6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    lionheart

Macbook Pro 15" (early 2008) videoproblemen

Na heel wat jaartjes trouwe dienst vertoont mijn Macbook Pro 15′ uit 2008 sinds een paar dagen kuren met het weergeven van video. Het beeld stottert of wordt blokkering/streperig, en deze problemen verergeren als de player full screen gaat. Het probleem doet zich voor in al mijn browsers (Safari, Firefox, Chrome) en bij verschillende diensten (Netflix/Silverlight, NPO met Flash Player) en ook videobestanden op mijn computer zelf doen vreemd als ik ze afspeel in VLC-player.

Wat ik al geprobeerd heb:

– Libraryfolders van Silverlight en Flash Player verwijderd (o.a. volgens de tips op de site van Netflix)
    – SL en FP updates gecontroleerd
    – SL verwijderd en opnieuw geïnstalleerd
    – Cookies van Netflix verwijderd in verschillende browsers
    – Apple Hardwaretest gerund, die bevriest vlak voor het einde (herhaaldelijk, muis en toetsenbord reageren niet meer), dus geen resultaat
    – PRAM en SMC gereset
    – Opgestart in Safe Mode

Momenteel draait bij mij Yosemite. Vorig jaar is de RAM geupgrade van 2 naar 4 GB. Beide modules worden nog steeds herkend door de machine , en ook in CPU-belasting en geheugenactiviteit in de Activity Monitor zie ik (weliswaar met mijn beperkte kennis op dit vlak) geen bijzonder rare dingen. Wel heb ik de indruk dat de computer sneller warm wordt dan voorheen, zeker met het afspelen van video. De problemen die ik op dit moment ervaar doen mij nog het meest denken aan een RAM-probleem, maar als dat zo is dan heb ik het nog niet kunnen identificeren. Mijn laptop is in huis hét apparaat waar ik Netflix en ander vermaak op afspeel, dus goed werkende videoplayers zijn een must voor mij. Gezien de leeftijd van de laptop is de vraag nu vooral of dit nog op te lossen is (zonder al te gekke investeringen) of dat het tijd wordt om eens naar een nieuwe laptop op zoek te gaan.

Wat kan ik nog proberen om dit probleem te identificeren en/of te verhelpen?

Bijdrager
    Soulshaker

https://support.apple.com/en-us/HT203254

Dat is die met de GeForce 8600M GT , op zich al berucht met GPU problemen.
    Een reflow kan je proberen , kost niets. Maar de kans op succes is niet gegarandeerd . Het is ook nogal een arbeidsintensieve operatie.

Ik raad je aan om deze macbook pro te vervangen door een recenter model .

Bijdrager
    lionheart

Hm, ja, de reflow is wel een operatie waar je even voor moet gaan zitten. Wellicht ook iets buiten mijn comfort-zone. De Apple Hardware Test blijft wel hangen op Main Logic Board, is dat ook een indicatie voor het probleem, of bevriest die gewoon willekeurig?

Bijdrager
    Shmoo

Dat kun je nooit met 100% zeggen maar de kans is natuurlijk wel heel erg groot dat het met elkaar te maken heeft.

Vergeet ook niet dat bijna al dit type computers vroeg of laat met dit probleem te maken kregen. Jullie hebben echter het geluk gehad dat het probleem zich pas voordoet wanneer je 8,5 jaar met de computer hebt kunnen werken en niet in het 3e jaar. Dan moet je een hoop ellende met Apple aangaan.

Het is duidelijk een veelvoorkomend probleem en een fout in de hardware maar na een jaar of 5 kun je natuurlijk geen aanspraak meer maken op vervanging.

Koop een nieuwe, of koop zolang iets anders totdat er een nieuwe generatie komt en koop dan een nieuwe want de huidige MacBook Pro’s zijn wel aan vervanging toe.

Bijdrager
    lionheart

Het rendement dat ik uit deze laptop heb gehaald is inderdaad bepaald niet slecht. Het moment van vervanging voor iets nieuws komt onherroepelijk dichterbij. Wat ik vooral nog wil uitsluiten is of ik hier te maken heb met een softwareprobleem dat wel opgelost kan worden, of dat er nog dingen zijn die ik kan proberen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb. Zou een upgrade naar El Capitan nog de moeite van het proberen waard zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken, trouwens.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk niet dat dit het verschil gaat maken. Als je al niet door de hardwaretest komt heb je echt wel een probleem. Volgens mij voert Apple ook deze hardwaretest uit tijdens het installeren van een nieuw OS dus is de kans dat je een goede upgrade gaat krijgen ook niet 100%.

Zorg voor een goede backup van je bestanden want als jij nu op een oudere versie van OS X zit en je koopt straks een nieuwe computer met een nieuwere versie van OS X dan heb je natuurlijk een probleem met het terugzetten van je gegevens.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.