23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    jopie huizinga

macbook os 9?

Kun je macos9 draaien op een macbook?

gr. jopie

Geblokkeerd
    Anoniem

Kijkt u eens: http://www.theappleblog.com:)
    Even de 2e post lezen, en je weet alles. De naam is in ieder geval Sheepsaver

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    jopie huizinga

cool!
    draait niet native op een intel?

Bijdrager
    TRML

schei nou toch eens uit met dat OS 9, dat is toch zulke ouwe meuk wie wil daar nu nog mee werken.
    Alles is er voor OS X en dan toch nog vast houden aan OS 9 sorry hoor maar als je een nieuwe Mac-Book kan kopen koop er dan ook meteen de software bij.:evil:

Bijdrager
    Xcode
    ”TRML”

schei nou toch eens uit met dat OS 9, dat is toch zulke ouwe meuk wie wil daar nu nog mee werken.
    Alles is er voor OS X en dan toch nog vast houden aan OS 9 sorry hoor maar als je een nieuwe Mac-Book kan kopen koop er dan ook meteen de software bij.:evil:

Ja, maar OS 9 werkt ook nog wel fijn.

Geblokkeerd
    Anoniem

Daar zit wel wat in… os9 is wel érg antiek aan het worden. Zelfs ’n kennis van
    me kan niet meer goed werken op os9, en dat terwijl hij altijd zwoor bij het systeem;)

Bijdrager
    HSL

OS 9 is NIET geschikt voor intel, dat lijkt me logisch……

Geblokkeerd
    Anoniem

Niet geschikt, maar wel mogelijk;)
    Ik denk trouwens eerder dat het in een soort Emulator loopt… dat dan weer wel.

Bijdrager
    jopie huizinga

ok mensen, ik weet voldoende!
    dank-

Bijdrager
    All-Father

Waarom zou je een macbook kopen als je os9 wilt draaien?? Is een tweedehands iBookje dan niet veel goedkoper??

Bijdrager
    Xserve

Sheepshaver werkt erg goed. Let wel op; enkel Mac OS 9.04 werkt, 9.1 en 9.2 NIET. MacOS 8 kan je ook gebruiken. Daarnaast moet je ook een ROM bestand vinden. Anders start de emulator niet op. Die kan je echter gratis uit een firmware update van Apple halen, op internet is hiervoor een handleiding te vinden.

Bijdrager
    Thom
    ”Mac
    ”TRML”

Ja, maar OS 9 werkt ook nog wel fijn.

Volgens mij was jij toen 8 ofzo toe OS9 uitkwam.

Bijdrager
    HSL
    ”joram”

Niet geschikt, maar wel mogelijk;)

Nee het is niet mogelijk NATIVE OS9 te draaien, alleen onder een emulator.

en de TS vraagt om native:)

Bijdrager
    Marius1976
    ”TRML”

Je reactie is begrijpelijk maar niet relevant. Het is zeker geen antwoord op de vraag van de TopicStarter.

En verder: niet alles loopt onder OS X wat er wel voor OS 9 is. Ik heb hier bijvoorbeeld een Prince of Persia die ik in Classic mode moet draaien.

Classic en (dus) OS 9 worden niet verder ontwikkeld, zijn gebonden aan de Power PC, en werken dus niet op een andere processor (zoals de intel in de macbook). Er zijn dus -zoals beschreven in de antwoorden- wel emulatoren.

Succes,
    Marius

Bijdrager
    Xcode
    ”Thom”

Volgens mij was jij toen 8 ofzo toe OS9 uitkwam.

Ja, dat zal wel ongeveer kloppen…
    Hier in huis is nog nooit een Windhoos geweest, dus je moet het niet gek vinden dat ik OS9 en de versies daarvoor ken.

Moderator
    Poezenbeest
    ”Marius1976″

En verder: niet alles loopt onder OS X wat er wel voor OS 9 is. Ik heb hier bijvoorbeeld een Prince of Persia die ik in Classic mode moet draaien.

…ik dacht dat OS9 Old Skool was… maar PoP!!!!!!

Trouwens, er zijn ook nuttigere zaken, die OSX niet echt willen trekken. Zo heb ik een LinoScan 1200 van Heidelberg… niet kapot te krijgen en nog steeds een topscanner… Software (LinoColor) is niet meer te krijgen en de vervanger is duur en slecht….

Bijdrager
    JJmac

Ik zoek eigenlijk naar software van vroeger en dan bedoel ik meer de educatieve spelletjes voor mijn dochter, die ik kan draaien op mijn Intel, ik weet dat er emulatie programma’s zijn.
    Wie heeft er hier een idee over?

Bijdrager
    KarelWillem
    ”TRML”

….Alles is er voor OS X en dan toch nog vast houden aan OS 9 sorry hoor maar als je een nieuwe Mac-Book kan kopen koop er dan ook meteen de software bij. :evil:…

Blaat niet zo hard joh!

Ik kan je ongelooflijk veel leuke (in mijn geval ‘Kinder’) spelletjes noemen waar echt helemaal niets voor OSX van is te krijgen.

Ik heb werkelijk de hele aardbol afgespeurd naar echt mooie Nederlandstalige OSX-kinder-software en het aanbod is redelijk dramatisch. 85% wat er op de markt is, is gewoon nog OS9 (en zelfs 7 en 8 komt héél vaak voor).

Bijdrager
    macmartijn

is er ook aan OS 9 simulator, zodat je classic kinderspellen kut spelen op os x?

Bijdrager
    MacMouse
    ”JJmac”

Ik zoek eigenlijk naar software van vroeger en dan bedoel ik meer de educatieve spelletjes voor mijn dochter, die ik kan draaien op mijn Intel, ik weet dat er emulatie programma’s zijn.
    Wie heeft er hier een idee over?

Ik weet nog wel dat ik vroeger een software pakket had (een stack) van HyperCard waarmee je spelling en dergelijke kon leren, erg gaaf. Was denk ik in de tijd van systeem 5 ongeveer.

Bijdrager
    Mrrraauw

ik ben mss heel verward, maar op een macbook heb je toch zoiets van twee chips, intel EN ppc? dus dan moet het op de een of andere manier toch te installeren zijn? ik heb het nodig voor mn scanner…

Bijdrager
    demandiebakt

voor zover ik weet zit er 1 chip in die in 2 delen is opgesplitst en die is echt helemaal van intel.

Bijdrager
    JJmac
    ”KarelWillem”
    ”TRML”

….Alles is er voor OS X en dan toch nog vast houden aan OS 9 sorry hoor maar als je een nieuwe Mac-Book kan kopen koop er dan ook meteen de software bij. :evil:…

Blaat niet zo hard joh!

Ik kan je ongelooflijk veel leuke (in mijn geval ‘Kinder’) spelletjes noemen waar echt helemaal niets voor OSX van is te krijgen.

Ik heb werkelijk de hele aardbol afgespeurd naar echt mooie Nederlandstalige OSX-kinder-software en het aanbod is redelijk dramatisch. 85% wat er op de markt is, is gewoon nog OS9 (en zelfs 7 en 8 komt héél vaak voor).

Ik denk er net zo over, mijn zoon is er mee op gegroeid, en natuurlijk wil mijn dochter nu ook, het liefst van de educatieve spelletjes. ik hoor alleen dat sheepshaver zeer traag is, als iemand iets te melden heeft verneem ik dit graag, ik zeg maar zo jong geleerd…..

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.