10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    pascal7

Macbook om onverklaarbare reden langzaam

De Macbook van m’n zus is om onverklaarbare reden langzaam. Dan zou je zeggen, dat lees ik vaker. Ga eerst maar eens:

1. Sluit Macbook eens af i.p.v. altijd in stand-by
    2. Verwijder Alle niet gebruikte bestanden van de HD verwijderen.
    3. Verwijder alle niet gebruikte applicaties.
    4. Ga harde schijf fouten repareren
    5. Draai ccleaner
    6. Upgrade naar een nieuwe Mac OS X
    7. Maak de desktop leeg
    8. Check resource gebruik

Maar helaas heb ik dit allemaal al gedaan. Ik heb ook een poging gedaan om de macbook opnieuw te installeren maar dat lukt ook niet.
    Ik krijg hem simpelweg niet geboot vanaf een CD. Tijdens de installatie loopt hij spaak.

Een word document opslaan kan zo een paar minuten duren. Ook een pagina laden kost soms een paar minuten. Een klein bestandje verwijderen kost ook al snel 1 minuut. Dus onwerkbaar langzaam. En soms dan loopt hij ineens een paar minuten weer goed.
    Als je kijkt naar de resources dan zie je dat 800mb van de 4gb RAM niet in gebruik is. HD i/o is minimaal, CPU 5% in gebruik, 222gb van de 500 is van de HD opslag in gebruik. Verklaar mij het eens……. Hoe kan ik dit oplossen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Al een SMC reset gegeven? SMART-status van de harde schijf al gecontroleerd?

Bijdrager
    IGBA

Punt 5 zou niemand moeten aanbevelen. Die zgn schhonmaaktools maken er niet zelden een bende van. Als ik dit zo lees, is simpelweg de harde schijf kapot.

Bijdrager
    fred44nl

in plaats van punt 5 kun je beter kiezen voor adwaremedic:

http://www.adwaremedic.com/index.php
    https://www.malwarebytes.org/antimalware/mac/

Geblokkeerd
    Carp

Je lijstje lijkt meer op hoe je een Winddoos behandeld, en die ccleaner is helemaal uit den boze.

Het lijkt er meer op dat de HD aan het overlijden is, idd SMART status checken of meteen DriveDX (gratis te proberen)DL.

Anoniem

Hoogst waarschijnlijk defecte hdd.
    makkelijk te checken met smart utility of een soortgelijk programma

Bijdrager
    pascal7

Mallwarebytes heb ik nu gedraaid. 2 stuks mallware gevonden en draait al wat sneller. De laptop draait nog niet zoals het hoort. SMART geeft aan dat de HD OK is. Zal morgen eens verder kijken wat ik kan vinden m.b.t. de hd. Ik ben er nog niet maar bedankt voor alle hulp tot nu toe.

Bijdrager
    SvS

Maak a la minute een complete backup als je dat nog niet had en ik vermoed ook defecte HD.

Bijdrager
    Hyrax

Ik zou zeggen ófwel een defecte HDD óf een defecte flexcable

Bijdrager
    pascal7

Bij deze nog een late update. Heb de harde schijf vervangen voor een 120gb SSD. Toevallig heb ik dezelfde macbook. Voor deze macbook heb ik het geheugen direct vervangen van 4 naar 8gb. Deze zo goed als nieuwe 4gb geheugenbanken heb ik in deze macbook gedaan. Baad het niet dan schaadt het niet. Vervolgens via wifi een herinstallatie gedaan. Deze herinstallatie heeft al abnormaal lang geduurd. Heeft de hele nacht gedraaid.

Nu ga ik updaten naar El Capitan. Heb ik ook op mijn macbook draaien en dat gaat als een trein. Dus de vraag is of jullie nog suggesties hebben?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.