One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » Macbook Pro 13" of iPad Pro 10.5"?

Macbook Pro 13" of iPad Pro 10.5"?

Profielfoto van riji

riji op 17 juni 2017 #

Ik had me voorgenomen om voor het eerst een Apple laptop te kopen met de komst van de MBP 2017, nl. het 13″ model.
Voor mijn vrouw hebben we de iPad Pro 10.5 besteld en zo heb ik een en ander daarover geraadpleegd.
Ik kom echter steeds meer onder de indruk van de innovaties en capaciteiten van deze nieuwe iPad.
Zo o.a. na deze video review:

Als ik daarbij de nieuwe mogelijkheden van iOS 11 neem,
https://www.iculture.nl/dossiers/ios-11/

dan begin ik erg te twijfelen of ik nog wel een MBP nodig heb (als aanvulling bij de iMac).
Misschien is de iPad ook voor mij de beste keuze?

Profielfoto van Baron Van Dedem

Baron Van Dedem op 17 juni 2017 #

Als je niet meer dan simpel surft op het internet en emails verstuurd is een iPad voldoende, wil je echt productief zijn haal een MacBook. Wat ze ook zeggen dat de iPad steeds beter word, het blijft een tablet met beperkingen.

Profielfoto van sunapple

sunapple op 17 juni 2017 #

Als je eerder aan een iPad niet genoeg had dan zie ik niet in hoe de nieuwe Pro dat heel anders maakt. De iPad-dingen worden beter en leuker, maar Mac-dingen blijven voor de Mac.

Voor mij zijn dat programma’s – Photoshop, Illustrator, SolidWork en games in Windows, ‘echte’ Office apps (tja, is er eigenlijk nog veel verschil met Office?) en simpele dingen zoals printen/scannen (oude printer gaat niet werken met een iPad) en het toetsenbord en muis interface aan het bureau (gebruik enkel een 15″ MBP).

De overstap zou mij dus niet lukken, maar het is voor iedereen anders.

Profielfoto van tarmac58

tarmac58 op 17 juni 2017 #

Riji, de TS, heeft al een iMac. Hij hoeft dus niet over te stappen. –  ik zou zeggen: gaan voor de iPad

Profielfoto van Bugsy

Bugsy op 17 juni 2017 #

Ik heb sinds kort zowel de MBP 13″ als de iPad pro 10.5. Ik weet nog niet of de iPad de ZMBP gaat vervangen, maar het scheelt niet veel meer.

Ik zou vooral kijken naar welke toepassingen je gebruikt.

Profielfoto van sunapple

tarmac58 op 17 juni 2017

Riji, de TS, heeft al een iMac. Hij hoeft dus niet over te stappen. –  ik zou zeggen: gaan voor de iPad

Oké, dat zag ik niet staan om de een of andere reden, maar dan nog kan het zijn dat je onderweg bepaalde functionaliteit nodig hebt die de iPad niet biedt, toch?

Profielfoto van riji

riji op 17 juni 2017 #

Ik ken de iPad Air 2 omdat mijn vrouw die heeft en daarom dacht ik aan een MBP 13″.
De MBP is voor mij echter ook een vraagteken omdat het 15 jaar geleden is dat ik nog een laptop gebruikte (Windows) en dit altijd met een muis. Mede door de gebruikswijze van de MBP die ik beoog (op de bank, gelegenheidstafel ed), zou ik helemaal aangewezen zijn op het trackpad, wat voor mij nieuw zou zijn.
Ik ben onder de indruk gekomen van de iPad Pro 10.5: cpu en gpu capaciteit in dezelfde orde als MBP 13″, 4GB ram, 256 GB opslag betaalbaar, scherm zelfs 600 tegenover 500 nits, dynamische 120 Hz scherm refresh, ook het uitgebreider kleurenbereik, iPhone 7 camera… (https://www.apple.com/benl/ipad-pro/specs/)
In iOS11 zie ik bestandsbeheer, windowing, dock, volledig toetsenbord, …

Profielfoto van sunapple

Het interface is inderdaad een belangrijke overweging. Wat voor programma’s gebruik je verder?

Profielfoto van Bugsy

Bugsy op 17 juni 2017 #

De specs zijn leuk, maar wat telt is wat je er mee gaat doen hè.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 17 juni 2017 #

Inderdaad: het lijkt me handig om op voorhand te weten wat je van plan bent ermee te gaan doen. Op de bank kun je namelijk ook heel geriefelijk een volledig boek schrijven. Maar zó goed is het iPad toetsenbord daar nu ook weer niet voor geschikt.

Profielfoto van Bart119

Bart119 op 17 juni 2017 #

Eerlijk gezegd geef ik voor op de bank te facebooken zelfs de voorkeur aan een veel te slome netbook dan aan een vlot werkende tablet, alleen al omdat ik dan een echt toetsenbord onder mijn vingers heb en het ergonomischer werkt. De iPad pro heeft wel een fysiek toetsenbord maar toch…

is typen geen issue, dan kan je voor een iPad gaan.

Profielfoto van sunapple

Bart119 op 17 juni 2017

Eerlijk gezegd geef ik voor op de bank te facebooken zelfs de voorkeur aan een veel te slome netbook dan aan een vlot werkende tablet, alleen al omdat ik dan een echt toetsenbord onder mijn vingers heb en het ergonomischer werkt. De iPad pro heeft wel een fysiek toetsenbord maar toch…

is typen geen issue, dan kan je voor een iPad gaan.

