10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Gold

Macbook Opslag 'Overige'

Hallo allemaal,

Mijn huidige laptop is Macbook, ik heb ‘m gekocht in 2008 voor mijn opleiding.
    Nu is mijn laptop super traag en werkt niet meer goed mee zoals ik het wil en loopt vaak vast, het blijkt dat mijn schijf vol is. Ik heb even gecheckt en was verbaasd dat de ‘overige’ bijna helemaal vol is en de rest niet:
    Macintish HD 4,56 GB vrij van 159,18 GB
    – Overige: 145,11 GB
    – Back ups: 0 KB
    – Progr.: 2.03 GB
    – Foto’s: 5,92 GB
    – Films: 718,4 MB
    – Audio: 834,4 MB

Ik heb even gekeken in de overige map (ik heb opgezocht) en wat programma’s verwijderd, zoals Dreamweaver, etc. Maar het lijkt wel dat de ‘Overige’ groter werd en de rest kleiner…
    Ik heb niet zo’n groot verstand van computers, want ik ben een vrouw..;)

Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat ik moet doen of is mijn lieve laptop op aan het raken?? Ik heb dit laptop nog hard nodig voor mijn examen de komende maanden, daarna mag hij gaan……..
    Please, kan iemand mij helpen??

Dankjewel alvast!!

Bijdrager
    Shmoo

Na 8 a 9 jaar mag je toch wel verwachten dat deze een klein beetje op zal zijn niet?

Je kan hem natuurlijk upgraden met een grotere schijf maar of dat nog rendabel is gezien de leeftijd. Gewoon even uitzoeken waar dat Overige in is gaan zitten. Ik denk backup bestanden (iTunes) en dat soort gedoe.

Bijdrager
    Targaryen

Gebruik je Time Machine?

Omdat je ‘overige bestanden’ dusdanig groot zijn, gok ik dat je Time Machine back-ups maakt op je interne schijf. Dat heb ik in mijn beginjaren met OS X ook eens voorgehad. Ik kreeg er kop noch staart aan waarom ik 12 GB ruimte minder had na een paar weken.

Bijdrager
    Fester

Probeer eens om de schakelaar in Timemachine uit te zetten ( staat waarschijnlijk aan ).( Onder appeltje- voorkeuren )

De Timemachine backups worden weggeschreven op de interne HD ( als je extern niet hebt ingeschakeld )

Bijdrager
    Appeltje

Omnidisksweeper downloaden en kijken waar het zit:nerd:

Bijdrager
    McMeller

Dat het langzamerhand tijd wordt voor iets nieuws mag voor zich speken na negen jaar. Maar, misschien haalt hij de 10 wel!:-)

Je hebt deze Mac waarschijnlijk gekocht met Mac OS X 10.5 Leopard. Welke versie van OS X draai je momenteel en is deze ooit helemaal vers geĂ¯nstalleerd of altijd bijgewerkt?

Geblokkeerd
    Humain

Omnidisksweeper is de eerste stap idd

Bijdrager
    MrBelloNLD

je kunt ook nog eens in de voorkeuren van itunes kijken of dat je daar misschien nog oude iphone/ipad backups hebt staan, welke je ook daarvandaan kunt verwijderen. die willen ook nog wel eens behoorlijk wat ruimte innemen…. (en dat is zo’n typisch gevalletje waar veel mensen niet direct naar kijken….)

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat Gold aan het studeren is en weinig tijd heeft.

Bijdrager
    koen

Is je prullenmand keeg? Kijk ook even in je Downloads folder of daar niets heel groots staat.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.