11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Stringray

Macbook Pro 13 Retina (2013) performance scrolling en video

Hoi,

Sinds gisteren heb ik een Macbook Pro Retina 13″ (2013) met de 2,6 Ghz processor, 16GB RAM en 256GB schijfruimte. Het valt mij op dat de performance helemaal niet zo geweldig is. Vooral de graphics vallen tegen. De video playback (YouTube, Flash-movies) hapert, vooral als ik ze afspeel in Chrome. In Safari doen de video’s het over het algemeen iets beter, maar het houdt niet over. Verder viel mij op dat bij veel websites het scrollen door de pagina behoorlijk haperend gaat.

Is dit normaal? Ik heb op internet meerdere threads over dit probleem gevonden, maar wat vinden jullie er van?

Ik zal zeker nog wat verder gaan testen. Ik heb ‘m eigenlijk gekocht om wat mobieler te zijn met Logic Pro X. De performance van dat pakket op deze MBP lijkt redelijk, maar dit moet ik ook nog doortesten.

Bijdrager
    TheBigZ

Toch is het geen slome duikelaar, de MBP 13.

Bijdrager
    Nora Nora

Volgens mij kan je ‘m binnen een week zonder probleem en opgaaf van reden terugbrengen. Kijk je even wat de volgende generatie brengt.

Bijdrager
    Jasperduck78

Ligt het niet aan je gebruikte Flashplayer?
    Wellicht kun je deze verwijderen en opnieuw installeren?

Bijdrager
    LordChaos

Ik heb exact dezelfde specs, ik herken totaal niet waar je het over hebt. Performance is prima! Heb je al in de logs gekeken of je daar geen errors ziet?

Bijdrager
    Stringray

Mijn Mac komt vers uit de doos. Alleen de updates geinstalleerd. Dus in principe zou ik geen truuks als het leeggooien van caches o.i.d. moeten toepassen, toch?

Ik gebruik Chrome en daar zit Flash ingebouwd. Dus dat zou in principe de meest recente versie moeten zijn. Als ik bijv. de video op deze pagina afspeel, dan is deze zeker niet vloeiend:

http://twit.tv/show/macbreak-weekly/389

Ik heb zojuist nog even de meest recente versie van Flash geinstalleerd. Maar dit hielp (uiteraard) niet voor Chrome’s performance.

Als ik daarnaast ook nog eens ga scrollen op de pagina (terwijl de video speelt), dan loopt dat ook niet lekker. Het is dus wel zo dat dit in Safari duidelijk beter loopt. Maar ook in Safari heb ik haperingen meegemaakt. En Safari wil ik om diverse redenen eigenlijk niet gebruiken.

Waarschijnlijk is Chrome minder goed geoptimaliseerd voor de Macbook. Maar toch vind ik het vreemd dat zo’n nieuwe/dure Macbook niet een simpel videootje kan trekken.

Bijdrager
    Geux

Hier speelt de video die je aangaf probleemloos af in Chrome. Ik kan scrollen tot ik een ons weeg, video blijft soepel afspelen.
    En zelfs fullscreen geen enkele hapering te bespeuren.

Getest op een eind 2013 (11,1) MBPr 13″ 2,4GHz i5 8GB 256GB. En voor de volledigheid, ik werk op de maximale retina resolutie.

Denk dat je probleem toch in het OS (achtergrond activiteiten?) zit.

Bijdrager
    Stringray

@guex: Het probleem is dat jij die video misschien soepel vindt lopen, maar dat ik andere criteria hanteer:-) Mijn vrouw vond ‘m in Chrome ook soepel, terwijl ik duidelijk verschil zie tussen die video in Safari en Chrome. Die in Chrome dropt frames en is niet helemaal sync. Jij ziet dus geen verschil? Mijn Macbook staat op de standaard (beste) retina resolutie (1280×800 HiDPI).

Wat betreft dat scrollen: het ging mij om de soepelheid van het scrollen zelf, niet van het afspelen van de video tijdens het scrollen. Immers, als je een beetje scrollt, dan is de video al buiten beeld en kun je niet meer beoordelen of die video soepel loopt. Ja, je hoort de audio nog, maar dat zegt niet zoveel.

Als ik de video in Chrome afspeel en dan snel scroll, dan vind ik dat scrollen echt haperig/laggy. Safari heeft een duidelijk hogere framerate tijdens het scrollen.

Andersom zie ik bijv. in Chrome een goede scroll-performance op deze pagina op Medium.com, terwijl Safari hier duidelijk meer moeite mee heeft:

https://medium.com/human-parts/9f53ef6a1c10

Ik ben niet de enige die het opgevallen is. In dit topic op Apple’s forum staan meer klachten:

https://discussions.apple.com/thread/5547471

Bijdrager
    Geux

Als er blijkbaar al een topic is op de Apple site, waarom dan nog hier vragen? “Ventileer” het dan op dat centrale punt zodat Apple er iets mee kan.

Bijdrager
    GastonM

Heb je ge├╝pdatet naar OS X 10.9? Deze bevat in ieder geval veel verbeteringen betreffende de scrollperformance.

Bijdrager
    Stringray

@guex: Ik wilde graag even de mensen op de, in mijn ogen, grootste Nederlandse Apple community-site raadplegen. Is toch niet raar? Als je zo begint hebben de meeste topics in dit forum geen nut, want er is al een variant op Apple’s forum. Overigens begrijp ik dat Apple officieel hun eigen forums niet eens doorleest. Heb je problemen, dan moet je ze via een andere weg kenbaar maken.

@gastje8: Ik heb alles ge├╝pdate, dus ja.

Ik heb vanavond wat muziek gemaakt met Logic Pro X en was aangenaam verrast door de performance van de MPB. Een flink aantal tracks met software instrumenten en effecten eraan en alles liep nog vlot. En als je het echt te bont maakt, dan ‘freeze’ je gewoon een aantal tracks en alles loopt weer lekker. En de schijf-performance is ook fantastisch. Logic projecten die op mijn iMac 27 (2011) best veel inlaadtijd nodig hebben, worden door de MBP in luttele seconden ingeladen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.