard 1TB HD, nog niet eens een SSD.

Nooit problemen gehad en de dag dat ik meer dan 12GB aan RAM gebruik moet nog steeds komen.

Bijdrager
    Zwollywood

De 2.6 heeft 6 mb L3-cache en de 2.7 en 2.9 hebben 8mb. Ik heb hier ook een beetje onderzoek naar gedaan en dat prestatieverschil was nauwelijks een procent.

Bijdrager
    jaapoost

@shmoo, meerdere VM’s, photoshop, illustrator etc.
    Mijn manier van werken is niet echt programma’s afsluiten (lekker chaotisch), dus heb altijd een hoop tegelijk draaien.

Bijdrager
    Hansi2124

Is het bekend of je zelf de SSD van 256GB in de 2.6 kan opwaarderen naar bijv. 512GB? Of is dat onmogelijk, omdat deze door Apple is vastgezet?

Moderator
    Mac Daddy

Heb het ergens voorbij zien komen dat de SSD inderdaad is gesoldeerd aan het moederbord. Was dat in de vorige generatie niet ook al zo?
    iFixit teardown

Opgezocht
    Bij de vorige zat ram en ssd blijkbaar op een los m.2 achtig stickje
    Teardown MBP 2015

Bijdrager
    Hansi2124

Dat wordt om die reden dan al geen 2.6
    De interne HD van mijn MBP 2011 heeft nu 374 GB gebruikt. Dat wordt in de loop der tijd natuurlijk alleen maar meer….

Moderator
    Mac Daddy

Je zou natuurlijk dingen elders kunnen opslaan, maar dan nog is dat geen argument om niet voor de 2.6 te kiezen. Je kan ook voor de 2.6 gaan met een 512GB of 1TB erin. Met 512GB is ie nog net iets goedkoper dan de 2.7GB. Aantrekkelijk is het niet.

Het zijn wel dit soort dingen waardoor ik Apple echt minder aantrekkelijk vindt. En dan vooral de prijzen voor zo’n aanpassing. Van 256GB naar 512GB kost je 240 euro extra. Ik zag toevallig vandaag een M.2 SSD van 512GB voor net iets onder de 100 euro met leessnelheid van 2400MB/s en schrijven van 1000MB/s. En van een merk wat goed SSD’s maakt. Ik snap dat je bij Apple voor wat manuren moet betalen, maar dan nog is zo’n upgrade belachelijk duur.

Dat hebben ze altijd zo gedaan, maar vroeger kon je zelf ook nog een boel upgraden als je wilde. Nu moet je wel direct goed kiezen en moet je ook die bedragen betalen. HDD’s SSD’s en RAM zijn allemaal dingen die in de loop der tijd in prijs verlagen. DDR4 RAM was prijzig toen het net nieuw was, maar inmiddels net zo betaalbaar als DDR3. Een SSD van 128GB was een aantal jaar terug net zo duur als 4TB aan HDD opslag. Maar ook dat is verleden tijd. En toch blijft Apple ieder jaar net zulke hoge bedragen vragen voor RAM en opslag.

Bijdrager
    Hansi2124
    Mac op 23 november 2016

Je zou natuurlijk dingen elders kunnen opslaan, maar dan nog is dat geen argument om niet voor de 2.6 te kiezen. Je kan ook voor de 2.6 gaan met een 512GB of 1TB erin. Met 512GB is ie nog net iets goedkoper dan de 2.7GB. Aantrekkelijk is het niet.

Het scheelt ongeveer met flashopslag 512 i.p.v. 256 €245 ten opzichte van de 2.7, dus best wel een aardig bedrag.

Moderator
    Mac Daddy

Klopt. Maar voor dat extra bedrag heb je dan wel die ene 100 MHz meer en een ietsie pietsie sterkere GPU.;) Ik geef toe, het zijn geen sterke punten om dat extra bedrag neer te tellen, maar het is iets.

Maar goed. Over het algemeen vind ik deze nieuwe MacBook Pro’s maar niets. Ze innoveren in het dunner en lichter maken, terwijl extra batterij en 32GB RAM (en DDR4) niet zijn meegenomen in deze generatie. En dat noem je dan een Pro machine. De Pro wil toch juist dat kleine beetje extra kracht in zijn apparaat? Die Touch Bar is leuk en wordt wellicht een heel bruikbaar MacBook onderdeel, maar in deze generatie betaal je ook duidelijk voor die features. Dunner, lichter, groter trackpad en touch Bar.

Ik wil binnenkort ook weer een notebook hebben en ik denk dat ik voor een tweedehands MacBook Pro ga, maar als Apple zo doorgaat wordt dat mijn laatste OS X machine, denk ik.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik denk niet dat Apple de volgende generatie MBP weer dikker gaat maken. Sommige ‘innovaties’ willen ze nog weleens deels terugdraaien, maar in dit geval zal het zo’n enorme ego-dreun zijn dat ze dat niet zullen overwegen… Het zou mij verbazen in ieder geval.
    Maar ja, Trump is ook de nieuwe president van USA, dus je weet het maar nooit;!

Bijdrager
    Dixie

Ik ben voor de instap 2,6 gegaan met 512 opslag, maar ik kom van een MacBook air uit 2010, dus dat is een hele andere situatie.

Bijdrager
    jaapoost

Dank voor jullie reacties. Ga de 2.7 kopen en zie volgend jaar wel weer wat d’r gebeurd.

Groet!

Bijdrager
    iep

Het upgraden van de CPU is sterk af te raden want de upgrade biedt je bar weinig extra performance voor het geld wat je hiervoor neer moet tellen. 5% winst is al aan de hoge kant en je hebt beduidend minder accuduur (heel simpel gezegd: je hebt nagenoeg dezelfde power tegen een hogere prijs en een lagere accuduur). Ontwikkeling van CPU’s op gebied van performance staat al een paar jaar nagenoeg stil; het enige wat nog een beetje ontwikkeld wordt is de GPU maar aangezien je het model met de aparte videokaart kiest is dat aspect ook al niet meer van belang (wanneer er power nodig is pakt hij namelijk de AMD en niet die in de Intel CPU). Bespaar je dit geld en steek dat liever in geheugen, de ssd of de videokaart want dat zijn wel componenten waar je veel winst kunt behalen. Een CPU upgrade anno 2016 is echt geldklopperij, dat loont zich totaal niet meer.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  iep.
28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.