21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    HalilA

Macbook Pro 13″ of 15″?

Beste mensen,

Ik ga binnenkort een Macbook Pro kopen. Alleen ik twijfel dus nu tussen de 13″ en de 15″. Het is voornamelijk voor school bedoeld. Ik ga de grafisch design opleiding volgen op het HBO.

Ik weet ik heb een groot scherm nodig, om lekker er op te kunnen Photoshopen etc. Maar wat denken jullie? Wat zou het beste zijn om aan te schaffen. Toch de 15:?

Naast de Macbook Pro ga ik ook een extrn scherm erbij kopen, de Samsung SyncMaster P2370.

Dus wat denken jullie? De 13 of de 15?

Ik zie jullie reacties tegemoet de poll staat ook aan dus:D

Bijdrager
    i93Jeffrey

Als je um voor school gebruikt en dan grafisch. Dan zou ik de 15″ doen, heb je tenminste nog wat extra ruimte.
    Maar de 13″ is lekker compact en kan je overal mee heen slepen, alleen kan je daar niet erg grote vensters op kwijt.

Bijdrager
    Hailstorm

Weet je zeker dat je geslaagd bent? Geen herexamen Nederlands binnenkort?

Bijdrager
    prullenbak
    ”Hailstorm”

Raak.

OT: Neem de 15″…13″ is gewoon te klein om hele dagen bezig te zijn, grafiSCH of niet.

Bijdrager
    HalilA
    ”Hailstorm”

HEB ME DIPLOMA AL IN HANDEN SINDS WOENSDAG 8)

Bijdrager
    HalilA
    ”i93Jeffrey”

Als je um voor school gebruikt en dan grafisch. Dan zou ik de 15″ doen, heb je tenminste nog wat extra ruimte.
    Maar de 13″ is lekker compact en kan je overal mee heen slepen, alleen kan je daar niet erg grote vensters op kwijt.

Ja dat dacht ik dus ook al aan. De 13 is lekker makkelijk om overal mee tenemen, lekker klein, niet te zwaar. Maar de 15″ is weer lekker om er achter te werken voor dit soort dingen.

Bijdrager
    Nietzman

Je kiest je schoenmaat toch ook niet aan de hand van een poll?

Bijdrager
    HalilA
    ”Nietzman”

Je kiest je schoenmaat toch ook niet aan de hand van een poll?

Dit is wat anders dan een schoen. Ik wil gelijk iets goeds hebben, dat ik niet achteraf spijt krijg dat ik dat heb gekocht.

Bijdrager
    Hailstorm
    ”HalilA”
    ”Hailstorm”

‘ME DIPLOMA’?

[size=8:ec5bc0ceba]*zucht*[/size:ec5bc0ceba]

Bijdrager
    KingAchille

Voor- en nadelen zijn duidelijk.
    13″ +: klein, goedkoper en handig om overal mee te nemen
    13″ -: mindere prestaties

15″ +: een en al kracht
    15″ -: duurder en logger om mee te nemen

Dus kies je notebook naar gelang je je prioriteiten stelt…
    Ik werk al sinds het begin met een MacBook Pro 15″ en ik heb hem nog nooit als log of last ondervonden. Dus, als het geld er is, zou ik voor d e15″ gaan. Je gaat meer plezier halen uit de grootte van je scherm dan dat je last gaat hebben met de grootte van de laptop in het algemeen.

Bijdrager
    senyo

Ik zou gaan voor de 13″. Heb zelf ook een 13″ MacBook, met thuis een extern scherm. Bevalt erg goed. Doe zelf ook een min of meer grafische opleiding en vind het niet zo’n heel groot probleem om overdag op 13″ te werken, hoewel ik ook veel verslagen typ overdag eigenlijk…

13″ is gewoon makkelijk mee te nemen, dat vind ik het grootste voordeel. Thuis aansluiten op een scherm en je hebt een en al ruimte…

Bijdrager
    iBorisch
    ”Hailstorm”
    ”HalilA”
    ”Hailstorm”

‘ME DIPLOMA’?

