10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Fransie93

Macbook Pro 13" start niet op vanaf CD

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een probleem. Ik wil graag mijn macbook opnieuw installeren. Nu heb ik dit geprobeerd via een topic hier waarbij ik de macbook opnieuw moest opstarten met de CD die bij mijn macbook zat en op alt te drukken en de cd te selecteren. Nu heeft mijn mac 2 uur aangestaan sinds 4 uur en hij blijft maar hangen op het Apple icoontje met een radartje eronder.

Ik wil er graag weer daarna Lion op zetten maar dan moet ik toch eerst Snow Leopard installeren neem ik aan?

Wat doe ik verkeerd? En is eventueel mogelijk vanaf de installatie van Lion een Clean install doen? (gekocht vanuit de Appstore)

Bijdrager
    klonic

Is die DVD bij je MBP geleverd? Want bij nieuwe modellen moet dat met alt+cmd+r (dus zonder optische media). Welk model MBP heb je?

Bijdrager
    Fransie93

Ik heb een macbook pro Medio 2010…

Ik start deze opnieuw op en druk alt in en selecteer de cd en vervolgens blijft hij alleen maar een apple en radartje vertonen…

Want ik heb er ook een recovery optie opzitten doet die ook een Clean Install?

Bijdrager
    klonic

[EDIT] Volgens mij moet jou MBP inderdaad wel met DVDs gerecovered worden. Internetrecovery werkt sinds het mid 2011 model en is toegevoegd door middel van een firmware update (versie 2.3 geloof ik). Ik zou de internet recovery overigens alsnog even proberen.[/EDIT]

Ik weet niet of daar nog DVDs bij zaten, volgens mij wel. Je kan iig de internet recovery gewoon proberen, internet is hiervoor wel vereist:
    -Zet je MBP aan en haal de DVD eruit, haal ook alle externe hardware weg (evt netwerkkabel, muis en toetsenbord kunnen blijven zitten), zet je MBP uit
    -druk cmd+r in, houd dit ingedrukt
    -druk de powerknop in
    -zodra je mac in de herstelmodus komt laat je de knoppen los.
    -zodra het ‘herstel os’ is opgestart maak je verbinding met internet door op het Airport logeetje te klikken, of door een bedraad netwerk, zorg iig voor een internetverbinding.
    -Nu moet je je schijf formatteren, dan wordt hij helemaal leeg (voor je clean install).
    -ga naar hulpprogrammas o.i.d.
    -klik op schijfhulpprogramma o.i.d.
    – formatteer je interne HDD als ‘Macintosh HD’ (andere naam mag ook), en OSx Extended (journaled).

– sluit dat venstertje af en zet de installatie voort (volg de stappen), dit kan uren duren doordat Lion wordt gedownload (4GB) en ge├»nstalleerd.

De stappen kloppen misschien niet 100% want ik ken de recoverymode niet helemaal uit mn hoofd.

Bijdrager
    Fransie93

Dus in princiepe als ik in het recovery scherm ben dan doe ik schijfhulpprogramma,

Formatteer vervolgens mijn HDD en daarna kan ik uit het optie menu een nieuwe LION installeren…?

Zeg ik dat nu zo goed?

Bijdrager
    klonic

Eeehm, nee, dat zeg je niet goed,

Het zou zo moeten zijn:
    “Dus in princiepe als ik in het recovery scherm ben dan doe ik schijfhulpprogramma,
    Formatteer vervolgens mijn HDD en daarna kan ik een nieuwe OSx (waarschijnlijk Lion) installeren…?”

Volgens mij komt het installatie venster vanzelf naar boven zodra je alle andere vensters sluit. Gewoon even zoeken, er zijn in de recoverymodus bijna geen dingen om te zoen, dus erg lastig zal het niet zijn. Echter denk ik niet dat de internet recovery gaat werken dat blijkt namelijk vanaf de 2011 modellen pas te werken. Overigens, is de internet recovery het zelfde als de DVD recovery op het downloaden van het OS na. Voor de DVD recovery moet er dus ook met het schijfhulpprogramma gewerkt worden.

Moderator
    Strifer

als ik van de dvd wil opstarten doe ik de dvd erin en hou ik de de ‘C’ ingedrukt. opstarten duurt wel lang overigens, maar geen twee uur;)

Bijdrager
    Harley

Lukt hier ook niet, losse dvd speler op de USB. (macbook air)

Opstarten vanaf de DVD schijf, vervolgens ook appel + radertje tot ik een ons weeg.

Bijdrager
    klonic

Hier staat dat je inderdaad niet op ALT zou moeten drukken maar op C, echter kan je met alt ook je DVD bereiken. Ik zou die handleidingen even doorlezen, er staat ook het een en ander over Lion-herstel. Je kan ook je Lion-installatie op een USBstick zetten en je Mac vanaf die stick opstarten, volgens mij is dat gewoon mogelijk. Het zou makkelijker voor mij en andere OMTers zijn als er volledige info is over de setup:
    -wat voor hardware heb je?
    -is er een defect?
    -waarom doe je wat je doet? (dit zou de oorzaak kunnen onthullen of misschien kan het onderliggende probleem gewoon opgelost worden)
    -wat zegt de handleiding?
    -wat heb je zelf geprobeerd?

@ Fransie93,
    Wat is de rede trouwens dat je een schone Lion installatie op je MBP wilt?
    Start anders op met D voor een hardwaretest (zie ik net in die lijst staan :sarcastic: ).

@ Harley,
    Lees even de dik gedrukte, bovenstaande tekst door.

Bijdrager
    Fransie93

Het is ondertussen gelukt. Ik ben naar het recovery scherm gegaan en heb mijn HDD geformateerd daar.
    Daarna heb ik een internet recovery gedaan. Systeem werkt weer perfect

@ Klonic
    Ik wilde graag een schone Lion installatie omdat er iets niet helemaal goed is gegaan met de update van Snow naar Lion zoals vaak een zwart scherm nadat ik mijn macbook had dichtgeklapt. En het opstarten wat mega lang duurde.

En voor school moet ik een windows bootcamp installeren en aangezien ik weinig ruimte had op mijn hardeschijf en heel veel app’s erop had staan die ik op een of andere manier niet kon verwijderen. Vandaar dus een schone installatie.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.