17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Loyd

Macbook pro 13" kopen: wat is wijsheid?

Goedendag mensen,

Graag wil ik een MacBook pro kopen. Bij Coolblue staat de 13 inch instapper nu voor 1544 in de aanbieding. Scheelt toch weer 150 euro.

Is het een strak plan voor die prijs of zouden jullie toch doorsparen voor de pro met touchbar?

Alvast bedankt voor de reacties

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt ook nu een Mercedes kopen of doorsparen voor een Ferrari.

Laat je keuze niet afhangen van een Touch Bar gadget dat zich eerst nog maar eens moet bewijzen. Je kunt beter kijken naar wat je gaat doen met die computer. De instap 13″ Pro kun je namelijk beter zien als de vervanger van de MacBook Air 13″.

Als jij normaal een MacBook Air had gekocht omdat je daar alles op kunt doen wat je wilt gaan doen met een computer dan ‘moet’ je de instap 13″ Pro kopen. Had je sowieso altijd al een Pro model nodig omdat de Air het gewoon niet aankan dan moet je voor stapje nummer twee gaan in de 13″ MacBook Pro.

Bijdrager
    Bugsy

De touchbar gebruik ik op dit moment precies even vaak als vroeger de functietoetsen.

Hoe lollig ook, ik zou geen touchbar adviseren als je daar en voor moet sparen en eigenlijk geen doel voor hebt

Bijdrager
    Niels

Behalve de touchbar zijn er natuurlijk ook andere verschillen: langzamere processor, grafische chip en SSD.

https://www.google.nl/amp/mashable.com/2016/10/31/nobody-should-buy-entry-level-macbook-pro.amp?client=safari

Bijdrager
    Shmoo

Wat een clickbait artikel zeg. Dat zoiets geschreven mag worden op zo’n gerenoveerde website. Bah.(n)

Less Performance, ja dat is altijd het geval. Het instapmodel is nooit sneller dan keuzeoptie nummer 2 of 3 in dezelfde line-up. De instap 13″ Pro 2016 zonder Touch Bar is gewoon sneller dan de 2015/2016 MacBook Air met Core i7 processor upgrade.

Mensen kijken alleen maar naar het labeltje Pro dat er achter staat en dan koppelen ze het aan iets of iemand. Zo van, ik ben animator, animators gebruiken al jaren MacBook Pro’s met After Effects of final Cut Pro en met deze instap MacBook Pro kan ik mijn werk niet doen dus is het een waardeloze computer en geen MacBook Pro. Zo werkt het natuurlijk niet.

Bijdrager
    Loyd

Bedankt, ik kan dan beter de instap kopen met een 16 GB geheugen upgrade ipv de touchbar. Of heb ik jaren genoeg aan de 8gb?

Doe geen zware toepassingen en dergelijke

Bijdrager
    Shmoo

5 jaar zeker. Computers zijn wel aan het einde van hun kunnen. Intel heeft aan aangekondigd niet meer jaarlijks met sprongen van verschil te komen. Computers zijn dor de komst van SSD en sneller processors snel genoeg om de komende 5 jaar makkelijk te overbruggen. Er komt echt geen tijd an waar we 32GB standaard in onze computer hebben zitten en een 2TB SSD alleen omdat het kan. Dat is veel te prijzig. Systemen worden steeds leaner mede door het comprimeren van RAM geheugen. Je kunt steeds langer met een computer doen – support voor OS X blijft steeds langer. Dat je de laatste versie van OS X op een computer van 2008 kunt installeren zegt al voldoende. In 2013-2014 was de upgrade drempel een 2007 machine.

Bijdrager
    Loyd

Bugsy dat jij alles op de pof koopt moet jij weten. Ik koop pas iets als ik me dat kan veroorloven dus ja ik moet ervoor sparen.

Een doel hebben voor de touchbar? Ik heb dat ding niet verzonnen, ik neem aan dat Apple er een doel mee heeft en ontwikkelaars.

Bijdrager
    Shmoo

Dat wil alleen niet zeggen dat jij die extreem snelle computers moet hebben. Er zijn voeldoende mensen hier die op (in mijn ogen) te oude machines werken MAAR omdat ze zelf een SSD geplaatst hebben geven ze aan dat hun machines nog voldoen. Deze mensen draaien allemaal het laatste of een versie voor het laatste OS. Ik bedoel maar. Je kunt ook het laatste jaar niet upgraden om het upgraden daarmee wordt de computer niet ineens onhandelbaar.

5 jaar ga jij makkelijk halen met 8GB een elke SSD/Flash opslag dat jij nu kunt kopen.

Dat er straks Ferarri motors beschikbaar zijn voor in de MacBook wilt niet zeggen dat wij die standaard gaan krijgen. Zie de iMacs, daar zitten nu in 2017 nog standaard HDD schijven in. Denk je echt dat Apple je morgen ineens een Optane SSD schijf gaat geven in een 1250,- computer. Sure.

Bijdrager
    Loyd

Bedankt voor de reacties. Na lang denken ga ik toch voor de 13 inch Air. 128ssd, 8gb i5 nu in de aanbieding voor 975.
    Een leuke prijs om over te stappen vanaf Windows lijkt me. En hier kan ik toch ook weer een paar jaar mee vooruit?

Bijdrager
    Shmoo

Zeker.. De MacBook Air is een prima computer om kennis te maken en heeft ook nog eens een geweldige batterijduur.

Let wel op dat je die machine niet gaat gebruiken om video’s te monteren, 3D stuff en allemaal dat soort heavy tasks. 8GB en een Core i5 processor is prima om de komenden jaren mee te surfen, wat foto’s te bewerken en allemaal dat soort dingen.

Bijdrager
    Loyd

Dank je. Nee geen zware zooi voor deze Mac maar de bedoeling voor het gewone werk. En over een jaar of vier, vijf een upgrade naar een nieuwe Mac.

Bijdrager
    Shmoo

Dat gaat zeker lukken.

Bijdrager
    Bugsy
    Loyd op 14 januari 2017

Bugsy dat jij alles op de pof koopt moet jij weten. Ik koop pas iets als ik me dat kan veroorloven dus ja ik moet ervoor sparen.

Een doel hebben voor de touchbar? Ik heb dat ding niet verzonnen, ik neem aan dat Apple er een doel mee heeft en ontwikkelaars.

ik koop niks op de pof. Maar als je alleen zeikerig kan reageren, dan mijn excuses dat ik wilde helpen

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Alleen die 128Gb is wel verschrikkelijk weinig. Krijg je snel gezeik mee.
    Maar je kan er gelukkig zelf dan een grote SSD inzetten.
    (heb ik nog eens n blog over geschreven;)
    Dat kan met zo’n fijne super Air nog, met die nieuwe MacBook kan dat ook al niet meer…

Bijdrager
    Loyd

Nee hoor daar krijg ik geen gezeik mee want er is sd card ondersteuning. Verder alles in de cloud en meerdere externe schijven op voorraad. En we zitten toch volop in het streaming tijdperk?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.