14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    poldeleeuw

Macbook Pro 15" zwart beeld

Hallo,

Onlangs kreeg ik van een kennis zijn Macbook pro 15″ uit het jaar 2007. Het systeem kan je aanzetten maar dan blijft het scherm zwart en er is ook geen beweging op de HDD. Ook het lichtje op de powerknop brandt niet. Het enige lichtje wat pinkt is dat op de knop om het scherm te ontgrendelen. Dat pinkt hard als het scherm toe is, en minder hard als het scherm open is.

Ik heb al een extern scherm aangesloten maar ook dan krijg ik geen beeld. IS deze laptop nog te repareren of is deze klaar voor het containerpark? Ik heb al geprobeerd om de laptop te openen maar ik heb niet de juiste gereedschap daarvoor.

Het gaat om dit toestel: Apple MacBook Pro “Core 2 Duo” 2.2 15″ (SR) – A1226

Ik heb geen garantiebonnen of facturen in mijn bezit.

Alvast bedankt voor tips of voor andere reacties.

Bijdrager
    IGBA

Garantie is al ruimschoots verlopen. En het gratis herstelprogramma voor dit type Macbooks inmiddels ook:
    http://support.apple.com/kb/TS2377?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    GrannySmith
    poldeleeuw op 24 juli 2013

IS deze laptop nog te repareren of is deze klaar voor het containerpark?

Alles is te repareren; zelfs hunebedden.

Maar tegen welke prijs?

En hij is dus zes jaar oud, repareren via een APR wordt dan wellicht niet gemakkelijk door schaarse onderdelen.

Bijdrager
    stel maar

Bij de powerknop zit ook geen lichtje. Maar dit staat in de service manual

If the computer detects no SDRAM (Synchronous Dynamic Random Access Memory—also referred to as RAM), or the RAM installed does not meet the appropriate specifications, the screen will remain black but the power LED on the front of the computer will blink once per second to signal the error. This error condition may be due to physically damaged RAM, the incorrect type of RAM, or not having any RAM installed.

Een SMC reset kan je ook nog altijd proberen.
    1. If the computer is on, turn it off.
    2. Disconnect the power adapter and remove the main battery.
    3. Hold the power button down for five seconds, then release.
    4. Install the main battery and connect the power adapter.
    5. Press the power button to restart the computer.

Maar je mag hem ook naar mij brengen ipv. het containerpark.

Bijdrager
    johnkeates

Wat is “pinkt”?

De A1226 die je beschrijft heeft waarschijnlijk een defect moederbord, met een losgelaten GPU.
    Repareren is mogelijk, maar geen garantie voor een goede werking in de toekomst. Vervangen dus.

Bijdrager
    poldeleeuw

Wat is “pinkt”?

Met pinkt bedoel ik knippert/knipperen

Die smc reset levert niks op. Moet je daarna normaal terug beeld hebben?

Bijdrager
    stel maar

Met de SMC reset, reset je de power management. En heeft dus ook te maken met de power button en de beeldschermschakelaar. Het was het proberen waard. Ze geven aan als het niet lukt dat een NVRAM nog kan, maar dat zal niet werken gezien je niet eens een startup sound hoort.
    Hoe snel knippert de LED ongeveer per sec?
    Want RAM problemen lijkt mij onwaarschijnlijk eigenlijk. Maar dat was het enigste wat in de service manual stond over een de knipperende led.

Problemen met de GPU kan idd wel het probleem zijn. De Nvidia 8×00 is hiermee wel bekend, maar je hoeft er niet standaard vanuit te gaan.

Bijdrager
    poldeleeuw

Die knippert 1 x per seconde. Als het scherm toe knippert die feller dan dat het scherm open is.

Bijdrager
    stel maar

Ik zou dan toch met het RAM dingen proberen. In iedere geval 1 module eruit, een keer omwisselen, andere slots gebruiken, alle mogelijkheden proberen. Of als je andere hebt liggen, een andere proberen, het moet PC2-5300 (667MHz) zijn
    Als je de batterij eruit haalt, zie de 3 kleine kruiskop schroefjes die je los moet maken en dan kom je bij de RAM geheugen.
    Maar goed je gaf al aan dat je geprobeerd om de laptop te openen maar ik heb niet de juiste gereedschap daarvoor, dus waarschijnlijk ook niet voor die schroefjes. Misschien dat je ergens een kleine schroevendraaier kan lenen.

