13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    chillco

Macbook of Macbook Pro

Ik ben al een tijdje van plan om mijn huidige Windows laptop in te wisselen voor een Macbook. Reden hiervoor omdat ik een beetje beu ben van Windows. Nu formatteer ik mijn harde schijf om de 2/3 maanden omdat het systeem echt te traag wordt en vol met rommel komt. Mij is verteld dat dit bij een Mac niet nodig is. Ook staat het design me heel erg aan, het oog wil ook wat:)

Echter twijfel ik nog tussen een Macbook of een Macbook Pro. Ik zit nu in het eerste jaar van Communication & Multimedia Design en ga hoogstwaarschijnlijk later in de opleiding bezig met video bewerking en 3D. Heb ik hiervoor daadwerkelijk de betere videokaart nodig voor nodig of valt het ook prima te doen op een ‘gewone’ Macbook?
    Grootste struikelpunt is de prijs. Een Pro is toch wel een behoorlijk stuk duurder, en aangezien ik maar een student ben heb ik niet zo heel erg veel geld te makken:)

Verder was ik van plan om de draadloze Mighty Mouse erbij te halen. Hoe zit het met de batterijen van dit apparaat? Ik ben altijd een beetje sceptisch geweest tegenover draadloze muizen/toetsenborden omdat het mij bijzonder irritant lijkt om tijdens het werken ineens met een lege muis te zitten.

Nog een vraagje wat niet eens zo heel erg belangrijk is: Als je een Mac aanschaft met een Nederlands OS, kun je dat dan zo veranderen naar engels bij de opties? Of zit je er zoals bij Windows aan vast. Het maakt verder niet zo heel erg veel uit, maar ik vind engels meestal wat leuker. Puur persoonlijk.

Ik heb nog wel een kort tijdje om over de keuze na te denken aangezien ik ook wel graag Leopard wil hebben (stiekem wil ik toch wel altijd het nieuwste, ook al kan ik met het oude ook prima af, hehe).

Hopelijk hebben de gebruikers hier een paar antwoorden voor mij.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Eswip
    ”chillco”

Ik ben al een tijdje van plan om mijn huidige Windows laptop in te wisselen voor een Macbook. Reden hiervoor omdat ik een beetje beu ben van Windows. Nu formatteer ik mijn harde schijf om de 2/3 maanden omdat het systeem echt te traag wordt en vol met rommel komt. Mij is verteld dat dit bij een Mac niet nodig is. Ook staat het design me heel erg aan, het oog wil ook wat:)

Als jij je harde schijf nooit opruimt (Dus bestanden weggooit) waardoor hij vol komt te zitten, zal het ook wel traag gaan hoor.. Maar verder is het OS geloof ik idd wel wat “netter” dan windows.

Echter twijfel ik nog tussen een Macbook of een Macbook Pro. Ik zit nu in het eerste jaar van Communication & Multimedia Design en ga hoogstwaarschijnlijk later in de opleiding bezig met video bewerking en 3D. Heb ik hiervoor daadwerkelijk de betere videokaart nodig voor nodig of valt het ook prima te doen op een ‘gewone’ Macbook?
    Grootste struikelpunt is de prijs. Een Pro is toch wel een behoorlijk stuk duurder, en aangezien ik maar een student ben heb ik niet zo heel erg veel geld te makken:)

Voor die dingen heb je wel een MacBook Pro nodig. Maar wat je bv kan doen is nu een MacBook kopen, en over een paar jaar een MacBook pro kopen en je oude MacBook verkopen. Als je nu een MacBook Pro koopt wat overkill is voor een aantal jaar, dan loop je straks alsnog een beetje achter de feiten aan.

Verder was ik van plan om de draadloze Mighty Mouse erbij te halen. Hoe zit het met de batterijen van dit apparaat? Ik ben altijd een beetje sceptisch geweest tegenover draadloze muizen/toetsenborden omdat het mij bijzonder irritant lijkt om tijdens het werken ineens met een lege muis te zitten.

Zelf geen ervaringen mee.. maar ik denk niet dat het zo’n probleem is..

Nog een vraagje wat niet eens zo heel erg belangrijk is: Als je een Mac aanschaft met een Nederlands OS, kun je dat dan zo veranderen naar engels bij de opties? Of zit je er zoals bij Windows aan vast. Het maakt verder niet zo heel erg veel uit, maar ik vind engels meestal wat leuker. Puur persoonlijk.

Ik heb nog wel een kort tijdje om over de keuze na te denken aangezien ik ook wel graag Leopard wil hebben (stiekem wil ik toch wel altijd het nieuwste, ook al kan ik met het oude ook prima af, hehe).

Hopelijk hebben de gebruikers hier een paar antwoorden voor mij.

Alvast bedankt.

Je kan gewoon direct de taal veranderen in het OS.. Er is maar 1 versie van het OS, en die heeft alles aan boord.. dus incl alle talen.

Bijdrager
    mvdenberg

M.b.t. de prijs:
    Als student heb je recht op studentenkorting: neem je studentenkaart mee naar een reseller!
    Of kijk online: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlInd
    Als je toegang hebt tot surfspot, log dan daar in, en dan via de partnershops naar de Apple store: krijg je naar mijn idee de meeste korting.

Sindskort is er een nieuwe site: http://macdiscount.nl/ Zij hebben 1 aanbieding: de macbook-pro. Hoe meer personen deze kopen, hoe meer korting. Misschien is het ook iets voor je.

Offtopic: om de 2/3 maanden opnieuw formatteren is wel erg vaak hoor. Ik heb ook jaren met alle smaken van Windows gewerkt dus weet waarover ik spreek.

