30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    Hydrarchos

MacBook One koopadvies

Hallo allen,

Ik dacht er al een tijdje aan mijn MacBook Pro (late 2013) te vervangen, maar nu hij zeshonderd euro nodig heeft (nieuwe topcase en batterij) om weer behoorlijk mee te doen heb ik besloten ‘m nu meteen maar te vervangen. Na enig wikken en wegen tussen MBP en MB heb ik voor de laatste gekozen vanwege de omvang, lichtheid en stilte. Het blijkt echter dat er nog wel wat keuzes zijn waarvan ik het effect niet helemaal kan doorzien.

Voor de goede orde: ik gebruik de machine vooral om mee te schrijven, te browsen, een beetje Photoshop te misbruiken en af en toe met iMovie een filmpje in elkaar te schuiven. Wel wil ik m’n hele muziekcollectie erop gooien, dus 256GB is onvoldoende. Daarom:

– Is er een goede reden om de 2017-versie boven de 2016-versie te kiezen (bij AMac ong. 250 euro verschil)?
    – Als ik de 2017-versie zou kiezen, is het de moeite waard om de processor-upgrade van i5 naar i7 te kiezen?
    – Is het de moeite waard om (het idiote bedrag van) 240 euro in 8GB werkgeheugen te investeren?

Mijn belangrijkste vraag is: maakt het in de praktijk veel uit, of hebben we het over marginale verschillen? Er zit namelijk nogal een prijsverschil tussen, van 1550 voor de goedkoopste tot 2219 voor de duurste variant.

Bijdrager
    TheBigZ

Voor wat jij wilt doen maakt het allemaal weinig uit. Kijk in je portemonnee en beslis. Ik zou de 2017 nemen vanwege betere graphics en snellere SSD.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/529829;779497/

https://www.engadget.com/2017/06/05/apple-boosts-the-macbook-lines-performance-with-kaby-lake-proce/

Bijdrager
    Maurits

Deze review vind de 2017 versie beter dan de vorige:

“2017’s MacBook is the first I’d truly be happy to use as my everyday notebook.”

ars technica: Mini-review: The 2017 MacBook could actually be your everyday laptop

Bijdrager
    Hydrarchos

@TheBigZ en @mjsanders: Dank jullie; dat keyboard is wel een serieuze overweging, bovendien, dus ik denk dat het wel eentje van dit jaar wordt. Nog even kijken of bruin die 16GB trekt…

Bijdrager
    Buzz
    Hydrarchos op 03 juli 2017

Ik dacht er al een tijdje aan mijn MacBook Pro (late 2013) te vervangen, maar nu hij zeshonderd euro nodig heeft (nieuwe topcase en batterij) om weer behoorlijk mee te doen

Misschien een beetje of-topic, en ik wil niet je draadje kapen, maar mag ik vragen waar ze met het bedrag van €600 aan kwamen zetten?

Ik heb onlangs zelf ook voor mijn 2012 15” rMBP geprobeerd de batterij te laten vervangen. Blijkbaar kan dat inderdaad alleen maar inclusief top-case. Bij Apple zou dat voor €209 moeten kunnen, en dat vond ik nog wel de moeite waard. Maar de genius bij de Apple Store in Den Haag heeft nooit tijd, en voor de andere stores had ik geen tijd. Ik heb het toen bij een aantal geautoriseerde dealers in de buurt geprobeerd. Bij A-mac en een andere dealer was de prijsopgave zo’n €300. Nog een andere wou er helemaal niet aan beginnen.

Toevallig ben ik nu een periode in de VS en heb het dus maar eens bij de genius van de locale Apple Store geprobeerd. Hier is de officiële prijs $216 (incl BTW). Maar het onderdeel is tijdelijk niet leverbaar. Ze hebben me toen de keuze uit drie opties gegeven:
    1) Wachten tot het de batterij+topcase weer leverbaar zou zijn (september) en dan een gratis vervanging (maar dan ben ik hier al weer weg)
    2) Mijn MacBook Pro inruilen voor een refurbished exemplaar, met vergelijkbare of betere specs, en met compleet nieuwe batterij/scherm/case, voor $216.
    3) $216 korting op een nieuwe MacBook Pro.

