18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    woutrr

Macbook Pro 13 wankelt

Hallo,

Ik heb mijn tweede Macbook Pro 13 (apple store AMS) ontvangen op 26 Juli 2012 (eerste model had problemen met capslock en werd probleemloos vervangen), nu ben ik na een vakantie van 2 weken er achter gekomen dat deze op wat voor een oppervlak dan ook flink wankelt. Of het aan de voetjes ligt, weet ik niet zeker.

Nu zit ik net buiten de 14 werkdagen, heb al contact gehad met apple en de eerst volgende afspraak voor mij kon a.s. woensdag.

Iemand bekend met dit probleem? Zo ja, wat zullen mijn opties zijn?

Bijdrager
    @Mathijss95

Ik denk dat je maar vast een back up kunt maken…. En woensdagavond heb jij een systeemkopie terug gezet;)

Bijdrager
    iDavid

heb dit ook gehad met mijn 15″ .. ik dacht dat het aan de zwarte plakkers lag maar als jouwe splinternieuw is denk ik gewoon dat de body beetje krom is?

Bijdrager
    maclover111

Goedenavond,

Een maand nadat ik mijn MacBook (ook een 13″) had gekocht. bleek deze ook krom getrokken te zijn. Waarschijnlijk een combinatie van zeer intensief gebruik. Ik ben de volgende dag na de constatering gelijk terug gegaan naar de Apple store in Amsterdam en zij hebben de MacBook kosteloos gerepareerd. vervangen wilden ze niet doen…

Helaas was deze reparatie niet goed uitgevoerd… De batterij bevestiging bleek kapot te zijn gemaakt, en moest weer worden vervangen.

Ander halve maand verder crashte de MacBook totaal. En bleek dat de hardeschijf & Superdrive niet meer gevonden konden worden… Dus weer terug! Bleek de sata kabel kapot te zijn.

Na veel geklaag hebben ze de MacBook weer gerepareerd en kreeg ik een vergoeding.

Kortom niet echt positieve evaringen met Apple en zeker niet met de Apple store in Amsterdam. (De wachttijden bij de Genius bar zijn ook niet normaal. Ook lopen de afspraken altijd uit, waardoor je extra lang moet wachten).

Edit:
    Ik was vergeten te vermelden dat ik het deksel van de MacBook ook niet meer normaal dicht kon doen zonder dat de schanieren zowat afbraken en het scherm beschadigd was.

Bijdrager
    dsm

Lees hier eens de wettekst van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek door. Je hoeft er niet voor doorgeleerd te hebben om te begrijpen wat in bijv. artikel 6 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek staat: er kan niet ten nadele van de rechten worden afgeweken, die die de consument op grond van de regels m.b.t. de “consumentenkoop” heeft. Een garantiebewijs kan die rechten ook niet inperken! Zie artikel 5 voor het antwoord op de vraag wat een consumentenkoop nou exact is. Als jij als particulier (niet op naam ban je eventuele bedrijf maar gewoon privé aangeschaft) een roerende zaak (zoals een computer) koopt van iemand die daar zijn beroep van heeft gemaakt (lees: Apple), dan is sprake van een consumentenkoop met alle rechten (op gratis vervanging of herstel) die je op grond van de wettekst in boek 7 hebt. Een garantiebewijs kan die rechten niet opzij zetten.

Bijdrager
    Haike

Het gebeurt niet alleen bij de 13″ als ik dat zo lees

Krijg nu toch de indruk dat het met een productiefout heeft te maken..

Bijdrager
    Moriarty

@dsm Misschien moet je ook eens gaan nalezen wat je plichten zijn, bovendien los je veel meer op door normaal te communiceren dan meteen te gaan gillen wat je rechten zijn…

Op andere manieren zijn er vaak prima oplossingen te vinden!

Bijdrager
    Stirf

+ 1 :thumbsup:

Bijdrager
    dsm

@Moriarty

Ook op dit draadje… er loopt niemand te gillen uiteraard moet iedereen zijn gezonde verstand gebruiken en zich realiseren wat zijn plichten zijn. Ik geef alleen maar tekst & uitleg over het feit dat veel consumenten worden genaaid door verkopers met garantiebewijzen, terwijl veel consumenten dat niet weten. En ik ken mijn plichten, ik ben jaren lang advocaat geweest en heb ook al vele malen succesvol met bijltje van de consumentenkoop gehakt… ook bij Apple, en dat was een kwestie van 2 brieven / mailtjes en een telefoontje. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat mensen, als ze de goede argumenten gebruiken, veel meer gebruik kunnen maken van hun rechten.

Mensen moeten vooral ook hun plichten nakomen (want anders kun je het schudden als je gaat lopen piepen over een defect), maar voorlopig zijn het Apple en vele andere bedrijven die ondertussen de klant laten betalen voor service / rechten die ze ook al hebben op grond van de wettelijke consumentenbescherming. Volgens mij kun je daar veel beter over gaan lopen piepen dan over het feit dat ik personen op hun rechten wijs.

Bijdrager
    jobz

Eens met DSM. Ik win zaak na zaak van Apple. Ze proberen het uiterste uit de kan te halen. Marge vs. consumentenrecht. Ze maken ook een zakelijke afweging. Af en toe wat gedoe met jobz en dsm, maar daar tegenover duizenden die denken dat de garantie is verlopen. T-Mobile doet structureel hetzelfde.

Bijdrager
    Moriarty

Laat duidelijk zijn dat een ieder zijn rechten heeft, maar ook plichten heeft en daar wordt vaak niet naar gekeken, het is een discussie die hier al heel vaak gevoerd is en waar ik niet nog eens op in wil gaan.

