7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Gffry

MacBook Pro 15" 2.0 of 2.2 GHz?

Hallo

Ik ben nieuw hier en ook op vlak van Macs. Nu lees ik hier wel al een tijdje mee en heb ik vóór de aanschaf van mijn huidige computer ook getwijfeld tussen pc en Mac, maar nu lijkt het moment daar.
    Als student Audiovisuele Kunsten in het Rits (Brussel) ga ik films moeten maken en bewerken, die ik film met mijn Canon 550D (dus in Full HD) en die ik uiteraard dan moet bewerken met steeds professionelere programma’s.
    Ik keek naar de MacBook Pro 15″ door het grotere scherm dan de 13″ en de quad-core, maar ik twijfel tussen beide versies en het hogeresolutiescherm. Ik twijfel namelijk of dat scherm wel nodig is doordat de MacBook Pro’s die ik in de winkels zie een goede resolutie hebben waar eigenlijk niets op aan te merken is. Voor de extra ‘werkruimte’ alleen zou ik het niet doen.

Mijn vragen dus:
    – Is dat scherm met hogere resolutie (niet ontspiegeld) z’n geld waard?
    – Is de 2.2 GHz een grote verbetering tov. de 2.0?
    – Is de AMD Radeon HD 6750M met 1GB GDDR5 écht nodig voor videobewerking en dergelijke?

Dit zijn dus de vragen die ik had en waarmee ik wel verder kan. Ik wil zeker een computer waarmee ik een hele tijd verder kan en die ik steeds ga kunnen gebruiken (waarbij ik dus na 2 jaar niet zeg: ‘Goh, eigenlijk had ik dit beter wél gedaan, dan kon ik nu deze bewerking uitvoeren).

Ik lees graag jullie reacties:)

Bijdrager
    bjorngra

1) Met de hogere resolutie heb je dus meer ruimte op je scherm, zeker handig met Video-editing.
    2) Denk dat je meer hebt aan meer RAM dan de 200 mhz.
    3) Voor videobewerking zou ik wel de 1GB aanraden.

Koop je geheugen van Kingston. Net zo goed als van Apple. Vele malen goedkoper. aMac verkoopt ook Kingston geheugen, maar dan tegen Apple prijzen.

Kijk op de website van kingston voor het juiste geheugentype voor je Mac. Type het typenummer in bij Kieskeurg/Beslist en voilà flink geld bespaard.

EDIT: een SSD is inderdaad sneller, maar nog wel prijzig!

Bijdrager
    vraptor

Ik heb zelf de 15 inch 2.2 en heb daarnaast ook nog geïnvesteerd in een ssd schijf (dat kan ik iedereen aanraden:thumbsup:)

Ik vind de 2.2 t.o.v. 2.0 voldoende sneller om het extra geld er aan uit te geven. Daarnaast is hij ook grafisch nog weer krachtiger dan de 2.0. Er bestaat ook nog een 2.3, maar dat vond het persoonlijk niet waard. Die is qua processor een fractie sneller, maar ik kijk altijd naar de prijs/kwaliteit verhouding. En die vind ik bij 2.2 het beste. Je kunt er het beste een paar benchmarks op na slaan en dan je keuze maken.

Natuurlijk zal de 2.0 ook alles uitvoeren wat je er maar mee wilt doen. Het enige waar je in investeert is een stukje tijdsbesparing. De 2.0 is al een geweldige machine en kan alles aan wat mogelijk is.

Bijdrager
    Gffry

Dat lijkt mij dus vrij duidelijk, ik neigde ook naar de 2.2 (o.m. voor die 1GB en het grotere geheugen) Nog steeds twijfel ik over het scherm echter. In de Switch in België krijg je 10% korting als student wat toch leuk meegenomen is, maar dat geld niet op ‘te bestellen’ computers zoals waarschijnlijk die met het hogeresolutiescherm, dus dan is het prijsverschil van +- 100€ plots een stuk meer… Ik koop ook graag nog in de winkel omdat ik dan makkelijker daarheen kan mocht er wat mislopen oid.:D Morgen kijk ik eens in de Switch hier en ik vraag even wat extra uitleg dan.

Bijdrager
    Afroman

SSD moet je niet kopen. Kan je niet gebruiken als scratchdisk en dat is wel iets wat je gaat gebruiken als je een audiovisuele opleiding gaat doen.

Bijdrager
    Gffry

Het zal de 2.2 GHz worden zonder hogeresolutiescherm (ik vind dat namelijk de meerprijs niet waard, het standaardscherm is voldoende en wil ik een betere resolutie hang ik er later wel eens een extern scherm aan). Eerst nog even een weekje afwachten en eens zien wat op de 4e oktober wordt prijsgegeven en dan volgend weekend om de MacBook Pro gaan:D

Bijdrager
    Gffry

Het is dus inderdaad de MBP 15″ 2.2GHz zonder hogeresolutiescherm geworden. Ik zit er nu aan te werken en ben er momenteel al erg blij mee:lol: . Straks zet ik m’n bestanden over en dan kan ik hier weer mee verder. Bedankt voor de antwoorden!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.