[size=8:d044dfe5df]*zucht*[/size:d044dfe5df]

We doen in het onderwijs niet zo moeilijk meer… als je te begrijpen bent, dan krijg je een diploma…

:innocent:

Bijdrager
    Pim18

Ik heb sinds deze week ook een 13 inch macbook pro en had van te voren ook mijn bedenkingen over de grote van het scherm. Gebruik hem nu een paar dagen vrij intensief en moet zeggen dat de afmeting me erg goed bevalt. Daarnaast is hij lekker compact en makkelijk mee te nemen en neer te zetten, zeker bij mij op de universiteit waar ze relatief kleine collegebanken- en tafels hebben.

Wanneer je thuis een extra (groter) scherm hebt staan en het je vooral om mobiliteit gaat lijkt de 13 inch mij een prima keuze!

Bijdrager
    Okkexxl
    ”KingAchille”

Voor- en nadelen zijn duidelijk.
    13″ +: klein, goedkoper en handig om overal mee te nemen
    13″ -: mindere prestaties

15″ +: een en al kracht
    15″ -: duurder en logger om mee te nemen

Gast, kijk even de feiten na voordat je wat zegt… De 13” 2.53GHz doet NIET onder aan de 15” variant. Sterker nog, op sommige gebieden is de 13” zelfs sneller… Het ENIGE verschil is het formaat van het scherm.

Speedtest MBP 13 en 15”:
    http://www.macworld.com/article/141144/2009/06/macbook_pro_benchmarks.html

Bijdrager
    prullenbak

Hoeveel moeilijker is een 15″ nou eigenlijk om mee te nemen? Het blijft een laptop in een tas. Wat scheelt het gewicht? Het maakt amper wat uit, en die 2″ schermgrootte ga je echt wel waarderen in de loop van de tijd.

En “ME DIPLOMA” ?…ik word-denk ik-een oude chagrijn, maar de jeugd van tegenwoordig…;)

Bijdrager
    petethefreeze

Ik sluit me bij de prullenbak aan.

Ik ben ontzettend blij met mijn 15″ en erger me dood aan het kleine scherm van de 13″ van mijn vriendin. Het maakt een groot verschil, ook al is het maar een paar centimeter en een handjevol pixels…

Misschien moet je ook even kijken naar de grafische kaart die in de 15″en 13″ zit. Ik heb zelf niet gekeken en weet niet of er een verschil is, maar als je grafisch zware bewerkingen moet doen, is het misschien wel handig eerst ook even te kijken naar de capaciteiten op dat gebied in plaats van alléén de schermgrootte en het gewicht.

edit: nu wel gekeken: in beide zit de NVidia 9400M met evenveel geheugen. Ik blijf toch bij mijn advies de 15″ te kopen.

edit edit: iets waar ik regelmatig tegenaan loop is het feit dat de 13″ niet handig is om twee vensters naast elkaar open te hebben en dingen heen en weer te schuiven. Bijvoorbeeld twee finder schermen, ofn twee bestanden tegelijk in photoshop. Ik vind de 15″ daar al redelijk krap voor, maar zeker beter dan de 13″. Daarop begin ik er niet eens aan.

Als je mij vraagt is een 13″ scherm ideaal als je veel doet in één applicatie en niet veel bewerkingen daarbuiten moet doen. Zodra je veel met verschillende betstanden bezig bent, een goed overzicht wilt hebben van je foto’s (of wat je ook in photoshop doet), dan komen die extra 2″ erg goed uit. Met alle respect voor iedereen die zwaar werk met een MacBook of de nieuwe 13″ unibody doet, maar voor mij degradeert dat kleine scherm deze computers naar netbook status. Let wel: mjin eigen mening.

