13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    jochems

Macbook pro 17" opstart problemen

Hallo allemaal

Gisteren heb ik een 17″ MBP (A1229) gekocht via marktplaats. Het was bij de aankoop bekend dat er wat opstartproblemen waren, maar hij deed het uiteindelijk wel. Het zal niks zijn wat we niet kunnen oplossen dacht ik. Toch ben ik gisteren tot half 3 snachts bezig geweest het ding goed aan de praat te krijgen.

Wat is het probleem: Ik zet hem aan, hoor de chime, krijg het apple logo en daarna blijft een grijs wieltje alsmaar draaien, heb hem een uur laten staan maar hij bleef bezig. Daarnaast draaien de fans constant op volle toeren.

Ik heb al verscheidene dingen geprobeerd. Op Reset van V- en PRAM, SMC reset, booten in verbose mode (wat heel langzaam maar gestaag wel door lijkt te lopen). Toen besefte ik me dat ik nog een opstart schijf van mijn andere macbook 15″ heb (zelfde type) met daarop 10.5. Die heb ik erin gedaan en daar kan ie wel vanaf booten, maar ik mag eerst een kleine 10min naar het grijze scherm kijken, daarna een dikke 5 minuten naar een blauw scherm en dan komt er een taalkeuze zoals we die kennen. Het is me daarna gelukt om osx te installeren, maar het opstarten duurt daarbij ook tergend lang.
    Ik heb ook geprobeerd om 10.8 via een usb stick te installeren, maar als ik via ALT opstart en de usb kies dan krijg ik weer hetzelfde verhaal als hierboven. Grijs scherm, met apple logo en een forever spinning wheel.

Ik ga dalijk een proberen om het geheugen uit m’n eigen laptop te plaatsen. Ik denk niet dat het dat is, maar dan kunnen we dat iig doorstrepen:p
    Edit: Geheugen omgewisseld, maar lost niks op. Heb hem nu een kleine 10min geleden geboot met een 10.8 installdisc, maar heb nog steeds een grijs scherm met draaiend wieltje.

Wat me trouwens opviel toen ik de laptop ophaalde was dat hij bij het opstarten een minuut of 5 bezig was met “iets” en de tijd was terug gezet naar 2008.

Wie heeft nog meer opties?

Bijdrager
    Mister Blobby

Parameter RAM al gezapt?
    Toets meteen na de gong: Command+Optie+P+R
    In theorie zou er dit moeten gebeuren:
    Meteen erna hoor je weer een gong in een ander volume en de waarden in het parameter RAM zijn naar standaard waardes teruggezet.

Overigens denk ik dat het een hardware probleem is. Bijvoorbeeld een defecte netwerkkaart waarbij ondanks het defect toch via IP verbinding wordt geprobeerd te maken, waardoor de mac in een wachtlus komt totdat er een IP wordt afgegeven.

Zaak is het te controleren of de hardware wel juist functioneert.

Doe daarom de Apple Hardware Test: http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=nl_NL

Ik denk dat de AHT afhankelijk is van de hardware. Probeer de oorspronkelijk documentatie te downloaden (en mogelijk de oorspronkelijke software te installeren waarmee de Mac werd geleverd).

Bijdrager
    jochems

Jup, dat waren de eerste dingen die ik heb geprobeerd.

Bijdrager
    Mister Blobby

Wat toegevoegd in vorige posting. Doe de AHT

Bijdrager
    Ree

Ik had met mijn A1229 een defecte firewire chip en dat zorgde ook voor enorm lange opstarttijden. Ik heb toen de firewire family kernel extension weggegooid en het opstarten was weer onder de minuut.

Ik zeg niet dat dit bij jou ook het probleem is, maar mocht je er achter komen dat een bepaald stukje hardware niet meer werkt en daardoor voor opstart problemen zorgt, dan weet je dat daar wat aan te doen is:)

Succes!

Bijdrager
    jochems

thanks voor jullie reacties! Ben inmiddels zover dat het grijze scherm onder de minuut zit bij een installatie van 10.5. Echter blijft hij nu erg lang hangen bij het blauwe scherm. Heb hem net even een paar keer gereboot en elke keer geklokt op ong 5m:40s.

Ik kan echter die AHT niet vinden op de 2de schijf van osx. Heet dat misschien anders of zit dat als onderdeel onder een bepaald pakket?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een grijs scherm van onder de minuut is meestal geen probleem. Hangen op het blauwe scherm betekent meestal dat een proces dat opstart kuren vertoond. Dit kan dan de Finder zijn. Zie je de desktop verschijnen met de nodige icons? Dan is de Finder opgestart. Kijk eens in je log-in lijst van je account wat er eventueel mee opgestart wordt aan processen. Start eens op in safe-mode. Als het blauwe scherm dan niet hangt dan is er een user proces dat voor de vertraging zorgt. Werk even in safe mode om te kijken of je b.v. de strandbal cursor krijgt en start daarna gewoon op.

