6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    kreweesti

Macbook Pro 13\" retina geeft vaak problemen vanuit sluimerstand

Ik heb een Macbook Pro 13″ retina van laat 2013 met Haswell. Ik heb regelmatig een foutmelding met opstarten vanuit sluimerstand. Als ik de laptop na een dag openklap krijg ik bij ingeven van het wachtwoord het venster “de computer is onverwacht opnieuw opgestart”. Met mogelijkheid een rapport naar Apple te sturen of te negeren. Heel vreemd. Probleem heeft zich nog niet voorgedaan als ik de laptop regelmatig meerdere keren per dag openklap. Gisteren hoorde ik in de sluimerstand het opstartgeluid. Dit was de eerste keer. Heel vreemd allemaal. Iemand een idee?

Bijdrager
    SunKeeper

Kun je het eenvoudig opnieuw laten gebeuren?

Als het namelijk simpel te demonstreren is zou ik er meteen mee naar Apple teruggaan en het in een winkel laten zien dat dat gebeurt. Je hebt volledige garantie en zit nog binnen de eerste zes maanden na aankoop. Apple moet dan een oplossing voor je doorvoeren zodat het probleem verdwijnt.

Zorg voor een recente backup. Zeker indien je naar Amsterdam gaat bestaat er een kleine kans dat de complete MacBook Pro wordt omgeruild.

Bijdrager
    Janjans

@sunkeeper Is er ook nog een grens van zes maanden die verbonden is met specifieke garantie bepalingen?

Bijdrager
    Buzz

SunKeeper heeft gelijk. Maar voordat je je computer ter reparatie aanbied zijn er tenminste drie stappen, die de reparatie afdeling zal doen, die je zelf ook al kan uitproberen:

– Een SMC reset: http://support.apple.com/kb/ht3964
    – Apple diagnostics: http://support.apple.com/kb/HT5781
    – Nagaan of je software up to date is en of je software / randapparatuur of drivers gebruikt die niet compatible zijn met de laatste versie van OS X.

Heel vreemd is het ook niet. In de sluimerstand zal je computer nog van alles doen, via Power Nap. Waarschijnlijk gaat daar iets mis waardoor je computer alleen maar kan rebooten.

Bijdrager
    GoeieDag

We kunnen natuurlijk aan TS vragen logbestanden, of nog mooier: een EtreCheck-rapport, hier te posten. Maar je kunt ook eens gewoon even een nieuw OS over het oude heen installeren.
    En doen wat Buzz_D noemt.

Bijdrager
    SunKeeper

Uiteraard kun je ook zelf onderzoek doen. Echter niet iedereen heeft altijd de zekerheid en technische kennis (en tijd) om dat allemaal uit te gaan voeren.
    Daarnaast zie je wel eens gevallen van mensen die al problemen hebben met een nieuw product en gaan afwachten tot het erger wordt, (of misschien wel uit hun garantieperiode zijn) totdat ze pas naar de winkel teruggaan en dan daar soms tegen een teleurstelling aan lopen.

Die eerste zes maanden moet Apple bewijzen dat het probleem niet was bij aankoop. (kunnen ze in dit geval niet) De periode na die zes maanden moet jij zelf bewijzen dat het probleem al sinds aankoop bestaat en je het dus niet zelf hebt veroorzaakt. Theoretisch gezien.

Ik ben benieuwd naar de oorzaak en naar het EtreCheck-rapport.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.