One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » macbook pro 128gb genoeg voor lightroom?

macbook pro 128gb genoeg voor lightroom?

Profielfoto van AvePhotography

AvePhotography op 10 augustus 2017 #

Hoi!
Voor het eerst in m’n leven heb ik een macbook besteld😍 and im really excited.
Ik ben bezig om m’n passie fotografie uit te breiden naar m’n eigen bedrijf en ben al gaan investeren in beter apparatuur later als ik meer omzet heb gemaakt zal er een beter Mac komen.
Mijn vraag is dus heb ik voorlopig eventjes genoeg aan een macbook pro 128gb waar ik lightroom op download en foto’s in bewerk. Of moet ik gelijk een externe schijf aanschaffen? Zo ja, waar kun je een zo goed koop mogelijke kopen en welke raden jullie aan?

Groetjes Vera

P. S. Op fb heet is AVE Photography mocht je nieuwsschierig zijn naar m’n werk

Profielfoto van Afroman

Afroman op 10 augustus 2017 #

Om maar je gelijk een wijze les te leren.

Niks is goedkoop in de fotografiewereld (überhaupt op de werkvloer). Goedkoop is altijd duurkoop.

Met 128 Gb kom je er misschien wel als je enkel programma’s op je MacBook investeert maar om een beetje futureproof te zijn zou ik sowieso minimaal 256 Gb nemen. Dus op zich kom je er prima mee uit de voeten met een 13 inch MacBook Pro zonder touchbar. Maar als je wat serieuze programma’s, Photoshop en plug-ins neemt (naast je normale programma’s, documenten, mail en dergelijke) dan is 128 Gb in een mum van tijd vol.

En foto’s op je interne SSD installeren zou ik sowieso niet doen. Je laptop is zo vol. Ik zou dat altijd via een externe harde schijf doen, Liefst eentje met minimaal USB 3 en geen 5400RPM schijf. Dat had ik een flinke tijd voor mijn foto’s en dat was supertraag met inladen en browsen. Dus investeer zeker niet in een zo’n goedkoop mogelijke harde schijf. Daar krijg je altijd problemen mee.

En investeer alsjeblieft gelijk in een extra harde schijf voor backups.

Zelf ben ik ook bezig met een thuisstudio aan het bouwen voor video, fotografie en grafisch vormgeven. Kost een hoop, maar goedkoop is absoluut duurkoop.

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 10 augustus 2017 #

Ik heb alles wat maar een beetje riekt naar ‘groot’ (muziek, foto’s, films) op een externe schijf staan.
Toch heb ik van mijn 256 GB SSD nog ‘maar’ 130 GB over*.

128 GB is dus inderdaad sneller vol dan je denkt en hoopt.

Profielfoto van goulashkanone

goulashkanone op 10 augustus 2017 #

Ik zou ook een extra  24inch+ beeldscherm kopen, want foto’s bewerken op zo’n klein 15,4 inch schermpje word je ook niet blij van.
Het liefst een hardware gekalibreerd scherm, zodat wat je ziet op je scherm, hetzelfde is als wat uit de printer komt rollen.

Profielfoto van Carp

Carp op 10 augustus 2017 #

@Ave, ik denk dat je beter eerst denkt aan meer RAM, 8Gb standaard is erg (te) weinig en je kunt die ram NIET meer zelf upgraden!

Itt het ram, kan je de SSD wel zelf upgraden! (ps Apple vraagt €300 meer voor een 256Gb!!)

Ik draai zelf een Mac Pro, met een BOOT SSD van 128Gb…en daar heb ik altijd ±50Gb vrij ook nog.
Jammer dat je er niet een 2de in kunt zetten, zoals bij de 2012 modellen, met SuperDrive.

Je moet vanaf het begin dan wel aan je data management denken, die je uiteraard op een externe schijf plaatst.
Dat houd je systeem ook heel wat ‘snappier’, dan bv iMac lovers die hun 1Tb lekker vol prakken.

Profielfoto van Vroegah

Vroegah op 10 augustus 2017 #

AVE Toronto or Borculo ?

Profielfoto van Koezel

Koezel op 10 augustus 2017 #

Hoi Vera, proficiat met je Macbook:-D
128 is mogelijk wanneer je alleen de software er op draait.
Voor opslag zou ik zeker naar een externe SSD gaan.
Geen idee wat goed of slecht is, ik haal ze bij de MM.
Deze kun je zakelijk aanschaffen, dus zij ze aftrekbaar.
Net als je Macbook overigens. Met 8GB kun je behoorlijk werken,
ik draai Photoshop op 8 GB en dat gaat zonder problemen.
Ik denk dat je een mooie setup hebt om te starten, het kan altijd
beter, groter, mooier. Maar je moet ergens beginnen.

Profielfoto van NielsDam

NielsDam op 10 augustus 2017 #

@Carp: 8Gb RAM is meer dan voldoende voor Lightroom. Ik heb een Late 2013 met 8Gb en dat loopt gewoon als een trein (voor zover Lightroom snel kan lopen, de bottleneck is toch echt de software zelf).

@AvePhotography: 128Gb is wel wat aan de krappe kant, maar je kunt werken met bijvoorbeeld een externe (thunderbolt) SSD. Nadeel is wel dat je veel aan het verplaatsen bent.

Mijn set up is: 512Gb intern, 1Gb SSD extern, 4TB HDD extern. Zodra mijn interne schijf vol loopt, verplaats ik de oudste maand naar extern (meestal staat deze al op de externe SSD omdat ik handmatig back-ups daar ol maak). De 4TB HDD dient als tweede back-up. Ik ben nu ook nog aan het kijken voor een cloud back-up dmv Stack, aangezien ik daaf 1Tb gratis heb.

Profielfoto van Bart119

Bart119 op 10 augustus 2017 #

In 2002 zat er al een 120GB harde schijf in de Aldi-PC (vreselijk onstabiele krengen overigens), dus ondanks het feit dat we anno 2017 veel gebruik maken van de cloud is dit echt onvoldoende.

Profielfoto van AvePhotography

AvePhotography op 10 augustus 2017 #

Dankjulliewel voor al jullie advies ik ben een stuk wijzer geworden:D

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 10 augustus 2017 #

Kun je nagaan. Als je hier vaker komt dan word je gewoon een genie.

Over dit topic

Gestart op 10 augustus 2017 door AvePhotography

Laatste reactie door Shmoo

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?