8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Blaugrana

Macbook pro 16inch met LG ultrafine 5k

Hallo,

Ik gebruik nu een macbook pro 16inch in combinatie met het LG ultrafine 5k display, maar telkens wanneer ik de laptop gesloten op het scherm aansluit met de usb-c kabel, wordt het scherm niet automatische geactiveerd. Ik moet dan eerst de laptop even openen en uit standby halen en dan pas de monitor aansluiten…

Iemand een idee?

Wat ook vervelend is, wanneer ik de monitor dan terug loskoppel en op de macbook wil verder werken, moet ik die vensters weer gaan resizen naar hoe ik het op de macbook wil…

Bijdrager
    Wilbert

Ik hoopte dat dit issue opgelost zou zijn in de laatste Catalina update maar helaas. Mijn probleem is dat wanneer mijn 16 inch uit slaap ontwaakt, hij wel herkent dat er een scherm aan hangt, en dat ook als primair scherm gebruikt, maar dat het scherm zelf niet ontwaakt en op zwart blijft. Een zoekopdracht leert dat ik niet de enige ben die hier last van heeft.

Bijdrager
    Blaugrana

Wat ik ook merk is dat de macbook regelmatig heel warm wordt en je de fan hoort draaien, wat nooit gebeurt wanneer ik de macbook afzonderlijk gebruikt…

Bijdrager
    Tegenwind

Betreft het scherm dat niet ontwaakt kan ik je helaas geen antwoord voorzien.
    Betreft de laptop die warmer wordt en mogelijk gaat blazen; dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat voor een extern scherm altijd de ‘dedicated’ GPU gebruikt welke meer stroom verbruikt en warmte genereert dan de geïntegreerde, zeker met een 5K scherm.

Wat je hiervoor misschien kunt doen om het te verminderen is het programma Macs Fan Control installeren en de controle hierover in eigen hand te nemen. Hoe het op de Pro 16-inch gaat weet ik niet, maar op de 13-inch met quadcore die ik heb slaan ze standaard überhaupt niet aan tot meer dan 70C. Hierdoor krijg je dus temperatuurschommelingen met bijbehorend variërend ventilatorlawaai.

Ik gebruik hierbij zelf bijvoorbeeld de ‘CPU Proximity’ als leidend voorwerp, met minimale temperatuur waarop de snelheid toeneemt 48C en maximaal 68C. Dit is een stuk agressiever dan de standaard instelling, maar zorgt wel voor een gelijkmatiger ventilatorgeluid wat minder irriteert en een koelere laptop.
    Je kunt hier zelf een beetje mee spelen om een voor jouw laptop geschikte instelling te vinden. Mocht je ook de ‘CPU Proximity’ gebruiken doe dan wel een aantal testjes met hoge belasting om te checken of de ‘CPU core’ temperatuur niet boven de 100C uitkomt voordat de ventilatoren goed en wel aanslaan.

Bijdrager
    Easy C
    Bijdrager
    Tomac5

Begreep van onze systeembeheerder dat Catalina op dit moment nog geen reden is om te upgraden…

Bijdrager
    Wilbert

Sowieso maar als je een 16 inch MacBook Pro koopt heb je weinig keus.

Bijdrager
    tomc

@Tegenwind Ja ga vooral met je koeling knoeien! Zeker als je er een 5k scherm aan hangt.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.