Bijdrager
    poldeleeuw

Ik denk dat het volstrekt normaal is waar ik net ben achtergekomen. Ik heb toch iets gevonden om mijn toestel los te vijzen en wat blijkt: Er zit geen geheugen in en ook geen HDD:P

Maar graag zou ik toch weten of het dan normaal is dat je niks ziet?

Bijdrager
    FloorvN

zonder geheugen zou je beeps moeten horen..
    Geen HDD kan hij wel gewoon starten !

Ik heb zelf een A1260 model en ze zijn zelf wel te repareren.
    Als je je temps goed in de gaten houd met bijv. iStat Menu’s en je speed van je fans wat omhoog gooit met bijv. SMC Fan Controll.
    En uiteraar goed schoonmaken van je fans en coelpipes, en goede coelpasta artic silver bijv. !

Het kan natuurlijk zijn dat deze ook een “defect” logic board heeft, en dat het geheugen en HDD eruit zijn gehaald om ergens anders voor te gebruiken !

Hoe dan ook ze zijn te fixen deze logic board serie, maar daarna goed je temps. in de gaten houden en dan zou er niks mis kunnen gaan..

Bijdrager
    stel maar
    FloorvN op 24 juli 2013

zonder geheugen zou je beeps moeten horen..
    Geen HDD kan hij wel gewoon starten !

Naar mij weten geeft die ook altijd 3 beeps bij fout geheugen. Maar in de service manual staat dat in de self-test wordt het geheugen gecontroleerd. Als er geen geheugen inzit of kapot geheugen, komt die niet door de self-test en blijft het beeld zwart en gaat de LED 1x per sec knipperen. Als er verkeerd geheugen in zit, detecteert die wel geheugen, alleen kan het OS dat niet alloceren. Dan krijg je een grijs beeld, hoor je 3 beeps en knippert de LED 3x.

Dus als je er wat geheugen instopt zou je in iedere geval beeld krijgen, een grijs beeld met een mapje met een vraagteken. Met een install DVD erin kom je al weer wat verder. En dan kan je ook al wel zien of deze GPU problemen heeft, want dan is het beeld geblokt oid.

@FloorvN
    hoe fix jij het logic board dan, reflowen? En dan alles stof vrij maken en goede koelpasta.

Bijdrager
    rvdw

Heb dit een jaartje geleden ook gehad, en het is inderdaad de fout die IGBA aangeeft. Heb op dat moment contact opgenomen met Apple HQ, aangezien ze mij in Amsterdam en twee andere premium resellers niet wilde helpen. Na drie gesprekken en 1,5 dag later heeft een aardige mevrouw van Apple mij een gratis herstel aangeboden. Gewoon even proberen dus.

Bijdrager
    FloorvN

het probleem is gewoon heel erg simpel !
    De koeling in die hele serie is gewoon bagger.
    de hele macbook Pro 2006 t/m eind 2008 had de oude aluminium behuizing.
    Deze case heeft een erg slechte airflow, en het koelingssysteem is ook erg slecht over nagedacht..
    + ook nog het nadeel dat de GPU, CPU en chipset naast elkaar op het logic board zitten, wanneer de CPU bijv. hoge temps. krijgt door intensief gebruik dan word de Chipset en de GPU ook warm.

de Fans draaien standaard op 2000RPM, dit is eigenlijk te weinig om het systeem goed koel te houden, al helemaal tijdens belasting..
    Door ze wat op te krikken draait het systeem al stukken koeler..

Een reflow is idd normaliter nooit een definitieve fix, maar het probleem zit het in de coeling..
    Als je de coeling wat aanpast kan het niet meer fout gaan, zorg dat je chips niet rond de 80 graden + komen.. ( dat word namelijk gevaren zone)
    Ik heb vaak meegemaakt in de serie dat ze na een paar jaar idle gwn rond de 70 a 80 graden zitten.
    Laat staat dat het systeem dan nog even wat intensieve taken moet gaan verrichten, dan zit je al gauw aan het kookpunt van 100 graden.
    Dan raakt je GPU gewoon los van je logic board…

p.s
    excuses voor eventuele taalfouten.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.