Ik heb begrepen dat er nu een andere interne schijf in zit en dat daar inmiddels een clean instal op is uitgevoerd? (Een clean instal moet je sowieso doen om de Mac voor jou naam en wachtwoord te configureren.)

Bijdrager
    jochems

Het lijkt de goede kant op te gaan:) opstarten gaat nu redelijk vlot (tegen de 2 minuten aan) echter lijkt hij nu erg lang met iets bezig te zijn zodra alles is opgestart. Ik kan dan de muis bewegen, maar niks is klikbaar. Dit duurt een minuut of 5. Lijkt alsof het probleem zicht steeds verplaats. Gelukkig wel de goede kant op:)

@Hendrik
    izerbroot: Safe-mode was een goeie, daar starte ie met inmiddels 10.6 eigenlijk heel snel op, daarna weer gewoon opgestart en toen kreeg ik bovenstaand probleem.

Ik ben nu via de app-store 10.8 aan het installeren en hopelijk is daarmee dit probleem opgelost, maar nu ben ik nog wel steeds nieuwsgierig wat nu de oorzaak was.

Super bedankt voor jullie reacties!:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoor je het opstart geluid? En start je momenteel op zonder externe drives e.d.? Als er momenteel alleen maar Apple software op staat (dus verder niets geïnstalleerd) dan moet een Mac snel opstarten (2 minuten is eigenlijk te veel dan). Als je 5 minuten zit te wachten totdat je kunt klikken is dat dan het blauwe scherm nadat de Finder is opgestart? En zie je dan ook de strandbal cursor?

Als je opstart in safe-mode dan worden o.a. bepaalde kernel_extensies niet ingeladen. Je hebt dan een kaal systeem waar je niet zo veel mee kunt doen.
    Als er verder niets bijzonders in de log-in lijst van je account staat (afgezien dan van Apple items) en het gaat snel in safe-mode dan kan dit dus komen doordat die extensies niet actief zijn. Deze extensies werken vaak samen met bepaalde hardware componenten dus start je dan gewoon op waardoor deze componenten gebruikt worden en het gaat dan traag dan kan er dus een hardware probleem zijn.

Bijdrager
    jochems

Opstart geluid hoor ik en boot hem zonder externe drives.

Ik heb net de AHT uitgevoerd en er kwam een fout uit:
    4sns/1/40000000: Th2h-128.000

Dit zou iets te doen hebben met de temperatuur en de fans die constant op volle toeren draaien. Kan het alleen niet verklaren waarom dit een oorzaak van het lange opstarten zou kunnen zijn.

http://www.ifixit.com/Answers/View/35493/Fan+constantly+on+at+6000RPM+all+the+time

Booten in safemode gaat prima, alsof er niks aan de hand is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Eigenlijk is het andersom: nadat het OS klaar is met opstarten worden de fans door het OS geregeld. Het OS leest de temperatuur sensors en aan de hand daarvan wordt het aantal toeren geregeld voor de fans. Als nu om wat voor reden dan ook het opstarten te lang duurt gaan de fans vanzelf op volle toeren draaien om de Mac zo koel mogelijk te houden. Het zelfde gebeurt als er een sensor stuk is of als de SMC van slag is en ge-reset moet worden. Maar dat laatste heb je al gedaan (een tweede poging kan natuurlijk geen kwaad).

Als er echter een sensor stuk zou zijn, zou na een safe-boot de fan dus ook hard moeten draaien. En ik weet niet in hoeverre een kapotte sensor het opstarten kan vertragen.

De in jou link genoemde “smcFanControl.app” is natuurlijk geen oplossing. Het verdoezeld misschien het probleem maar is onder normale omstandigheden totaal niet nodig. Bovendien doet deze app pas iets nadat alles is opgestart en daar zit nog steeds jou probleem.

Bijdrager
    jochems

Dat die app niet werkte kwam ik ook achter toen ik ff verder las… iets te enthousiast geweest:p

Momenteel ligt het even stil want krijg nu helemaal geen beeld meer:( Morgen ff samen met m’n broer klussen, die heeft wat meer verstand van hardware e.d.

Begin een beetje te vrezen dat ik een brick van 275 heb gekocht:( maja, ff afwachten maar.
    Thanks voor alle hulp iig!

Bijdrager
    jochems

Ik heb de Macbook weer terug met een nieuwe GPU:) Helaas nog steeds dezelfde vage problemen als eerst.

Ik was nu zover dat 10.6 netjes geïnstalleerd stond en 10.7 wilde gaan installeren via de appstore. Maar hij staat nu al een uur op een grijs scherm met een appletje en een loadingwieltje te draaien.

Overigens heb ik geen last meer van waanzinning hard draaiende ventilatoren.

Ik ben nu met Lingon aan het kijken of ik bepaalde services kan uitschakelen maar ben bang dat het niet gaat helpen…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.