10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    henrybu

Macbook pro 15 vs Imac

Ik zit met een dillema!

Ik ben fotograaf en heb een Imac 27 uit 2011, echter nu werk ik geregeld op locatie een laptop zou niet noodzakelijk zijn!
    Echter nu wil ik een snellere mac liefst met een SSD en meer RAM voor het gebruik van verschillende programma’s door elkaar.

Nu vind ik de mac pro 15 een schitterend apparaat met meer geheugen en een snellere CPU dan de Imac, maar ik vraag me af of ik toekom met het veel kleinere scherm tegenover de Imac en dat ik spijt krijg van mijn aankoop.

Misschien dat er hier mensen zijn met dezelfde ervaring, graag julliie advies.

Bijdrager
    fixar

Op elke Mac vanaf de 11″ Air tot de iMac 5K 27″ kun je héél eenvoudig een mooi, groot scherm aansluiten.

Je hebt dan meteen de keuze of je een glossy of juist liever een mat scherm hebt.

Dus met de MBPretina sla je twee vliegen in een klap. Én mobiel én eenvoudig aan te sluiten op een perfect scherm.

Bijdrager
    1984
    henrybu op 28 november 2014

Nu vind ik de mac pro 15 een schitterend apparaat met meer geheugen en een snellere CPU dan de Imac, maar ik vraag me af of ik toekom met het veel kleinere scherm tegenover de Imac en dat ik spijt krijg van mijn aankoop.

Misschien dat er hier mensen zijn met dezelfde ervaring, graag julliie advies.

Zoals @fixar al schreef er is een ruime keuze aan monitoren verkrijgbaar die beter geschikt zijn voor fotografen dan de iMac. en om echt mee te werken is een groter scherm idealer dan het 15″ van de MBP

1984 op 18 augustus 2014

2 x 32″ schermen

De BL3200PT 32” display voor professioneel gebruik ,met een betaalbaar prijskaartje (±590,-) Het ideale scherm voor de Macmini

.https://www.youtube.com/watch?v=5SQSZJ-7Iis / .https://www.youtube.com/watch?v=Jc473LbnNNM

De ProArt PA328Q is een UHD/4K-monitor voor grafici, met een nog niet bekend maar ongetwijfeld stevig prijskaartje.

Het in de fabriek gekalibreerde 32-inch scherm is voorzien van een HDMI 2.0 ingang, alsmede DisplayPort 1.2 – beide zijn geschikt om de native resolutie met 60 Hz te transporteren. Verder bevat de PA328Q een MHL 3.0 interface voor aansluiten van een mobiele telefoon met UHD-resolutie. Het paneel moet 10-bits kleur kunnen weergeven, met een 14-bits LUT; het is nog niet bekend of dat ‘native’ is of deels geïnterpoleerd. Ook de prijs is nog niet bekend.

PA279Q & PB278Q besproken http://www.onemorething.nl/community/topic/goed-extern-beeldscherm-voor-bij-macbook/
    Maar waarschijnlijk een zeer aantrekkelijk 32″ scherm met een Mac Pro er langs

Bijdrager
    iep

Voor onderweg is het meeslepen van een laptop plus een groot scherm nogal wat gedoe. Dan wil je liever alleen de laptop meenemen. Velen kunnen prima op de 15″ werken, sommigen zelfs op 13″ voor wat fotobewerking betreft. Dat is iets wat je zelf moet proberen in de winkel. Als alternatief kun je dan ook een groot scherm meeslepen maar wellicht dat dan de iMac een betere keus is. Scherm + laptop geeft je de optie om het scherm mee te nemen waardoor je de ene keer heel licht kunt reizen (alleen laptop) en de andere keer met al je materieel (laptop + scherm) kunt gaan. Over het algemeen vindt men het meeslepen van meerdere items nogal gedoe en zullen ze het eerder links laten liggen.

Bijdrager
    1984
    iep op 29 november 2014

Voor onderweg is het meeslepen van een laptop plus een groot scherm nogal wat gedoe..