Ik heb voor de tweede optie gekozen, en ipv mijn 2012 2.6GHz 8MB RAM/ 512MB SSD model een 2015 2.5GHz 16MB RAM/1024MB SSD gekregen.

Dat is nog even andere service dan bij de dealers in Nederland, moet ik zeggen, waar ze je volgens mij gewoon met een absurde prijsopgave proberen over te halen om een nieuwe Mac te kopen.

Bijdrager
    Hydrarchos

Hm, da’s nog wel een optie. De opgave van 600 spijkers kwam (onafhankelijk van elkaar) van verschillende bronnen, overigens, maar niet van Apple zelf. Die zal ik nog eens proberen.

Edit:
    Het “genie” in Den Haag had vandaag tijd! We zullen zien. Moet alleen wel zeggen dat ik nu ook wel iets nieuws wil nu ik er zo lang over heb nagedacht (en ik heb keurig in drie jaar voor een nieuwe gespaard, dus…).

Bijdrager
    GoeieDag

(PS @Hydrarchos, verander ff in de titel de ‘One’ in iets relevanters, ‘MB One’ ziet er zo vreemd uit.)

Bijdrager
    SvS

i7 is voor jou niet nodig. Dat kun je afstrepen.

SSD grootte moet je voor jezelf afwegen. Soms is een externe harde schijf goedkoper als je al die bestanden alleen thuis nodig hebt en niet onderweg.

RAM geheugen vind ik een lastige kwestie. Minimaal 8. Je schrijft over “beetje photoshop, beetje imovie”, dan is 8gb wel voldoende.

Bijdrager
    Hydrarchos

@SvS: Photoshop best vaak, eigenlijk. Maar iMovie slechts incidenteel om YouTube-filmpjes te maken. Die i7 had ik eigenlijk al afgeschreven, ook omdat ik op mijn werk ooit een i7 Air had die serieuze hitteproblemen ontwikkelde, maar 8GB extra lijkt me toch geen overbodige luxe.

@GoeieDag
    : Ik zou eerlijk gezegd niet eens weten hoe zoiets gaat. “MB One” is, meen ik, een redelijk gebruikelijke manier om het mormel te omschrijven en te onderscheiden van de MB Pro.

Bijdrager
    GoeieDag

Aanpassen van de titel doe je via de avatar mouse-over in je openingspost (eerste post) en dan op Bewerk klikken.
    ‘MB One’? Zo wordt ie nooit genoemd!
    Zie bovenste rijtje op de site van Apple: https://www.apple.com/mac/

Lees ok: https://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-pas-je-je-forumbericht-aan-ook-de-titel/

Bijdrager
    riji

Ik heb ernstig getwijfeld tussen een MBP en een MB.
    Mijn besluit was uiteindelijk dat de MB nog meer dan de anderen te hoog geprijsd is.
    Ik heb de MBP 13″ gekozen en ben er voorlopig tevreden mee.
    Als budget het probleem is dan zou ik eventueel werken met externe opslag.

Bijdrager
    TheBigZ
    Hydrarchos op 04 juli 2017

… 8GB extra lijkt me toch geen overbodige luxe.

Dat is ook al het minimum vandaag de dag, in de MacBook. Dus daar hoef je je alvast geen zorgen over te maken.
    https://tweakers.net/pricewatch/compare/529829;779497/

Bijdrager
    Hydrarchos

@TheBigZ: ik doelde op 8GB extra, dus 16 in totaal. Met 8 kan ik nu prima vooruit, maar hoe het er met drie jaar uitziet weet je natuurlijk nooit.