Bijdrager
    chillco

Voor die dingen heb je wel een MacBook Pro nodig. Maar wat je bv kan doen is nu een MacBook kopen, en over een paar jaar een MacBook pro kopen en je oude MacBook verkopen. Als je nu een MacBook Pro koopt wat overkill is voor een aantal jaar, dan loop je straks alsnog een beetje achter de feiten aan.

Waarschijnlijk zal ik in het volgende studiejaar bezig gaan met video en 3D. Het is dus in principe wel handig om meteen voor de Macbook Pro te gaan, aangezien het niet meer zo heel erg lang duurt voordat ik deze ‘nodig’ heb.

Eigenlijk zou ik nog wel een jaartje met mijn huidige Windows laptop kunnen werken, maar als ik eenmaal ergens mijn zinnen op heb gezet wil ik het eigenlijk ook zo snel mogelijk hebben:P
    Daarom overdrijf ik mischien ook wel een beetje met het om de 2 / 3 maanden formatteren. Het lijkt me heel erg leuk om eens met iets anders te werken dan Windows. Linux is niks voor mij en ik hoor alleen maar goede verhalen over Macs.

Toch maar eens gaan kijken of ik ergens een zak met geld kan vinden.

Bijdrager
    Eswip

Als je een MacBook Pro wil kopen en je bent student, kan je beter een ADC Student Membership aanvragen. Dit kost 100 euro, maar dan krijg je wel 15% korting op Pro producten.. (Deze korting krijg je maar 1x)..

http://developer.apple.com/products/

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb een paar jaar terug een Mac Mini gekocht. En daar baal ik nu behoorlijk van. Ik werk zelf ook met 3D, animatie en video. Vooral 3D en After Effects zijn zwaar. Het renderen gaat errug traag.

Natuurlijk is die Mac mini verouderd, maar hij heeft 32 MB videogeheugen en de MacBook 64 MB. Niet zo’n groot verschil en het is gedeeld met het interne geheugen. De MacBookPro’s hebben echt een apart videodeel.

Ik wil nu al een jaar lang heel graag een MacBookPro, maar ben heel slecht in sparen en heb het ook niet breed. Een MacBook is dus voor mij ook wel aantrekkelijk, maar ik weet dat ik dan nog steeds zit te balen als ik die zou kopen.

Mijn advies dus: Spaar wat langer door. Je zal er meer plezier van hebben.

Voor de meeste korting kan je ook op http://www.surfspot.nl kijken. Als je school hierbij is aangesloten, dan kun je hier inloggen en via de Partnershops naar de speciale Apple Store.
    Hierbij krijg je 10% korting i.p.v. de 8% die je van Apple als student krijgt.

Bijdrager
    n8n

Ik heb begrepen dat je apparatuur die je voor schooldoeleinden gebruikt vanaf 500 vergoed krijgt van de belastingdienst. Dit betekend dat je ‘aan moet tonen’ dat de laptop voor schoolgebruik is en dat je wel zelf €500 moet betalen die je dan aan het eind van het jaar terug krijgt van de belastingdiendst. Ik heb me er indertijd niet heel erg in verdiept omdat het feest niet doorging maar ik ben er bijna zeker van dat dit zo is.

Moderator
    Mac Daddy

Hey, daar ga ik ook es naar kijken, maar dan moet je wel eerst die 500 euro hebben dus.

Bijdrager
    WO

Late reactie misschien, maar toch:

Mijn mening: Waarom zou je een draadloze muis kopen bij je laptop? je hebt dan idd het gek$%#t met batterijen die leeg gaan. Bij een laptop zit je eigenlijk altijd zo dicht bij het systeem dat een muis aan een draadje geen belemmering is toch? ik bedoel, ’t is niet zo als bij een pc dat de kast op de grond staat of zo.

Ben zelf aardig genezen van draadloze muizen en toetseborden in ieder geval.

Bijdrager
    mvdenberg

Nou, ik vind het heerlijk: laptop pak je zo op zonder eerst allemaal snoeren eruit te moeten halen (ik gebruik geen extern scherm). Ik kan mijn mighty mouse echt niet meer missen :lol:

Inactief
    Anoniem

Als je er oplaadbare baterijen instopt duurt het niet lang voordat ze leeg zijn, dit komt omdat de oplaadbare een lager voltage(1,3 meen ik) hebben dan de gewone(1,5). Met het setje (niet-oplaadbaar) wat ik erbij kreeg, kon ik makkelijk 3 tot 4 maanden mee vooruit. Dus als je gewoon Duracel erin doet is het geen probleem.

Bijdrager
    Marthais
    ”i,N8N”

Ik heb begrepen dat je apparatuur die je voor schooldoeleinden gebruikt vanaf 500 vergoed krijgt van de belastingdienst. Dit betekend dat je ‘aan moet tonen’ dat de laptop voor schoolgebruik is en dat je wel zelf €500 moet betalen die je dan aan het eind van het jaar terug krijgt van de belastingdiendst. Ik heb me er indertijd niet heel erg in verdiept omdat het feest niet doorging maar ik ben er bijna zeker van dat dit zo is.

Laat ik nu net 500 euro op mn rekening hebben :o, ik ga t eens uitzoeken!

EDIT: Op de site is niks te vinden…

Bijdrager
    Barney1985
    ”Marthais”
    ”i,N8N”

Laat ik nu net 500 euro op mn rekening hebben :o, ik ga t eens uitzoeken!

EDIT: Op de site is niks te vinden…

i, N8N bedoelt waarschijnlijk de aftrek voor scholingskosten. Daaronder kan een laptop vallen, maar gegarandeerd is dat niet. Bovendien zijn scholingskosten niet erg bekend bij de Belastingdienst, dus als je gaat proberen, reken op een forse tijdsinvestering. Still, trying won’t kill you.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.