Ik heb een 12.9″ iPad Pro gehad en ik vond het vreselijk om op de bank in normale houding dat ding te gebruiken want hij lag gewoon plat op mijn benen en dat is niet heel handig. Eigenlijk had ik dat probleem ook aan tafel. Dan is het ineens heel fijn een laptop te gebruiken waarbij het scherm gewoon rechtop blijft staan!

Maar goed, hier zijn vast handige hoezen voor te krijgen. Met je vingers alles bedienen op zo’n touch-screen is toch wel echt heel prettig in de juiste houding ten opzichte van een trackpad.

Overigens verwacht ik niet dat het Smart Keyboard handig op je schoot werkt, maar heb er geen ervaring mee.

Profielfoto van riji

riji op 17 juni 2017 #

Wat ik doe: safari, mail, teksteditor, pages (beperkt), video kijken, muziek luisteren, video bewerken (meestal met avidemux, dus zonder opnieuw coderen)… maar ik heb nog mijn iMac 5k voor het zwaardere werk. Het is eigenlijk de bedoeling dat ik niet voor alles mij moet afzonderen in een bureelkamer.
Niemand heeft evenwel iets gezegd over hoe makkelijk/moeilijk het is om te wennen aan een trackpad als je dit nog nooit gebruikt hebt.
Misschien went een touch screen dan nog makkelijker?

Profielfoto van Bugsy

Bugsy op 17 juni 2017 #

Ook dat is maar wat je doet en wat je fijn vindt. Persoonlijk vind ik een goede trackpad zoals op de MBP 2017 het fijnst, daarna een touchscreen van de iPad 10.5, en daarna een muis

Profielfoto van sunapple

Het trackpad kun je zelf instellen naar wens, uiteindelijk kan je er vast aan wennen. Een touch screen is niet helemaal een eerlijke vergelijking, de apps zijn op de iPad heel anders vormgegeven, maar ik denk dat het relatief makkelijker moet zijn iets direct met je vinger te raken dan indirect op een trackpad. Dat had je zelf ook al bedacht denk ik. Persoonlijk gebruik ik liever een muis terwijl ik heel goed met een trackpad overweg kan (muis is sneller, kost minder moeite).

Als je voor het zwaardere werk een iMac hebt kun je op de bank prima met een iPad uit de voeten. Dan zou ik het ook vanuit prijs oogpunt niet aanraden een MacBook te nemen. Hoe comfortabel het verder is met de iPad op de bank te moeten typen kun je gewoon al testen.

Profielfoto van tarmac58

tarmac58 op 17 juni 2017 #

Trackpad. Ik Photoshop veel en gebruik niets anders. Ik kan maar niet wennen aan een muis en wordt zelfs echt wanhopig met een apple-muis
Ieder zo zijn ding

Profielfoto van riji

riji op 17 juni 2017 #

Iedereen hartelijk bedankt.
Een muis is weer een extra toestel erbij en op de bank lijkt dit al helemaal niet handig.
Misschien zou een trackpad wel makkelijk wennen, temeer daar dit van de MBP handig schijnt.
Ik ga toch mijn aankoop uitstellen tot de iPad Pro 10.5 van mijn vrouw er is en ik kans krijg die wat meer te proberen.
Ik laat nog weten hoe dit afloopt.

Profielfoto van riji

riji op 19 juni 2017 #

Hier nog een video van iemand met eenzelfde twijfel:

Profielfoto van Koekenbakker

Koekenbakker op 20 juni 2017 #

Is dit echt een vergelijking ?
Kan je dit niet veel beter vergelijken met de Macbook ?

Profielfoto van riji

riji op 20 juni 2017 #

Misschien wel, maar het probleem met de Macbook is dat hij nog meer te duur is voor wat je maar krijgt.

Profielfoto van sunapple

sunapple op 20 juni 2017 #

riji op 20 juni 2017

Misschien wel, maar het probleem met de Macbook is dat hij nog meer te duur is voor wat je maar krijgt.

Er wordt vaak gedacht dat de MacBook traag is, maar voor wat jij ermee wil doen is het prima. Dan betaal je voor de MacBook Pro dus teveel.

Profielfoto van riji

riji op 20 juni 2017 #

Ja, eigenlijk betaal je bij Apple altijd teveel…

Ik ben het wel met je eens dat de Macbook 12″ met zijn nu verbeterd toetsenbord ook geschikt zou zijn voor wat ik ermee schik te doen,
met de voordelen dat hij zo licht, makkelijk hanteerbaar en fanless is. Dat toestelletje met slechts 1 USB-C poort moet echter minimaal 1499 euro kosten
… Meteen de startprijs van de MBP 13″ zonder TB… en dan heeft die een groter en beter scherm, meer kracht CPU iGPU zoals ik mij in eerste instantie herinner.

Profielfoto van sunapple

sunapple op 20 juni 2017 #

Neem gewoon die iPad van 400 euro en laat de zwaardere dingen over aan de iMac. Je maakt het zelf duur door naar de Pro en MacBook Pro te kijken terwijl je die eigenlijk niet nodig hebt.

Profielfoto van riji

riji op 25 juni 2017 #

Een weekend met korting bij Mediamarkt.be heeft mij over de schreef getrokken voor de MBP 13″ 2017 met TB en 512 GB flashgeheugen.

Profielfoto van SvS

SvS op 26 juni 2017 #

Ook een mooie aankoop! Veel plezier ermee.

Profielfoto van riji

riji op 27 juni 2017 #

Bedankt; de volgende morgen al geleverd, OK.

Over dit topic

Gestart op 17 juni 2017 door riji

Laatste reactie door riji

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?