16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    JVermeulen

Macbook opstarten

Hallo iedereen

Enkele weken geleden had ik problemen met mijn Macbook tijdens het opstarten. De opstart liep vaak vast of eindigde in een grijs/lichtblauw scherm met daaronder de laadbalk die bleef steken. Na telkens een uur of langer geforceerd uitschakelen en opnieuw proberen lukte het dan plots weer om normaal aan te melden. Dit zowel bij Yosemite als bij El Capitan.

Dit vastlopen gebeurde op willekeurige momenten. Soms kon ik perfect een week werken zonder problemen. Vorige week zondag was het weer zover: vastgelopen.

Op aanraden van andere fora heb ik mijn Macbook terug gezet naar de fabrieksinstellingen (Macbook 2011, Snow Leopard). Ik had alle belangrijke mappen met bestanden, muziek, foto’s geback-upt om zo geen back-up van Time-Machine te moeten terugplaatsen (om zo eventuele fouten niet mee te nemen).

Mijn Macbook werkte als nieuw. Alle apps openen heel snel en opstarten gebeurde in nog geen 30 seconden.

Gisteren liep mijn Macbook plots weer vast en moet ik geforceerd uitschakelen. Opstarten lukte ook niet meer …

Ik ben ten einde raad … heb ondertussen al alles geprobeerd. Schijfherstel, reset VRAM, safe mode, clean install …

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn?

Bijdrager
    Timm

schrijf al opnieuw geformateerd?
    hoor je wel dat 1e geluid wanneer het scherm zwart is?

Bijdrager
    Targaryen

Als ik dat lees, moet ik spontaan denken aan een falende harde schijf.

Bijdrager
    Timm

precies ^^

Bijdrager
    GoeieDag

Zullen we allemaal zeggen: je HD is overleden.

Zo moeilijk is die conclusie toch niet te trekken…

Bijdrager
    JVermeulen

Mijn Macbook werkt nu weer enkele dagen perfect. Alleen weet ik niet hoelang hij het nu zal uithouden.

Ik twijfel of het echt aan mijn harde schijf ligt … Zou ik dan niey constant problemen ondervinden?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, want het kan volledig willekeurig zijn.

Ik vergelijk het altijd maar met een wegennetwerk in een stad. Sommige wegen zijn diepe gaten in gevallen, (net zoals sommige delen van je harde schijf slechte delen bevatten) als je elke dag een willekeurige route rijdt dan blijf je soms wel vasthangen in een gat, als je alleen over de goede wegen rijdt niet en kom je netjes op tijd op je bestemming aan.

Zo snel mogelijk backuppen en vervangen.

Geblokkeerd
    Carp
    JVermeulen op 27 oktober 2015

Mijn Macbook werkt nu weer enkele dagen perfect. Alleen weet ik niet hoelang hij het nu zal uithouden.

Ik twijfel of het echt aan mijn harde schijf ligt … Zou ik dan niey constant problemen ondervinden?

DL dan even de proefversie van DriveDX, die geeft veel meer info dan alleen SMART, …. ook ik gok erop dat er een probleem met je HD is!

Bijdrager
    JVermeulen

Kunnen jullie me een type van een SSD voor mijn Macbook aanraden? Mijn harde schijf van 4 jaar oud staat nu maar voor de helft vol, dus een extreem grote capaciteit heb ik niet nodig.

Bijdrager
    JVermeulen

(Volgens de proefversie van DriveDX is er niets verkeerd met mijn HD …)

Bijdrager
    flierefluiter

Wat zit er nu in?

Bijdrager
    JVermeulen

Toshiba HD

Bijdrager
    flierefluiter

Ik bedoel eigenlijk hoe groot?

Bijdrager
    JVermeulen

Toshiba HD 500 GB.

Daarvan is momenteel nog 238 GB vrije ruimte.

Bijdrager
    JVermeulen

Zou voor een Samsung 500gb gaan. Wat denken jullie?

Bijdrager
    MrBelloNLD

Idd samsung 850 evo series
    Kunt bestaande hdd ook nog checken met smart utility (volitans)

Wel leuke typo Vram, maar je bedoeld Pram zap neem ik aan?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.