13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    appleimacg5

MacBook Pro 16 inch wordt te warm?

Beste mensen,

ik heb een MacBook Pro 16 inch. Mij valt erg op dat hij zo snel warm wordt ook bij dingen waar niet echt veel gevraagd wordt.

Is er een manier om er achter te komen qua diagnose of dit normaal is wat ik ervaar? De machine is juist gekocht met goede extra specs om zware taken aan te kunnen. Tot nu toe doe ik dat helemaal niet maar hij wordt gloeiend heet.

Als voorbeeld in Ableton Live (muziekprogramma) draai ik 3 midikamalen en 1 audiokanaal bijvoorbeeld waarin ik wat drumsamples gebruik. Dat is al reden om de temperatuur op te laten lopen van de CPU tot ruim 80 graden.

Kan iemand me verwijzen naar een goed diagnoseprogramma of een website waar ik kan lezen of het normaal is wat ik ervaar? Ik heb heel heel eel laptops van Apple gehad en nog nooit zo ervaren. Misschien is het juist logisch van de i9  processor? Hoor GRAAG

Specs toegevoegd in schermfoto.

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken geleden door appleimacg5.
    Sleutelbeheerder
    Night

De i9 is sowieso al een energievreter met een behoorlijke TDP. Apple heeft hier wel een nieuw thermisch ontwerp op toegepast, maar nog altijd zal deze chip behoorlijk wat warmte produceren. Wat vervelender is, is dat zo gauw de chip te heet wordt, ook de snelheid ervan (automatisch) gaat afnemen. Overigens is 80°C niet bijzonder hoor. Pas bij 90°C zullen de ventilatoren echt aan het werk gaan, waarbij je ze pas voorbij de 95°C echt zult gaan horen. Als dat bij jou anders is, is het misschien verstandig om toch eens bij de Genius Desk langs te gaan. Ik zie bovendien dat je de 5500M videokaart hebt. Dat is de zwaarste kaart die in deze laptop te verkrijgen is. Ook deze kaart zal de nodige warmte produceren.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Sowieso even Activity Monitor erbij houden. Wie weet is het wel een browser die zich verslikt, of een of ander index-ding. Gebeurt steeds vaker.

Bijdrager
    computer space

Temperatuur processor is niet zo interessant, die is bij een muggenscheet al 80°, en dat is niet erg. Wel belangrijk dat je behuizing niet te heet wordt. Meet die eens. Zou niet meer dan 40° moeten zijn.

Bijdrager
    appleimacg5

Dank. De activiteitenweergave is idd iets wat ik bekijk. De CPU wordt maar voor paar procent gebruikt. Toch heel snel warm dus.

Ik heb wat info gezocht online en ik lees dat de 16 inch modellen een nieuwe structuur hebben qua interne bouw. Het warm worden is iets wat snel gebeurt. Ik heb jaar geleden natuurlijk allerlei reviews gelezen. Alles leek toen enorm positief. Het warm worden is toen nergens als issue gezien door mij. Maar blijkbaar is het soort van inherent aan de keuzes die er gemaakt zijn qua internal design.

Hoe kan je de behuizing meten qua temperatuur?

Bijdrager
    Buzz

Ik heb vrijwel dezelfde MacBook Pro 16″, alleen met wat minder geheugen en videogeheugen, maar ik heb hier geen last van. De behuizing van deze machine wordt in mijn ervaring juist veel minder snel warm dan voorgaande generaties die ik heb gebruikt. Ik doe er regelmatig 3D rendering en langdurige wetenschappelijke rekentaken mee. Dan gaat de ventilator natuurlijk aan, maar ook dan is de behuizing nog prima vast te houden. Zou het kunnen dat de koelventilatoren door stof minder effectief werken? Daar had ik bij mijn voorgaande 15″ last van, maar pas toen hij een jaar of 4 oud was.

Bijdrager
    appleimacg5

De behuizing wordt alleen warm tussen de touchbar en het scherm.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door appleimacg5.
    Bijdrager
    feek

Heb je ook USB poorten in gebruik? Want die locatie lijkt  me ook gerelateerd aan de USB connector.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Wat is ‘de toucher’..? Maar vooral: heb je het nou alleen over de CPU temperatuur (80 graden=volkomen normaal) of is er meer aan de hand? Kun je de behuizing overal normaal aanraken, zijn de fans bij gewoon gebruik stil? Zo ja -> niks aan de hand.

Bijdrager
    appleimacg5

ik bedoelde de touchbar. Dus tussen de touchbar en het scherm wordt het erg warm.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Ah.. Dat zit over de hele lengte een ventilatie-opening waar warme lucht uitkomt, ook volkomen normaal 😉.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>feek op 8 november 2020 om 20:19</p>
    Heb je ook USB poorten in gebruik? Want die locatie lijkt  me ook gerelateerd aan de USB connector.

De USB poorten zijn geen warmtebron op zich. Wel soms het apparaat wat er op aangesloten is.

En wordt een USB poort 80° dan ben je nog maar een minuut van een rookpluimpje verwijderd.

Bijdrager
    appleimacg5

Klinkt als “het is normaal”.  In ieder geval dank voor de reacties. Is op zich geruststellend uiteraard.
    alleen wel vreemd dat de MacBooks die ik in verleden gehad heb nooit zo’n gedrag vertoonden.

Ik heb een MacBook 12 inch van 5 jaar oud nog steeds in gebruik.  Die kan natuurlijk veel minder aan qua gebruik van intensieve taken. Maar als ik dezelfde minimale taken doe die ik op mijn mega prijzige 16 inch doe met die 12 inch dan is dat voor die 12 inch helemaal geen enkelE reden tot zo’n warmte productie.

vandaar ook het idee dat er misschien toch iets niet klopte.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.