4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    rogiertje

Macbook pro 15" retina met geheugen problemen

Beste forum leden,

Sinds enkele dagen super veel last van spontane reboots en crashes. De hardware test heb ik op advies van apple uitgevoerd en daar komt de onderstaande melding uit.

4MEM/9/40000000: 0x78c9ab90

Volgens mij lijkt het op een geheugen probleem. De crashes doen zich op de raarste momenten voor maar vooral als de mac langer aanstaat een dag en/of meerdere programma’s openstaan.

Specificaties van mijn macbook:

Helaas heb ik, voor de garantie, de macbook op de zaak gekocht. Als cosument heb je altijd recht op onderhoud ook als de mac ouder is dan 1 jaar. Helaas geld dit zakelijk niet..:(. Zelfs de genius wilde mij niet helpen omdat ik een zakelijke factuur bij me had. De genius wel verteld dat een macbook van circa 3400 niet na 1,5 jaar stuk mag zijn en dat vond hij ook. jammer genoeg vond hij niet dat ik recht had op een reparatie omdat ik ook al een btw voordeel heb gehad :roll:.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en/of een mogelijk oplossing ziet?

Groet,

Rogier

Bijdrager
    Nino ten Voorde

Aangezien het geheugen op het moederbord vastgesoldeerd zit, zit er niks anders op dan deze te laten repareren. In dit geval zal er een vervangend logic board geplaatst moeten worden. Dit heeft een prijskaartje van zo’n 600 tot 700 euro.

Je zou inderdaad mogen verwachten dat een notebook van meer dan €3000 wel minimaal vijf jaar mee mag gaan. Helaas zegt Apple: Kocht maar AppleCare van nog eens €350. Ik heb bij mijn Macbook Pro Retina wel AppleCare gekocht, al vind ik het ook van de zotte, dat voor zo’n bedrag maar een enkel jaar garantie gegeven wordt. Ik had net als jij nu ook geheugenproblemen en dankzij het AppleCare Plan is het bedrag van €670 voor mij kwijtgescholden.

Mocht je de Macbook ter reparatie gaan aanbieden, houdt dan €700 apart.

Bijdrager
    Brombeer
    rogiertje op 26 maart 2015

(…) jammer genoeg vond hij niet dat ik recht had op een reparatie omdat ik ook al een btw voordeel heb gehad

Wat is dat voor gel… lariekoek? Weet die knul wel hoe de BTW werkt?
    Als ZZP’er koop ik mijn Macjes privé en zet dat bonnetje op de zaak. Boekhouder heeft daar nooit over geklaagd.

Ga nog eens heen, en dan als particulier zonder factuur.

Wat me verder zo invalt:
    Rond de eeuwwisseliing is in Enschede iemand afgestudeerd die een programma had ontwikkeld waarmee je een (defect) geheugenadres buiten werking kon stellen. Maar je raadt het al: Linux. Maar als zoiets er intussen ook voor OSX is, ben je misschien geholpen.

Bijdrager
    Ganymedus

Het is niet helemaal gel*l, de winkel kan je de garantie niet verlenen als je hem zakelijk hebt gekocht. Ze gaan er in dit soort gevallen vanuit dat je in bulk inkoopt. Een winkel kan niet het risico lopen om 3-400 laptops te moeten vervangen. De marges zouden veel groter moeten zijn. Je kunt wel proberen de garantie te verhalen op de fabrikant. Zoals Brombeer het doet, is wel handig. Hij heeft hem particulier aangeschaft en schrijft het daarna weg als zakelijke onkosten. Consequentie, de rekening staat op de persoon niet het bedrijf.

Overigens, kun je het geheugen van de macbook pro early 2013 niet nog steeds zelf vervangen? Ik meen mij te herinneren dat juist bij dit model je nog het geheugen kunt vervangen. En gezien de 16GB, heb jij dat al gedaan, dit is immers niet standaard, toch?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.