19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    oostie

Macbook pro 15" 2007

Goedemiddag allen,

Ik heb een tijdje terug een Macbook pro uit 2007 gekocht en ben hier zeer tevreden over.
    Nou heb ik de volgende 2 vragen.

kan iemand mij vertellen hoeveel schijfruimte een standaard installatie van Mac OSX gebruikt?
    En ik lees hier wel eens wat over een extra hardeschijf ipv de dvd speler, is dit mogelijk met mijn macbook?

Ik heb hier namelijk nog een 30gb SSD liggen die ik graag wil gebruiken in mijn Macbook.
    alleen is 30GB natuurlijk veel te weinig voor dagelijks gebruik, dus wil ik een extra normale Serial ATA schijf erbij plaatsen voor opslag.

Is dit mogelijk met mijn MAC?

Grtz Cor

Moderator
    unSOUND
    oostie op 03 juni 2011

kan iemand mij vertellen hoeveel schijfruimte een standaard installatie van Mac OSX gebruikt?

( Snow) Leopard zit kaal zo rond de 8 GB. Met 3rd party software erbij ( Office, iLife, Adobe CS, Final Cut ) ga je dan richting de 30. Je kunt de installatie echter ook finetunen om minder plek in te nemen, dan hoeft een hele installatie niet meer dan 15 a 20 GB in te nemen.

oostie op 03 juni 2011

En ik lees hier wel eens wat over een extra hardeschijf ipv de dvd speler, is dit mogelijk met mijn macbook?

Ja, dat is mogelijk. Je hebt dan wel een bracket nodig waarin een IDE-naar-SATA conveter zit. Deze kun je onder andere kopen bij optibay.nl

oostie op 03 juni 2011

Ik heb hier namelijk nog een 30gb SSD liggen die ik graag wil gebruiken in mijn Macbook.

Ik zou dan wel de SSD op de plek van de harde schijf zetten, en de harde schijf op de plek van de brander. De aansluiting van de brander is namelijk iets langzamer, waardoor je niet alles uit de SSD zou halen.

oostie op 03 juni 2011

Is dit mogelijk met mijn MAC?

Alles kan dus !:wink:

Bijdrager
    oostie

@unSOUND

thnx voor de antwoorden:)

Ik begrijp dus dat de interne dvdspeler een IDE aansluiting heeft en geen SATA?
    en kan je(of iemand anders) me vertellen hoe OSX te “finetunen” is?
    er zit namelijk heel veel software op die ik niet gebruik denk aan: Frontrow, IWeb ISync IChat en dat soort zaken:)

Moderator
    unSOUND

Ja, de 2007 utvoering heeft een IDE brander. Daar is echter een converter voor, zodat je gewoon SATA schijven kunt gebruiken. Ik heb ook een 2007 model, en daar ziten ook 2 SATA schijven in zonder problemen.

Wat betreft dat finetunen moet je niet denken aan FrontRow, iSync of iChat, dat zijn Apps van pak-hem-beet 10 MB, daar is weinig winst te halen. Denk eerder aan het weglaten van printerdrivers en exotische talen, dat kan een besparing van meerdere GB’s opleveren. Zie ook dit oude topic: ( Die uitleg gaat weliswaar over Tiger, maar de methode is vrijwel gelijk. )

Schone installatie en terugzetten bestanden… tips & trucs

Bijdrager
    oostie

kan ik dan ook zoiets gebruiken of raad je echt de optibay aan?
    Klik

of rechtstreeks een IDE schijfje (heb ik ook nog liggen):grin:

Moderator
    unSOUND

Rechtstreeks gaat niet ( noch een schijf, noch een losse connector ) omdat de aansluiting aan de bovenkant van het moederbord zit, je moet dus een connector hebben die weliswaar IDE is, maar in de vorm van een flatcable. En die drive bays hebben zo’n connector ingebouwd.

Moderator
    unSOUND

Rechtstreeks gaat niet ( noch een schijf, noch een losse connector ) omdat de aansluiting aan de bovenkant van het moederbord zit, je moet dus een connector hebben die weliswaar IDE is, maar in de vorm van een flatcable. En die drive bays hebben zo’n connector ingebouwd.

Bijdrager
    oostie

Op die afbeelding zit hij toch ook rechtstreeks zonder drivebay of zie ik dat verkeerd?

Moderator
    unSOUND

Nee, hij zit niet direct aan het moederbord. De blauwe printplaat met de oranje flatcable die je aan de schijf ziet zitten komt uit zo’n drivebay, ik heb hem alleen los gehaald en zonder behuizing gebruikt omdat ik een drive bay van 9 mm hoog had gekocht, maar nu schijven van 12,5 mm heb, die paste dus niet in de drive bay.

Bijdrager
    oostie

Oh zo:) Zijn die printplaatjes ook los verkrijgbaar? of is er een alternatief voor de Optibay?
    Deze is namelijk niet meer op voorraad

Moderator
    unSOUND

Toen ik deze kocht bestond optibay.nl nog niet, ik heb hem toen bij http://www.newmodeus.com/ gekocht, maar dan heb je dus nog bezorgkosten…

Dan kun je beter bij optibay de combi met behuizing kopen, dan ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit: http://www.optibay.nl/13-optibay-usb-superdrive-behuizing.html ( wel opletten dat je dan de PATA versie neemt )

Bijdrager
    oostie

Heb er net 1 op Ebay besteld(eerste keer via Ebay :neutral:) Ben benieuwd, maar omgerekend incl. verzending kost hij nog geen € 12,50.

Moderator
    unSOUND

Dat is wel erg goedkoop… Ik hoop dat je geen baksteen opgestuurd krijgt…

Bijdrager
    oostie

Het is wel een gecheckte verkoper volgens Ebay, maar betaald via paypall dus mocht ik niks of een baksteen krijgen kan ik altijd nog wat via paypall regelen..daarbij is het maar 12 euro.

Bijdrager
    oostie

Ik zie trouwens op jouw foto dat je de bovenkant van de laptop moet openmaken en niet zoals bij mijn vorige Windows laptops de onderkant?
    Is het gewoon een kwestie van schroefjes aan de zijkant losmaken en de klep eraf halen?

Moderator
    unSOUND

Bij de Unibody modellen en de witte MacBook ga je via de onderkant naar binnen, bij de Pre-Unibody modellen ga je via de bovenkant naar binnen. Het is inderdaad vooral schroeven losdraaien, de meeste zijn kruiskop, en 4 torx schroeven.

Het is vrij eenvoudig als je een beetje geduld hebt en één van deze handleidingen volgt:

2,2 en 2,4 GHz model:
    http://www.ifixit.com/Guide/Repair/MacBook-Pro-15-Inch-Core-2-Duo-Models-A1226-and-A1260-Hard-Drive-Replacement/670/1

2,16 en 2,33 GHz model:
    http://www.ifixit.com/Guide/Repair/MacBook-Pro-15-Inch-Core-2-Duo-Model-A1211-Hard-Drive-Replacement/459/1

Bijdrager
    oostie

Stelt inderdaad niet zo heel veel voor.
    Bedankt voor je hulp unSOUND!

Moderator
    unSOUND

Graag gedaan. Als je meer vragen hebt mag je me ook altijd via PM roepen, MacBooks open maken is een hobby van me geworden…:grin:

Bijdrager
    oostie

Eerst maar eens afwachten of de optibay Nederland weet te vinden:grin:

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.