24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Tigerman

Macbook of macbook pro?

Hallo iedereen,

Ik wil binnenkort een nieuwe macbook kopen maar zit nog te twijfelen tussen de gewone of de macbook pro.
    Ben niet van plan er echt zware programma’s op te gaan draaien, gewoon de normale gang en zaken en af en toe misschien een x command and conquer of iets dergelijk.

Wat is dan aan te raden?

bvd

Bijdrager
    Enriekie

Ik heb hier in huis een Macbook (Pre-Unibody) en een Macbook Pro,

Alleen al dat de Macbook-Pro van Alu is vindt ik het prijs verschil al waard.

Voelt ten alle tijden koeler aan en voelt ook steviger.

Bijdrager
    jf

De MacBook Pro, als je hem kunt betalen. Lijkt nu overkill, maar over 3 jaar heb je er nog steeds plezier van, omdat ie dan nog steeds heel er goed mee kan. De MAcBook ook wel, maar daar zul je dan echt al aan beginnen te merken dat de tijd voortgeschreden is.

Afgelopen week heb ik onze inmiddels dik drie jaar oude MacBook Pro even weer flink opgeruimd en opgefrist, ook met een nieuwe batterij. Die kan weer lekker even mee.

Bijdrager
    wjend

Om het over design te hebben, ik vind de MBP echt een stuk geiler! :sarcastic:

Dit is de MacBook Pro:

En dit de MacBook:

EDIT even een andere foto, die eerste werkte niet. “Flash-player plugin is onverwacht verstopt”, maar goed dat het niet op de iPhone/iPad zit:grin:

Moderator
    Mac Daddy
    Enriekie op 28 juni 2010

Sorry? Dat aluminium wordt echt f*cking heet. In de zomer kan je die niet op je schoot leggen met een korte broek aan. Misschien dat de plastieke MacBook dat ook wordt, maar mijn MBP leg ik niet vaak op schoot.

De vraag is wat jij niet zware programma’s vindt? Wat wil je er ongeveer mee gaan doen. Internetten, mailen, iWork, iLife, Photoshop. Dan een MacBook. Ga je professioneel video monteren, 3D renderen, grote Photoshop bestanden of met RAW foto’s werken? Dan een MacBook Pro. De Pro term zit niet voor niets in de naam.

Daarnaast kan je ook de keuze maken aan de looks. Ik vind beide MacBooks nog steeds erg mooi, maar die MacBook heeft nu wel een beetje een vrouwelijk uiterlijk.

jf op 28 juni 2010

De MacBook Pro, als je hem kunt betalen. Lijkt nu overkill, maar over 3 jaar heb je er nog steeds plezier van, omdat ie dan nog steeds heel er goed mee kan. De MAcBook ook wel, maar daar zul je dan echt al aan beginnen te merken dat de tijd voortgeschreden is.

Dit vind ik een klein beetje onzin. Als je nu voor een 2ehands MacBook gaat, zou ik zeggen ja. Maar het gaat om wat je ermee wilt doen. Als je daar eerst goed over nadenkt, dan kan je ook met een MacBook net zo lang plezier hebben.

Bijdrager
    xionix

kijk qua specificaties ontlopen de mcb pro mc374 en de nieuwe white elkaar op 1 ding na, 2gb en 4gb werkgeheugen en that’s it. Dus zoveel krachtiger is de mcb pro ook niet. Pak je het model erboven dan heb je idd ook weer een sterkere processor en grotere hd. Maar om daarvoor 1450 neer te leggen vind ik eerlijk gezegd absurd, dan zou ik doorsparen en voor de 15″ gaan.
    de mcb white is al voldoende als je de basic dingen doet en graag wat photoshoppen doet, kan je perfect mee uit de voeten.

Bijdrager
    1984
    Mac op 28 juni 2010

Als je nu voor een 2ehands MacBook gaat, zou ik zeggen ja. Maar het gaat om wat je ermee wilt doen. Als je daar eerst goed over nadenkt, dan kan je ook met een MacBook net zo lang plezier hebben.

En die zijn / waren er in het aluminium (als je dat zo geil vind @wandersiemers )

Bijdrager
    Tigerman

Hmm, ja afgezien van de body is dan ook alleen die 2 gb ram het verschil.

Echt foto’s en video’s bewerken was ik toch al niet van plan, zou die 2 gb ram dan veel uitmaken?

Bijdrager
    1984

What do you want from…..

ps die 2GB is ruim voldoende zover ik lees wat je er mee gaat doen.

Bijdrager
    Darkgnome

Is die 2gig extra werkruimte het enige verschil?
    Want uiteindelijk ben ik ook aan het wachten op een nieuwe macbook te kopen.
    Maar ik zou wel vaak photoshop en illustrator gebruiken.

Bijdrager
    xionix
    Darkgnome op 28 juni 2010

illustrator en photoshop gaat er perfect mee! me vriendin gebruikt het voor haar werk en heeft de mcb white net gekocht paar weekjes geleden. Tevens tegen het einde van het jaar zullen die geheugens wel weer een stuk gezakt zijn in prijs en dan kun je het eventueel zelf erbij prikken als je wilt.