Bijdrager
    HerQ

Ik zou toch voor de 15″ gaan, maar dan wel het duurdere model met GeForce 9600M GT. Een MacBook Pro alleen met integrated graphics (GeForce 9400M) lijkt me toch jammer, dan kun je nu net zo goed een paar honderd euro meer neerleggen dan er volgend jaar spijt van hebben.

Wat betreft het formaat: met 2,5kg is de 15″ best zwaar om veel mee te slepen, maar qua grootte valt het mij best mee, past gewoon in een standaard schooltas dus geen problemen mee. Het verschil in 13″ en 15″ lijkt me groot genoeg om toch voor de 15″ te gaan, zeker met jou opleiding.

Bijdrager
    petitmal

Met extern scherm: 13″
    Zonder extern scherm: 15″

Hoeveel moeilijker is een 15″ nou eigenlijk om mee te nemen? Het blijft een laptop in een tas. Wat scheelt het gewicht? Het maakt amper wat uit, en die 2″ schermgrootte ga je echt wel waarderen in de loop van de tijd.

Die 2.4″ (?) extra maakt dat er naast een kleinbeeld foto op maximaal af te beelden formaat precies de gereedschapset (meest gebruikte photoshop tools?) past. Als je de computer vaak los van het externe scherm gaat gebruiken dan kan dat iets zijn om over na te denken.

Bijdrager
    itachi

De goedkoopste 15inch (zonder 9600GT) is al 200 euro duurder. Voor de versie met 9600GT betaal je al 400 euro meer. de prestatieverschillen zijn te klein (0.13ghz en 70gb).

Koop lekker een 13inch + een goede scherm ipv de p2370. Zo een p2370 kost ongeveer 270 euro, 400 + 270 = 670.
    Dan kan je al bijna zo een Apple Cinema 24inch kopen. (gebruik surfspot, kost je 765 euro). De samsung p2370 heeft een TN paneel, voor design is het belangrijk dat er mooie kleuren worden gebruikt, dus een IPS scherm is dan wel handig (wat de ACD heeft).

Bijdrager
    MacRice
    ”HerQ”

Ik zou toch voor de 15″ gaan, maar dan wel het duurdere model met GeForce 9600M GT. Een MacBook Pro alleen met integrated graphics (GeForce 9400M) lijkt me toch jammer, dan kun je nu net zo goed een paar honderd euro meer neerleggen dan er volgend jaar spijt van hebben.

Wat betreft het formaat: met 2,5kg is de 15″ best zwaar om veel mee te slepen, maar qua grootte valt het mij best mee, past gewoon in een standaard schooltas dus geen problemen mee. Het verschil in 13″ en 15″ lijkt me groot genoeg om toch voor de 15″ te gaan, zeker met jou opleiding.

Ik denk dat HerQ wel een punt heeft. Heb zelf een MacBook Pro met de GeForce 9600M GT en met grafisch werk loopt dat dan toch wel soepeler dan met de Ge Force 9400M. Als je straks veel gebruik maakt van bijv. Photoshop zou ik er zeker een met de 9600M GT nemen.
    Mocht je de prijs te hoog vinden van een 2,66 Ghz, dan zou je kunnen kijken of je een “oud” model kunt krijgen tegen een aantrekkelijke prijs. Er zijn vast nog wel wat resellers die hun oude modellen kwijt willen… Maar dan hangt het dus een beetje af van wat je belangrijker vindt, die grafische kaart of bijv. de nieuwe batterij die langer meegaat.

Bijdrager
    prullenbak
    ”petitmal”

Met extern scherm: 13″
    Zonder extern scherm: 15″

Die 2.4″ (?) extra maakt dat er naast een kleinbeeld foto op maximaal af te beelden formaat precies de gereedschapset (meest gebruikte photoshop tools?) past. Als je de computer vaak los van het externe scherm gaat gebruiken dan kan dat iets zijn om over na te denken.

Dat zeg ik juist:) En qua mobiliteit scheelt het amper wat.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.