11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Ron

MacBook Pro 13# en batterij

Vrienden, ik ben nieuw in de Macwereld en voel me er fijn. Ik moet nog veel leren/weten dus ben ik blij met een forum als dit. Ik vraag me af : ik gebruik naast mijn MacBook Pro ook nog een iPad. Zo komt het dat mijn Mac soms enkele dagen onaangeroerd op de kast staat. Mag ik hem in het electriciteitsnet laten steken enkele dagen? Ik heb ook de gewoonte na gebruik, ongeacht mijn batterij-percentage, hem weer aan het electriciteits-net aan te sluiten, mag ik dat zonder een fout te maken?
    Hartelijk dank voor een antwoord.

Inactief
    Anoniem

Je zal op dit topic waarschijnlijk verschillende antwoorden krijgen over wat je wel en niet moet doen om je batterij goed te houden.

Maar het belangrijkste met de moderne Li-ion batterijen die tegenwoordig in de apparaten zitten is dat je ze niet volledig leeg weg legt voor langere tijd.
    Als je de mac voor een paar dagen weg legt, zorg dan dat hij altijd rond de 50% is opgeladen

Bijdrager
    Ron

Dankuwel Stefan voor dit snelle antwoord. Dus, als ik hem aan het elektriciteitsnet laat hangen als hij opgeladen is kan geen kwaad?

Bijdrager
    McPim

Dit stond voorheen op de support site van Apple: “For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her notebook on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing.“, maar die info is vervangen door een wat algemener verhaal.

Het kan absoluut geen kwaad om hem aan de lader te laten hangen, maar zorg gewoon dat de batterij wel gebruikt wordt (dus laat hem niet weken in het stopcontact zitten, dat is het enige). Belangrijkste tip: denk er niet teveel over na en gebruik je MacBook op de manier die jij het prettigst vind. En ga ervan uit dat na een jaar of 3 de batterij echt een stuk slechter gaat worden, dat is niet te voorkomen…

Bijdrager
    Ron

Beste McPim, dat is exact het antwoord dat ik zoek. Hartelijk dank voor deze zeer nuttige informatie!
    Dit geeft me een uitstekend gevoel en maakt mijn dag! Thanks!
    Ik zal hier zeker nog wel eens te zien zijn denk ik…

Fijn weekend, mvg, Ron.

Bijdrager
    Shmoo

Gewoon gebruiken zoals jij het fijn vindt om het te gebruiken. Als je hier te veel over gaat nadenken dan wordt het straks niet meer computeren maar opletten wat het percentagesymbool in de menubalk doet.

Mijn advies is ook om dat 98% symbool weg te halen uit de menubalk en enkel je batterijicoon daar te tonen. Verder, als jij een MacBook hebt gekocht terwijl je 95% van je tijd gewoon thuis met het ding achter een bureau zit dan heb je gewoon de verkeerde computer gekocht. Dan had je een desktop moeten kopen en geen laptop. Laptops slijten nu eenmaal harder door de batterij die erin zit en die na ±4 jaar wel aan vervanging toe is.

Stel je werkt gewoon eens 5 dagen thuis achter een bureau dan zou ik hem gewoon die volle 5 dagen aan de stroom laten hangen. Waarom niet. Dat kan geen kwaad en het is onnodig om dan je batterij leeg te laten lopen en dan weer op te laden. Eigenlijk komt het gewoon neer op nadenken bij het opladen, moet je morgen weg dan zorg je dat je een volle batterij hebt ook al zit er nog 85% in.
    Ooit ergens staan met een lege batterij en geen punt of geen tijd om op te laden is vele male erger dan dan je MacBook opnieuw opladen wanneer deze 85% is ipv 18%.

Bijdrager
    Ron

Hoi Shmoo,
    ik moet veel in bed liggen wegens blijvende ziekte en neem geregeld mijn MacBook Pro mee ipv de iPad
    ( typ daar geen hele dag tekst op of je arm valt er af ) en dan zet ik die terug aan de stroom telkens ik ermee stop.
    Aan een bureel zitten en een Desktop zou niet meer interessant zijn voor mij, niet mogelijk meer.
    Dus, kan ik het best, als ik zo lees, mijn MB gewoon dicht doen overdag als ik hem niet gebruik en
    hem ’s avonds afzetten en ’s nachts laten opladen. Dat zou niet fout zijn?
    Ik hou ervan dat hij zo licht en snel is en ik hem op schoot kan nemen een tijdje.
    Omdat ik ergens een uitzonderlijk geval ben stel ik deze misschien rare vraag maar als ik dan lees over cycli etc
    dan krijg ik zo van die vraagtekens.
    Ik begrijp natuurlijk dat batterijen slijten maar ik weet dat de omgang ermee belangrijk is.
    Vandaar dat ik hier effe was.
    Hartelijk dank voor je ook snelle duidelijke antwoord!

Bijdrager
    GoeieDag

Bijzonder verhaal Ron!

In ieder geval niet die “volle 5 dagen” aan de lader laten liggen. Beter: overdag zonder lader gebruiken, en ’s nachts aan de lader (of eerder als de accu leeg is). Apple stelde altijd: ‘keep the electrons flowing’ dus ontladen en weer laden zou het best zijn.
    Ben het wel eens met Shmoo: je verder niet te druk maken; gewoon lekker mee werken.

Bijdrager
    Ron

Bedankt voor ook jouw input GoeieDag! Ik begrijp nu ongeveer hoe ik het het beste doe. Kan je ergens die verbruiks-ciclus zien op je MBP?
    Omdat ik dat soms ergens bij zie staan en dan denk ik : hoe zien ze dat? En wat als je op 90 % hem ’s avonds weer aan het elek-net hangt dan?
    Vooral onthouden : niet duk maken en lekker van genieten. Thanks!

Bijdrager
    GoeieDag

Kijk eens onder de kopjes in deze link; daar krijg je de gevraagde informatie: http://www.apple.com/batteries/

Cycli van je MB kun je hier lezen: Systeeminformatie (Hulpprogramma’s of via ‘Over deze Mac’ )> Voeding.

Bijdrager
    Ron

Dankuwel GoeieDag, heel tof!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.