5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    BendOva

Macbook opstartscherm blijft staan

Gister plugde ik een thunderbolt verloop naar vga in mn macbook uit 2011. Finder begon niet meer te reageren. Dus geforceerd gesloten. Probleem bleef zich herhalen. Inmiddel verloopplug er al weer uitgehaald, maar nu bij opstarten blijft hij op het bekende grijze scherm staan. Safe mode opstarten heeft helaas niet geholpen. Vermoedt dat het aan de handeling met de thinderbolt / vga plug ligt, maar heb geen flauw idee hoe ik dit kan oplossen?

Bijdrager
    BendOva

Disk utility gestart. Schijf gecheckt: paar verschillen en 1 warning. Disk repair uitgevoerd, alles schijnt in orde te zijn. Heb geen idee wat ik nu verder kan doen

Moderator
    Night

Heb je al eens alles losgekoppeld (behalve keyboard en muis) en de standaard troubleshoot stappen ondernomen:
    • PRAM reset + herstart
    • SMC reset + herstart
    • Safe mode boot + herstart
    • Laatste combo-updater over je huidige systeem heen installeren / Opstarten in Recovery mode en van daaruit OSX over je huidige installatie heen installeren zonder wissen van user-data

Bijdrager
    BendOva

Thanks voor de tips.

PRAM gedaan = Toetsen ingehouden tot tweede keer opstartgeluid -> Doet het niet.
    SMC reset gedaan = tien seconden shift, ctrl & alt -> doet het niet
    Safe Modus ook al gedaan, werkt niet helaas

Opstarten in recovery mode, geeft die aan dat ik een nieuwer OS X momenteel erop heb staan, waardoor hij Lion niet kan installeren. Vreemd.

Heb een installatie usb stick met El Capitan gemaakt. Capitan via mijn Appstore op een andere Macbook gedownload. Mac opgestart, alt in gedrukt gehouden. Kwam tot installeren toe. Alleen in het tweede gedeelte gaf die een foutmelding aan

“os x could not be installed on your computer, couldn’t complete copy”

of

“os x could not be installed on your computer, unable to unmount volume for repair, quit the installer to restart etc etc”

Meerdere malen geprobeerd.

Heb ook geprobeerd via Recovery mode – disk utility een back up te maken van mijn HD. Kon ook niet.
    Wel zou alles nog op mn HD moeten staan. In disk utility repairs gedaan van de HD, ook allemaal in orde.

Bijdrager
    BendOva

Heb het nu gefixt dat ik via mn externe HD El Capitan draai.
    Echter nu wil ik El Capitan weer vanaf mn interne HD ga draaien. Gezien de problemen, is het dan verstandig om mn gehele interne HD te wissen en opnieuw te installeren (OS X) of gewoon alleen OS X El Capitan te installeren op mn interne HD en mn bestanden gewoon behouden. Al mijn bestanden staan nu op dezelfde externe HD van waar ik OS X draai. (Kan deze HD momenteel ook niet voor timemachine gebruiken)

Vind het ook wel prettig dat ik strak niet alles weer hoef te verslepen en opnieuw in te stellen (mail etc), wanneer ik ik OS X weer van mn gewone HD draai, maar als formatteren beter is, dan dat uiteraard.

Iemand enig idee hoe ik El Capitan van mn externe HD weer naar mn interne HD krijg?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.