10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Charloos

Macbook pro 13" model eind 2011

Beste One more thing leden,

Sinds enkele weken heb ik reeds problemen met mijn macbook pro 13″, eind 2011.

Hij loopt geregeld vast en niet echt op momenten dat je dat zou verwachten. Ook kan ik niet echt iets identificeren wat dit zou veroorzaken.

Zo loopt hij soms vast tijdens het skypen, maar ook tijdens het gewoon surfen met Google Chrome.

Ik heb dan geen andere keuze dan hem ‘hard’ af te sluiten en terug op te starten.

Ik heb ook de indruk dat hij veel trager geworden is.

Na wat gelezen te hebben op deze website probeerde ik veel mogelijke oplossingen uit, zo heb ik reeds de schijfbevoegdheden hersteld en dergelijke.

Ik deed ook een check van mijn hard drive met ‘SMART utitility’ en kreeg het volgende venster:

Nu vroeg ik me af of het daadwerkelijk aan mijn hard drive ligt dat mijn mac geregeld vastloopt en trager is en dat ik deze dus moet vervangen.

Alvast bedankt,
    Charloos

Bijdrager
    Targaryen

De SMART-utility heeft het vaak bij het rechte eind. Ik raad je aan om een back-up te maken van je bestanden en uit te kijken naar een nieuwe harde schijf of eventueel een SSD.

Anoniem

Wat @targaryen zegt.
    Vrij simpel zelf te doen bij een MacBook uit 2011

Bijdrager
    Charloos

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik had inderdaad reeds gelezen dat het nu aangewezen is om mij hdd te vervangen,
    Ik dacht dit te doen met een ssd van samsung, de evo 840 500gb,
    goede keuze?

En wat is de kans dat dit probleem toch niet aan de hdd ligt?

Bedankt!

Bijdrager
    Charloos

Ik heb ondertussen mijn mac opgestart in recovery mode en dan geprobeerd de hdd te herstellen via schijfhulprogramma.

Schijfhulprogramma gaf aan dat mijn hdd hersteld was na deze actie, echter geeft smart-utility nog steeds hetzelfde…

Aangezien zo’n ssd nogal duur is zou ik niet willen dat ik na het uitvoeren van een upgrade nr ssd nog steeds problemen heb

Dus kan iemand hier mij met ‘zekerheid’ zeggen dat er een probleem is met mijn hdd?

Alvast bedankt,
    Charloos

Moderator
    Mac Daddy

Met zekerheid kunnen we dat niet zeggen, maar ervaringen die hiermee zijn, wijst er alles naar dat het de HDD is. Kans is aanwezig dat er nog iets defect is natuurlijk, maar ik vermoed van niet.
    Maar wij kunnen enkel vermoeden en uit eerdere ervaringen conclusies trekken. Wil je echt zeker zijn? Dan zal je van een back-up, of van de schijf je content op een andere HDD of SSD moeten plaatsen, die installeren en dan kijken wat er gebeurd. Pas dan weet je zeker dat het enkel de HDD of niet is.

Het feit dat smart-utility het nog steeds aangeeft, is niet voor niets.

Maar wil je per se over op SSD? Een HDD kan ook nog steeds. Als je een SSD echt wil en je hebt nog een HDD liggen, dan zou je eerst daarmee kunnen testen.

Oh ja. Als laatste kan je natuurlijk de hardware test doen. Die kijkt de hele machine na.

Bijdrager
    SunKeeper

Het SMART-systeem kijkt grotendeels naar het hardware-deel van je harde schijf.

In jouw geval zitten er al zodanig veel fouten op (58) dat je bezig kunt blijven met herstellen van de software, maar dat gaat niet helpen. Meer dan 10 fouten wil je echt niet hebben, dat is al teveel.

Zie het een beetje als een tafel die steeds schever gaat staan. Jouw ‘tafel’ staat al zo scheef dat alles wat je erop zet meteen omvalt.

Als je overigens nog geen backup hebt, raad ik je wel aan om die direct te maken. Met de huidige status kan het zomaar zijn dat de harde schijf plotseling helemaal uitvalt en dat je er daarna nooit meer op kunt komen.

Bijdrager
    Charloos

Bedankt voor de reacties,

Dan ga ik overstappen naar een ssd!

en time machine hangt dagelijks aan mijn mac, dus back-up is geen probleem mocht hij er plots mee stoppen.

Bedankt!!

Bijdrager
    Charloos

Beste mensen,

SSD is gemonteerd en werkt perfect!

de mac start nu op in ongeveer 20 seconden, is veeeeel sneller en smart utility geeft geen problemen meer aan!!

Allemaal bedankt voor uw bijdrage!!

Groeten,
    Charloos

Bijdrager
    makoe

Uit belangstelling: hoe heb je de data overgezet? Of hoe heb je de nieuwe schijf softwarematig geĂ¯nstalleerd?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.