6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    brammm

Macbook Pro 15" traag, twijfel over HD

Enige tijd geleden had mijn Macbook Pro wat kuren, hij ging op willekeurige momenten ineens strandballen en dat werd eigenlijk alleen maar erger. Alles werd steeds trager. Toen Applecare gebeld en tijdens het uitvoeren van de testjes gaf het ding ongeveer de geest. Ik heb hem toen ingeleverd en de HD is vervangen.

Dat was iets minder dan een jaar geleden. Al een tijdje heb ik echter weer last van een niet bijster sneller Mac. Het gaat allemaal wel, maar bij een beetje multitasken merk je goed dat hij het niet allemaal trekt. Naar mijn idee zou hij dat wel moeten kunnen, het is een 2.66 C2D met 4GB geheugen, en daar lijkt het (gezien activiteiten) dan ook niet aan te liggen.

Mede dankzij mijn eerdere ervaring (zie boven) en de geluiden die het ding maakt wanneer hij met name traag is, verdenk ik weer de HD van kuren. Een test via schijfhulpprogramma levert echter geen problemen op, en een uitgebreide Apple-hardwaretest evenmin.

Zojuist heb ik even HD Drive Speed test gedraaid, waarbij ik voor een klein bestand (256MB) uitkom op een snelheid van +/- 35 MB/s en voor een groot bestand (1GB) uitkom op +/- 20MB/s. Kan iemand mij vertellen of dit reële, normale uitkomsten zijn?

Heeft iemand nog tips wat ik zou kunnen doen?

Bijdrager
    AppleStef

Dat is heel traag. Mijn HD (7200rpm) haalt 112MB/s en mijn externe HD (firewire) haalt zelfs meer als het dubbele van jouw 80MB/s ong. Dus er zal wel iets aan je HD zijn.

Bijdrager
    brammm

Net even alle programma’s afgesloten en dan kom ik met een groot bestand op 38,5MB/s en een keer op 43,7MB/s uit. Nog een stuk minder dan normaal, blijkbaar. Morgen maar eens met AppleCare bellen.

Bijdrager
    arri

ik zou niet al te veel vertrouwen op die getallen.
    er zijn te veel (onzeker) factoren van invloed, waardoor een serieuze conclusie onmogelijk is.
    (was spotlight aan het indexeren? hoeveel IO tegelijkertijd door andere programma’s etc… )

maar voor een falende harddrive zijn de scores uit je laatste post helemaal niet zo slecht,;)

Bijdrager
    MacAanZee

Twee oorzaken die traagheid kunnen veroorzaken: een bijna volle HD en heel veel ‘zware’ dingen op je bureaublad. (het eerste merk ik uit eigen ervaring; het tweede heb ik gehoord)

Moderator
    unSOUND

Het tweede geldt alleen bij systemen van vóór Snow Leopard.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.