Bijdrager
    Hydrarchos

@GoeieDag: Dank je. Maar qua “MacBook One”:

1. https://mjtsai.com/blog/2016/10/27/new-macbook-pros-and-the-state-of-the-mac/
    2. http://www.businessinsider.com/must-have-tech-gadget-for-new-macbook-one-neo-c-2016-6?international=true&r=US&IR=T
    3. https://taoofmac.com/space/blog/2017/05/21/1430

Eigenlijk vond ik het wel een goede omschrijving. Goegel maar eens op “Macbook” en kijk hoeveel irrelevante resultaten je tegenkomt. Het enige dat nog lastiger is is Apples fantastische keuze van het woord “Photos” voor hun fotoprogramma.

Bijdrager
    SvS
    Hydrarchos op 04 juli 2017

@TheBigZ: ik doelde op 8GB extra, dus 16 in totaal. Met 8 kan ik nu prima vooruit, maar hoe het er met drie jaar uitziet weet je natuurlijk nooit.

Het is sowieso een goede investering om voor 16GB te gaan.
    Je hebt dan >5 jaar plezier van ongeacht komende OS’en en updates van apps steeds meer van hardware vragen.

Bijdrager
    riji

Is de MB die dure uitbreidingen wel waard?
    Ik bedoel als je dit toestel verkiest boven een MBP doe je dit toch voor portabiliteit, anders ga je toch voor een MBP…

Bijdrager
    Hydrarchos

Niet alleen portabiliteit, ook stilte. Ik ben een enorme aansteller, vooral als het op mechanisch repeterend geluid aankomt, zoals dat van ventilators. Een vriend met een MBP (non-touchpad, dus het model dat voor mij de alternatieve optie is) loopt constant te klagen over het aantal keren dat zijn machine aanslaat. Bij mijn oude MBP valt dat dus reuze mee, maar als ik het helemaal kan elimineren, graag. Bovendien heb ik de extra PK’s van de MBP helemaal niet nodig, dus waarom zou ik daarin investeren? Opslag is voor mij belangrijker omdat ik graag al mijn gegevens altijd bij de hand heb, ook offline. De nadelen (dat ene gat) los ik wel met een hub op.

Bijdrager
    riji

ventilator: ik heb die nog niet gehoord, maar ik ben een oud mens… Ik veronderstel dat dit zo zal zijn als bij mijn iMac 5k 2015: enkel als ik video ga converteren dan hoor ik die duidelijk. In elk geval toch de moeite om het eens zelf te proberen uit te testen.
    verder heb je bij een MBP een beter en groter scherm, 2 of 4 USB-C poorten van het type Thunderbolt (MB=enkel 1 USB 3.1 2e gen), betere camera, krachtiger CPU en GPU (4k 60 fps)… dit komt mij zo direct voor de geest

hier nog een review die mij inspireerde:

Bijdrager
    SvS

Ik snap TS wel! Ik had ook 12″ macbook gewild, mooie kleuren, goede specs voor mij. Lekker plat, licht en mooi.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik snap nog steeds niet wat die ‘One’ nu betekent.

Bijdrager
    Buzz

De MacBook One is een naam voor de 12” MacBook, volgens mij door Marco Arment in de ATP podcast geïntroduceerd, omdat ie maar één poort heeft.

Hydrarchos: laat je me weten wat de genius in Den Haag kon bieden? Ik ben erg benieuwd of ze in Nederland net zo flexibel / vrijgevig zijn als in de VS.

Sleutelbeheerder
    Night

Ons Zeeuwen bin zûnig, he….. Ik vrees met grote vrezen.

Bijdrager
    Hydrarchos

@Buzz: het genie wist mij na een korte inspectie te melden dat de MacBook f•cked was: het vocht had moederbord, batterij en nog wat ander spul aangetast. De SSD en het scherm waren nog wel in orde, maar de reparatie van het hele verhaal zou me (althans bij hullie) iets van 900 euro kosten. Dat was het einde van mijn Macbookje, mijn trouwe steun en toeverlaat sinds 2014, waar.ik ongeveer mijn hele proefschrift op heb getypt.