Zelfs indien je met een mobiele studio op pad gaat , hoef je geen externe monitor of iMac mee te nemen , die hang je op je werkplek eraan voor nabewerking.
    Hoe deden ze dat in het analoge tijdperk ook alweer.

Bijdrager
    henrybu

Ook als ik met mijn mobiele studio op pad ben kom ik meestal toe met de ipad, de nabewerkingen doe ik meestal thuis.
    Ik zou hem puur als vervanging willen van de Imac en gebruik hem voor 85% thuis en vraag me af of dat je met PS, LR, PB, ID toekomt met dit scherm
    Ook zou het niet met mijn voorkeur zijn om met een extern IPS scherm te werken, dan zou ik nog liever voor een nieuwe Imac gaan.

Maar is een 15,4 inch scherm voldoende voor deze zaken?

Bijdrager
    fixar

Hele volksstammen aan fotografen kunnen onderweg uit de voeten met een MacBook (al sinds zo’n beetje de eeuwwisseling, toen ze nog powerbook heetten)

en thuis hangen ze hem, indien gewenst, gewoon aan een goed scherm (een mooie Eizo blaast elke iMac van tafel)

Maar als je op lokatie al met een iPad uit de voeten kan en dus vindt dat je geen laptop hoeft mee te nemen, dan kun je voor hetzelfde geld een krachtigere iMac aanschaffen (en in een 27″ is het geheugen achteraf nog uit te breiden naar 32 GB)

Bijdrager
    1984
    fixar op 29 november 2014

Hele volksstammen aan fotografen kunnen onderweg uit de voeten met een MacBook (al sinds zo’n beetje de eeuwwisseling, toen ze nog powerbook heetten)

en thuis hangen ze hem, indien gewenst, gewoon aan een goed scherm (een mooie Eizo blaast elke iMac van tafel)

Daar sluit ik me helemaal bij aan, daarnaast zijn dergelijke schermen verstelbaar en als fotograaf is de pivot stand erg prettig werken

Bijdrager
    iep
    1984 op 29 november 2014

Zelfs indien je met een mobiele studio op pad gaat , hoef je geen externe monitor of iMac mee te nemen , die hang je op je werkplek eraan voor nabewerking.

Hoeft niet maar gebeurd wel want het scherm van de 15″ wordt dan te klein bevonden. In dat geval is een iMac de slimmere keus omdat je dan minder mee hoeft te slepen.

Hoe deden ze dat in het analoge tijdperk ook alweer.

Niet. Het enige wat meeging waren de daadwerkelijke camera- en belichtingsspullen. Volledige bewerking vond plaats op kantoor/studio/doka. Als je dat naar nu door wil trekken komt dat op hetzelde neer, alleen is het dan geen doka maar een desktopsysteem met bewerkingssoftware.

Het is maar net wat je zoekt. Als het je gaat om alleen even een snelle check of de foto’s goed zijn dan kan dit prima met het display op de camera of een iPad als je een groter display wil. Een computer meeslepen is alleen handig wanneer je ook wat bewerkingen wil doen. In elk geval wil je het liefst zo weinig mogelijk spullen meenemen. Dat is lichter, makkelijker, minder gedoe. Wat je een aantal fotografen ziet doen is alleen een laptop meenemen en een setje externe schijven om daar de data op kwijt te kunnen. Met de laptop kunnen ze wat voorbewerkingen doen. De echte bewerkingen vinden plaats in de studio met krachtigere computers en betere schermen (zo kunnen ze daar een complete omgeving bouwen die helemaal uitgebalanceerd is; een must wanneer kleurechtheid van belang is). Maar zoals 1984 al aangeeft, het kan ook zoals het vroeger gebeurde: gewoon in het veld fotograferen en verder alles in de studio doen.

Als je nou zelf het topic goed leest zie je dat je eigenlijk je keuze al hebt gemaakt;)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.