Ik heb ook liever dat Apple gewoon alles netjes oplost, voor een product van die prijs zou Apple gewoon lekker 3 jaar garantie moeten geven – een premium product dient gewoon netjes beschermd te worden door een goede garantie.
    Apple zou hier zorg voor moeten dragen, en doet dit ook via een Local Consumer Law Procedure die je gewoon aan kunt vragen bij een AASP.

Veel verkooppunten die zelf geen servicepunt zijn of hebben weten helemaal niets van deze procedure en daar ligt zeker een belangrijke taak voor Apple om hier meer mee te doen.
    Wettelijk gezien is echter de verkoper verantwoordelijk voor je garantie, waarbij 2 jaren als volledige garantie gebruikt wordt…in de jaren er na gebruikt men een coulance regeling met in acht name van de reeds genoten juiste werkingstijd.

Mijn punt is dat iemand meteen op zijn rechten te gaan wijzen terwijl er wellicht gewoon een andere oplossing is (en dat met name in het andere draadje) erg voorbarig is en als laatste redmiddel gebruikt dient te worden, met een gezonde nette communicatie is vaak veel meer te bereiken en zorgt ook vaak voor een nette oplossing:)

Ik wijs mijn klanten altijd op de mogelijkheid tot een LCL-procedure en daar wordt inderdaad erg vaak verbaast op gereageerd:)
    Het is gewoon de taak van de service provider om de klant zo goed mogelijk te helpen en hiermee een tevreden klant te krijgen, mooie uitdaging altijd:)

Ik hoop dat mijn inzicht nu wat duidelijker over komt.

gr. Moriarty

Bijdrager
    woutrr

Bedankt voor alle reacties! Het komt er dus op neer dat deze machine mijn tweede is en dat niets in
    de doos is aangeraakt behalve de laptop zelf om te gebruiken (heb het hier over een paar dagen). Apple weet al dat ik op vakantie was en ook dat woensdag de eerst mogelijke optie was op langs te gaan.

Ik ga gewoon met mijn twee retailbonnen zwaaien, ik neem met een reparatie niet genoegen, heb dit dure speeltje gekocht voor een opleiding die volgende week van start gaat!!

En de macbook is >niet< defect door eigen gebruik. Heb een dure tas gekocht waar de macbook niet zomaar ‘vervormt’.

Nogmaals bedankt!

Bijdrager
    dsm

@ wouterr: succes & laat je inderdaad niet het bos in sturen

@Moriarty:

Laten we vooral geen discussie voeren die je niet wil voeren, maar het verhaal over 2 jaar garantie en daarna coulance is echt – in ieder geval: juridisch – onjuist. Als ik een horloge van € 2.000,= koop en dat ding is na 3 jaar (anders dan door misbruik en/of onoordeelkundig gebruik!) stuk, dan is het gewoon een gebrekkig product dat in dat 3e jaar kosteloos gerepareerd of vervangen behoort te worden.

Ik wil zo geloven dat jij alles volgens het boekje doet, maar – en vandaar mijn posts op het forum – feit is gewoon dat de meeste verkopende partijen dat niet doen. En nogmaals: Apple naait je echt!! Die laat trouwe klanten bijbetalen voor service waar ze wettelijk gezien recht op hebben. Laat eerst de verkopende partijen maar een aan hun plichten voldoen, zoals hun wettelijke plichten jegens de consument naleven zoals vermeld in boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Zo heb ik enkele jaren geleden gedoe gehad met een Nintendo DS (en ook die is uiteindelijk gewoon gratis vervangen door een nieuwe), maar ook daar wordt eerst nog even geprobeerd mij in de schoenen te schuiven dat ik iets verkeerd met het apparaat had gedaan, in plaats van dat men zei: sorry, we gaan het gratis voor u oplossen.

De verkoper is de contractspartij bij de gesloten koopovereenkomst. Als de leverancier slecht spul aan de verkoper heeft geleverd, dan moet die verkoper dat zelf maar gaan uitvechten met de leverancier.

Dit hele verhaal wordt pas wat “grijzer” op het moment dat niet meer goed is vast te stellen of een defect als “gebrek” moet worden beschouwd of als normale ouderdoms- / gebruiksslijtage.

Bijdrager
    Haike

Ben benieuwd naar het eindresultaat..

Bijdrager
    woutrr

Ik was maandag even snel langs de Apple Store gegaan, en gezien het feit dat het mijn tweede defecte machine was, heb ik direct een nieuwe gekregen;) zonder extra vragen enz enz. Super service weer!

Bijdrager
    Dennischo

Toevallig heb ik dus het zelfde. Alleen is mijn Macbook Pro inmiddels 7 maand oud en wankelt ie sinds 2 weken. Ik ga morgen langs Apple Store. Benieuwd wat ze er mee gaan doen…

Bijdrager
    Dennischo

Inmiddels opgelost! Paar voetjes zijn vervangen bij de Apple Store:)

Bijdrager
    Undaunted

Ik had net hetzelfde probleem. Net een gloednieuwe Macbook Pro uit de winkel en gelijk al wankel. De reden was echter heel snel gevonden;

De verkoper heeft op mijn verzoek een opwaardering uitgevoerd van 4GB naar 8GB. Vermoedelijk had hij een schroefje niet helemaal goed vastgedraaid. Terug in de winkel heeft hij alle schroeven los gehaald en weer vastgedraaid. Daarmee was het probleem verholpen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.