18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    iPaulus

Macbook of Macbook pro?

het zal vast al eens gevraagd zijn, maar ehh…

welke moet ik nemen? Macbook of een Macbook pro ?

verschil zit ‘m vooral in, processor, videokaart, grootte beeldscherm en harde schijf (en prijs;))
    Ik wil voornamelijk video’s gaan bewerken en weet niet zeker of dat op een macbook zo soepel gaat als op een macbook pro, vanwege de videokaart..
    Iemand advies?

Bijdrager
    JWB

Ik denk dat je het antwoord eigenlijk al zelf geeft….

Bijdrager
    PietjePuk

Je hebt video’s bewerken en je hebt video’s bewerken. Doe je dit intensief en gecompliceerd?

Bijdrager
    smoothly

Daar heb je je antwoord al… Als je professionelere programma’s wilt gaan draaien om bijvoorbeeld film te bewerken kan je beter voor een pro gaan. Daar zit naast een snellere processor, een grotere HD en meer werkgeheugen ook een echte grafische kaart in die zelfs in staat is om het 30 inch beeldscherm aan te sturen. Als je het kunt veroorloven zou ik in jou geval voor de macbook pro gaan.

Wellicht zou het met een MacBook wel kunnen, maar het werkt gewoon stukken fijner op een pro, noch afgezien van de schermgrootte

Bijdrager
    iPaulus

@ pietje puk, niet intensief, maar wil wel met final cut pro gaan werken.

op macbook pro zal het allemaal wel wat vlotter lopen, maar vind ‘m ook niet echt goedkoop…denk dat ik nog maar even door moet sparen..

Bijdrager
    PietjePuk

Final Cut Pro werkt ook op de MacBook (volgepropt met 2gb ram natuurlijk). Er zijn hier mensen die daar goed uit de voeten mee kunnen. Als het niet intensief is kan het een optie voor je zijn om de MacBook te nemen. Zoals jezelf al zegt is het verschil in prijs groot. Daar kan je dan 2gb ram mee kopen en een externe firewire HD zal ook veel helpen voor video te bewerken.

Bijdrager
    Overstappertje

Ook als je geen zware “pro”-programma’s gebruikt vind ik een Macbook Pro fijner. Door de grotere schermen kun je twee applicaties naast elkaar zetten op een nette manier. Het scherm van de macbook vind ik te klein.

Bijdrager
    aerosoul

maar daarvoor zou ik ’n extra beeldscherm erbij kopen..

Ligt er aan wat je doet.. ik heb ’n macbookpro omdat ik met psd files werk van ’n gig… maar als je gewoon leuk afentoe wat fotootjes doet. beetje hobby’n met geluid zou ik als ik jou was absoluut voor ’n macbook gaan. Je kan altijd later nog als je echt professioneel bezig gaat ’n macbook pro kopen..

Bijdrager
    Overstappertje

Maar met je laptop even aan de eettafel gaan zitten, met een extra beeldscherm erbij, met snoeren met elkaar verbonden en in het stopcontact enzo, heeft een lagere waf (wife acceptance factor) :wink:

Bijdrager
    aerosoul

Daar heb je een punt.. ik zeg:”africhten!”

Bijdrager
    Overstappertje

8) :evil:

Bijdrager
    noxius

Bijdrager
    HJR

dat gebrul altijd dat je voor pro applicaties een macbook pro moet kopen….

het enige merkbare verschil is de videokaart en een groter scherm (1440×900 voor de 15″ pro tegen 1280×800 voor macbook). de enige applicatie die echt gebruik maakt van de extra rekenkracht van de pro videokaart is volgens mij nog steeds alleen 3d gerelateerd, dus maya!

final cut pro is alleen een processor en memory eter, net als photoshop en aperture….. misschien dat een dvd preview ook vet van de videokaart gebruik maakt, maar dat trekt de videokaart van de macbook ook…. en laat de macbook en de pro nou op memory en processor ongeveer overeen komen…. keuze makkelijk lijkt mij…

kortom een macbook met 2 gb geheugen en eventueel een extern 19″ scherm is in mijn ogen een betere investering. houd je nog ongeveer 500 euri over en daar kan je toch leuke dingen mee doen.

Bijdrager
    d3nn

Het woord “pro” toevoegen aan macbook zegt het al, de macbook pro is meer voor professionele doeleinden en dan vooral voor video bewerking want voor photoshop heb je die betere videokaart niet nodig. Voor regelmatig gebruik van deze applicaties kan je een macbook met 2GB kopen en dan gaat het goed waardoor je weer geld over hebt voor randapparatuur zoals externe HD,scherm en een muis die je zowiso wilt hebben voor wat jij er mee gaat doen.

Zelf heb ik een macbook Core Duo met 2GB en final cut pro gaat gewoon goed, geen klachten behalve af en toe een hapering maar dat verwacht ik dan ook op zijn tijd van de macbook.

Bijdrager
    iPaulus

thanks voor alle reacties..

aangezien meerdere aangeven dat final cut pro ook redelijk werkt op macbook met 2gb ram, denk ik dat ik die versie maar ga aanschaffen, zo bespaar ik inderdaad wat euro’s voor andere leuke dingen:)

Bijdrager
    ram0

What about programma’s als Cinema4D? Werkt dat een beetje op een normale macbook met 2gb geheugen? Ik werk nu op een 2,5 jaar oude laptop met 512 mb geheugen, en 3d max werkt nog best ok.. Want als het niet werkt, moet ik alsnog voor een pro gaan. (maar dat is voor een arme student als mij, best duur! ;))

Bijdrager
    imathieu

Wel…ik veronderstel dat de macbook veel sneller zal zijn dan een 2,5 jaar oude laptop en gezien cinema 4d minder zwaar is dan 3dmax (dat dacht ik toch) zou er eigenlijk geen probleem mogen zijn. :wink:

Bijdrager
    ram0

Hoe zit het dan met de mogelijkheden van Cinema4D t.o.v. 3d max? Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik zo ben uitgekeken op het programma.. 8)

Heeft iemand hier niet toevallig een 3d programma op z’n macbook draaien?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.