6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Stijnk22

MacBook Pro 13 inch 128gb of 256gb?

Hoi,

Ik ga binnenkort een nieuwe MacBook Pro voor school aanschaffen, alleen zit ik te twijfelen over de opslagruimte van de ssd.
    Kan mij iemand advies geven over welke ik het best kan aanschaffen?
    Ik heb hem nodig voor school, dus ga ik aardig veel documenten etc. gebruiken/maken.
    Ook speel ik soms wat lichte games, en doe ik aan foto editting.
    Nu is dus mijn vraag welke van de 2 ik het beste kan aanschaffen, is het slimmer om de 128gb te kopen en als dat vol raakt een externe ssd erbij te kopen? Of toch voor de 256gb gaan en sowieso genoeg ruimte vrij hebben?

Bijdrager
    Shmoo

Ligt er een beetje aan met wat voor bestanden je werkt. Als je 8 miljoen kleine bestandjes hebt dan is dat wat anders dan 300 bestanden van 32mb per stuk.

Kijk eens naar de computer die je nu hebt. Hoeveel geheugen zit daar in, hoeveel ruimte heb je nog beschikbaar en vooral werk je bijv. met clouddiensten waar je makkelijk bepaalde folders kunt uitzetten zodat ze niet op je HD/SSD terecht komen.

128GB is zeker te doen maar ik vraag mij af of de volgende MacBooks (welk type dan ook) nog 128GB standaard zullen hebben of dat deze meteen bij 256GB beginnen. De Retina MacBook begint ook bij 256GB dus ik ga er vanuit dat elke nieuwe Mac vanaf nu gewoon gaat beginnen met een 256GB SSD.

Bijdrager
    Stijnk22

Ik ga vooral werken met pdf en waarschijnlijk Office documenten.
    Heb op mijn huidige ongeveer 150gb van de 250gb over, en gebruik deze intussen al 4 jaar.
    Aan iCloud ga ik denk ik niet veel hebben, aangezien ik nu met mijn iPhone en iPad + foto’s al aan het limiet van 5gb zit.
    Zou het beter zijn om meer GB in de Cloud aan te schaffen en de 128gb versie te kopen?
    Ik vind namelijk de 200 euro prijsverschil voor 128gb best hoog…

Moderator
    Night

Toch zou ik voor de 256 gaan, omdat:
    1) de inruilwaarde in de toekomst hoger is en ook/dus beter verkoopbaar is;
    2) het niet goed is voor een SSD om stampvol data te zitten, daar wordt deze aanzienlijk trager van
    3) je ook ruimte nodig hebt voor caches en logs tijdens het werken.
    4) je niet in de toekomst kan kijken wat je nog meer van plan bent met je MBP te gaan doen

Bijdrager
    Shmoo

Als je een iTunes giftcard koopt van 15,- dan heb je voor meer dan een jaar 50GB aan iCloud Drive opslag extra maar iCloud Drive is nog niet echt volwassen op de Mac. Het is vooral leuk als je een iPad of iPhone hebt met veel foto’s maar op de Mac kun je er gewoon nog niet zoveel mee als een dienst als Dropbox.

Je zit er precies tussen in – het is moeilijk bepalen.. Volgens mij hebben alle MacBooks Pro ook nog een MicroSD poortje dus als het echt zou moeten kun je voor een paar tientjes nog wel enkele tientallen GB’s verhogen via zo’n kaartje. Vergelijk dat met een soort USB-stickie maar dan compacter en meestal sneller.

Bijdrager
    Stijnk22

Bedankt voor jullie reacties!
    Ik denk dat ik zelf toch voor de 256gb versie ga. Het is inderdaad altijd makkelijker om genoeg vrij te hebben dan krap te zitten.
    Ik zat zelf aan de functie van ruimte besparen in MacOS Sierra te denken, lijkt me een handige optie.
    Goede tip Shmoo, over de iCloud ruimte! Ik ga dit zeker eens doen!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.