Om 20:18 heb ik ‘m op Marktplaats gezet voor 300 euro (uiteraard met vermelding van alle gruwelen). Tien minuten later was-ie verkocht aan een klussende Rottedammert. Morgen haal ik mijn nieuwe machine op, toch met 8GB omdat ik domweg niet twee weken kan wachten op de 16GB-versie en ik uiteindelijk ook niet denk dat het voor mij heel veel verschil gaat maken.

Bijdrager
    fixar

Waar komt die vochtschade opeens vandaan Hydrarchos (hmmm: Hydra… een hint?). Als dat in het eerste bericht was gemeld hadden er over eventueel herstel echt hele andere reacties gekomen denk ik.

Maar mooi dat je een nieuwe hebt gekocht en de oude netjes verkocht hebt!

Bijdrager
    Hydrarchos

Tsja, ik had idd niet veel meer gezegd dan dat het ding hersteld moet worden. Nu aan het klussen met de MacBook en vergeleken met mijn ouwe MBP is dit ding best rap – een soepele SSD maakt een boel verschil.

Bijdrager
    Hydrarchos

Okee, impressies na één dag MacBook One (sorry, @GoeieDag):

– Hij is niet space grey maar gewoon aubergine metallic.
    – Het toetsenbord is enorm wennen, maar het gaat met de minuut beter.
    – Er werd veel geklaagd over het gebrek aan PK’s van dit model maar mijn hemel, wat voelt-ie snel. Waarschijnlijk vooral dankzij de SSD.
    – Slechts één gat is best onhandig
    – Enorm licht is echt retehandig.
    – De speakers zijn de LUIDSTE die ik ooit op een MacBook heb gehad.
    – Scherm is prachtig en 300 nits meer dan genoeg voor mij.
    – Ik mis MagSafe niet, vooral omdat het op mijn oude MacBook Pro toch al de helft van de tijd niet behoorlijk werkte en ik constant licht onder stroom stond. USB-C als poort is best prettig.

Bijdrager
    RoyB

Ik heb vandaag ook de knoop doorgehakt ik heb vandaag een MacBook 12 met 16gb ram en i7 processor besteld. Het aftellen is begonnen.

Bijdrager
    Hydrarchos
    Roybakker1999 op 05 juli 2017

Ik heb vandaag ook de knoop doorgehakt ik heb vandaag een MacBook 12 met 16gb ram en i7 processor besteld. Het aftellen is begonnen.

Hoe bevalt-ie? Ik heb dus erg getwijfeld voordat ik er een kocht, maar nu ben ik er wel erg blij mee. En opgelucht dat ik na een dag of wat al helemaal aan het keyboard gewend ben. Prachtig machine.

Ik had op YouTube nog wat recensies bekeken en die verklaarden me natuurlijk allemaal voor gek dat ik de Pro niet kocht. Maar dat soort verhalen focussen veel te nadrukkelijk op specificaties en minder op de dingen die ik nodig heb (512 GB SSD) of waar ik *genoeg* aan heb qua processorkracht.

Bijdrager
    riji

Zo’n aankoop blijft altijd een individuele zaak en als jij ermee tevreden bent, dan is die geslaagd.
    Het voornaamste wat ik wilde inbrengen was dat dit type nog meer dan de andere te hoog geprijsd is.

Bijdrager
    GoeieDag
    Hydrarchos op 05 juli 2017

Okee, impressies na één dag MacBook One (sorry, @GoeieDag):
    ……

Ja Hidradinges, laten we gewoon alles een eigen (brabbel) naampje geven. Is duidelijk, ook als er iemand anders naar ervaringen met de MacBook zoekt; die denkt vast: laat ik eens op ‘One’ googlen, want zo noemt niemand ‘m… :roll:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.