Bijdrager
    Darkgnome

Je zal het probleem nu wel niet meer hebben dat die randen kapotbrokkelen?
    Of vergis ik me daar in, hebben de witte macbooks daar nog steeds last van?

Bijdrager
    xionix
    Tigerman op 28 juni 2010

Hmm, ja afgezien van de body is dan ook alleen die 2 gb ram het verschil.
    Echt foto\’s en video\’s bewerken was ik toch al niet van plan, zou die 2 gb ram dan veel uitmaken?

het valt reuze mee die 2gb, vooral bij basic gebruik zul je er niks van merken, ik heb er ook niks gemerkt met mijn oude mb990, had daar 2gb bij laten prikken na een tijd. Zonde van mijn geld achteraf want het had niet echt nut.
    De looks echter vind ik persoonlijk bij de mcb pro een stuk beter, dat alu ziet er gewoon strakker en zakelijker uit. Ook vind ik de auto belichting wel geinig.
    Maar goed het is de vraag ga je voor de spec’s dan maakt het niet echt uit maar ga je voor de looks dan zou ik de mcb pro doen. De white ziet er iets vrouwelijker uit vind ik.

Bijdrager
    CedricH

Die 2GB werkgeheugen van een gewone MacBook zo ik wel upgraden naar 4GB, dat werkt echt veel vlotter. Persoonlijk zou ik voor de MacBook Pro gaan. Ik heb zelf een witte MacBook uit 2007 en dat plastic is wel behoorlijk stevig maar er zitten hier en daar toch al wat barstjes in.
    Ik weet niet of er nu ook nog zo’n groot verschil zit in de kwaliteit van het scherm tussen de gewone MacBook en de Pro maar als je dat belangrijk vindt kan dat ook nog een reden zijn om een Pro te nemen. Persoonlijk was ik wat teleurgesteld over die schermkwaliteit van mijn MacBook, zelfs het onderscheid tussen dat blauw en wit in de iTunes bibliotheek is niet altijd duidelijk te zien…

Bijdrager
    ndewaal

de MacBook heeft gewoon een kleiner beeldscherm en is goedkoper, en de MacBook Pro is duurder maar kan relatief ook langer mee. Kijk ook gewoon goed naar het uiterlijk wat je mooier vind, want dat speelt ook vaak mee bij mensen die een MacBook kopen.

Bijdrager
    MrGlenneke

Heeft de MacBook een kleiner scherm dan de MacBook Pro? Ze zijn toch beide 13″?

Bijdrager
    ndewaal
    MrGlenneke op 29 juni 2010

Heeft de MacBook een kleiner scherm dan de MacBook Pro? Ze zijn toch beide 13″?

Ja waar de witte is er alleen maar in 13″ en de pro heeft ook grotere schermen. Dus als je überhaupt groter dan 13″ wil dan valt de MacBook al af! Je kan natuurlijk wel een extra beeldscherm erbij kopen voor groter beeld.

gr, niels

Bijdrager
    prullenbak
    Darkgnome op 28 juni 2010

Het punt bij photoshop en illustrator is eigenlijk dat je dan toch wel een slagje groter scherm wil hebben. Ik persoonlijk zou dan al gauw voor de 15″ gaan, als je t veel gaat gebruiken…

Kijk ook gewoon goed naar het uiterlijk wat je mooier vind, want dat speelt ook vaak mee bij mensen die een MacBook kopen.

Dat mensen vaak naar uiterlijk kijken, wil niet zeggen dat het van belang is bij een verstandige aankoop. Ik zou juist helemaaaal niet naar het uiterlijk kijken, maar gewoon naar wat ie kan, waar ie voor geschikt is, en wat je wensen zijn.

Bijdrager
    xionix

nou mensen willen niet perse een groter scherm, zoals gezegd me vriendin doet voor haar werk PS en IS gebruiken. Als ze thuis is en ze wil groter werken op de mcb dan sluit ze hem op een extern scherm aan, op het werk ook alhoewel ze daar meestal op een 27″ imac werkt.

Bijdrager
    prullenbak

Inderdaad. Als je extern scherm of een grotere computer ernaast tot je beschikking hebt, dan is het weer wat anders. Maar als je puur je macbook pro gebruikt, en je wilt photoshoppen en illustratoren, en veel, op de laptop zelf, dan is 13″ eigenlijk te klein…

Bijdrager
    wjend
    Mac op 28 juni 2010
    Enriekie op 28 juni 2010

Het aluminium voelt in ieder geval cooler aan.
    Om even ontopic te komen, ik zou voor de MacBook Pro gaan. De mannelijke uitstraling, het design, de goede specs en gewoon het overall plaatje.

Bijdrager
    prullenbak

…De mannelijke uitstraling…

pfff….

Bijdrager
    1984

Koop een Skin-Mate voor de New MacBook White, ziet er wel ruig / stoer en mannelijk uit,+ bied extra bescherming,

Bijdrager
    wjend

@prullenbak, wat nou. Ik vind het een stuk mooier, net zoals dat ik die zwarte iPhone 4 een stuk mooier vind dan de witte. Bij de iPhone 3GS was dat anders, omdat het alleen om de achterkant ging. Maar nu gaat het op Samsung/LG lijken.

Maar ja, is ook een beetje gezeik.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.